• 1
  • 2
2006-10-13, 10:40
Medlem
humanlifes avatar
Och den här undersökningen gjordes INNAN avslöjandet om Borelius hus i Skåne!

"Folket kräver ministrarnas avgång
Svenskarna är trötta på skandalerna. En majoritet vill att kulturminister Cecilia Stegö Chilò avgår. Nu.

Fusket har blivit för mycket, skriver Aftonbladet som låtit Sifo göra en telefonundersökning på torsdagskvällen. Svarta löner, omfattande licensfusk och tarvliga undanflykter har gjort att 61 procent, av de tillfrågade, anser att kulturminister Cecilia Stegö Chilò bör avgå.Av tillfrågade moderater ansåg 52 procent att kulturministern bör avgå.

När undersökningen gjordes tyckte 49 procent av de tillfrågade att handelsminister Maria Borelius bör avgå. De äldre väljarna, som är mest noggranna med att betala tv-licens, är allra mest kritiska. Domen över licensfusket är hårdare än domen över svartfusket. Nästan alla betalar licens men många har någon gång betalat svarta pengar.

I undersökningen ingick 1.000 personer, ett representativt urval av myndiga svenskar. Frågorna var "Anser du att kulturminister Cecilia Stegö Chilò bör avgå eller sitta kvar?" och "Anser du att handelsminister Maria Borelius bör avgå eller sitta kvar?"."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Citera
2006-10-13, 10:44
Medlem
Shuyins avatar
Är det bara jag som tycker att 1.000 svenskar inte är representativt för Sverige?
Citera
2006-10-13, 10:47
Medlem
Jim-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Är det bara jag som tycker att 1.000 svenskar inte är representativt för Sverige?
Det ger ett oväntat bra statistiskt underlag faktiskt. Just kring 50% är det lite mer osäkert, men fortfarande har de inte mer än några procents osäkerhet.
Edit: I detta exempel bör det vara kring 3%:s osäkerhet (m. 95% KI).
Citera
2006-10-13, 10:47
Medlem
Det är möjligt att många ogillar småfusk, men jag tror att det folk främst är trötta på är att höra om skiten hela dagarna. Medias totala brist på fingertoppskänsla blir uppenbar ännu en gång. De har verkligen ingen aning om när folk är mätta. Det hände med Palmemordet, det hände med Estonia, det hände med tsunamin, till slut spyr folk hinkarna fulla när media fortsätter älta skiten varje dag. De har vräkt på med dessa relativt harmlösa skandaler i snart en vecka nu. Senaste "nyheten" är att Borelius fått urinvägsinfektion. Det faktum att ingen skäms för att sätta denna högst privata och pinsamma information på pränt tycker jag talar för sig självt.
Citera
2006-10-13, 10:49
Bannlyst
Visst kan det diskuteras om de bör avgå... men

Varför avgick inte Mona Sahlin med alla affärer?
Varför avgick inte Bosse Ringholm angående svarta löner?
Varför avgick inte Lars Danielsson för att försvårat utredning?
Varför avgår inte Anna Sjödin för att hon inte är gott föredöme?

Dessa männskor har gjort en och annan skandal som bör mäta sig över tv-licens, och borde därmed avgått...

Och den enda som fått avgått pga belasting var Laila Frevialds
Citera
2006-10-13, 10:56
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
@Odes: Men det förstår du väl att det är värre att lura staten på dess rättmätiga skattepengar än att knacka ner mörkhyade ordningsvakter, ljuga för konstitutionsutskottet och puckla på hemliga älskarinnor medan hundratals rika moderater blir lemlästade av en flodvåg på andra sidan jordklotet.
Citera
2006-10-13, 11:01
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Visst kan det diskuteras om de bör avgå... men

Varför avgick inte Mona Sahlin med alla affärer?
Varför avgick inte Bosse Ringholm angående svarta löner?
Varför avgick inte Lars Danielsson för att försvårat utredning?
Varför avgår inte Anna Sjödin för att hon inte är gott föredöme?

Dessa männskor har gjort en och annan skandal som bör mäta sig över tv-licens, och borde därmed avgått...

Och den enda som fått avgått pga belasting var Laila Frevialds

Helt riktigt.

Dock skulle Reinfeldt kunna vara ett föredöme genom att slänga den där Cecilia Stegö på tippen omgående. Hon verkar vara fullkomligt förvirrad, och då skulle han visa Doktorn och folket hur inkompetenta borde behandlas.

Han kanske till och med skulle kunna vända det till Alliansens fördel genom att säga "vi agerar, Göran Persson slätar över".
Citera
2006-10-13, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Helt riktigt.

Dock skulle Reinfeldt kunna vara ett föredöme genom att slänga den där Cecilia Stegö på tippen omgående. Hon verkar vara fullkomligt förvirrad, och då skulle han visa Doktorn och folket hur inkompetenta borde behandlas.

Han kanske till och med skulle kunna vända det till Alliansens fördel genom att säga "vi agerar, Göran Persson slätar över".

Eller

Kan Göran Persson ha fortsatt förtroende för sina ministrars skandaler, så kan vi?

Citera
2006-10-13, 11:26
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Eller

Kan Göran Persson ha fortsatt förtroende för sina ministrars skandaler, så kan vi?

Saken är ju att perssons grisar bryter mot sin officiella ideologi ( tex anna s , använder rasistiskt våld , Bo fuskar med skatten ) , borgarna följer sin..
Citera
2006-10-13, 11:44
Medlem
järnfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är möjligt att många ogillar småfusk, men jag tror att det folk främst är trötta på är att höra om skiten hela dagarna. Medias totala brist på fingertoppskänsla blir uppenbar ännu en gång. De har verkligen ingen aning om när folk är mätta. Det hände med Palmemordet, det hände med Estonia, det hände med tsunamin, till slut spyr folk hinkarna fulla när media fortsätter älta skiten varje dag. De har vräkt på med dessa relativt harmlösa skandaler i snart en vecka nu. Senaste "nyheten" är att Borelius fått urinvägsinfektion. Det faktum att ingen skäms för att sätta denna högst privata och pinsamma information på pränt tycker jag talar för sig självt.

Jag tror detta är den riktiga anledningen. Det börjar bli löjligt nu.

Jag vill höra lite insiktsfulla analyser av den politik regeringen ska hålla. Finns inte material att tillgå att analysera, så tror jag berörda ministrar gärna svarar på frågor om hur de har tänkt sig styra landet framöver. Bara ett tips till de journalister som är seriösa. Jag hoppas fortfarande att det finns några som är det. Av de senaste dagarna att döma så är det tunnsått på den fronten, men jag håller tummarna.
Citera
2006-10-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av järnfoten
Jag tror detta är den riktiga anledningen. Det börjar bli löjligt nu.

Jag vill höra lite insiktsfulla analyser av den politik regeringen ska hålla. Finns inte material att tillgå att analysera, så tror jag berörda ministrar gärna svarar på frågor om hur de har tänkt sig styra landet framöver. Bara ett tips till de journalister som är seriösa. Jag hoppas fortfarande att det finns några som är det. Av de senaste dagarna att döma så är det tunnsått på den fronten, men jag håller tummarna.
Budgetpropositionen ska normalt presenteras senast den 20:e september, men när det är valår har man en tidsfrist fram till 15:e november. Tyvärr finns det inte ett skit att prata om fram till budgeten presenteras och då blir det såhär.
Citera
2006-10-13, 12:17
Medlem
ChristianXs avatar
Det underliga är att det känns som att bland annat Chilò får ta skulden för all skit som socialdemokratin hållit på med under ett decennium, och själv har hon bara gjort en skitsak, som dessutom inte var som minister.

Är det möjligen så att det är en lättnad för alla frustrerade sossar nu när de har något att projicera sitt ackumulerade missnöje på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in