• 3
  • 4
2006-11-04, 00:14
Medlem
Muxaxos avatar
Delad Börda

Min kille valde förlovningsringen, medan jag kommer att välja vigselringen, helt enkelt för att jag arbetar som smyckedesigner och vill ha ngt väldigt personligt, men jag skulle aldrig välja/göra ngt som inte han också tyckte om....det är ändå ngt som man förhoppningsvis skall bära resten av livet
Citera
2006-11-04, 00:45
Medlem
Finns bara ett enda snyggt sätt att göra det som kille: Man tar reda på vilken ringstorlek som passar tjejens ringfinger - kanske genom manipulation, eller genom att be en tjejkompis ta med henne ut och shoppa smycken kanske? Sedan köper man förlovningsring, men skippar inskription. Så friar man - inget fånigt om att förlova sig, utan man friar på riktigt och ber tjejen att bli ens fru. Säger hon ja, så är man därefter förlovade, och kan skaffa en ring åt killen, samt göra inskription.

Själv friade jag utan ring. Sedan gick vi och tittade på ringar tillsammans dagen efter.

När det sedan blev dags för giftemål efter 4 år, så var ekonomin bättre. Då lät vi smälta ner våra förlovningsringar, så att de nu finns som del av guldet i vigselringarna. Snyggt va?
Citera
2006-11-04, 00:48
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlwikman
När det sedan blev dags för giftemål efter 4 år, så var ekonomin bättre. Då lät vi smälta ner våra förlovningsringar, så att de nu finns som del av guldet i vigselringarna. Snyggt va?
Men oftast när man lämnar in guld till guldsmeden så smälter dom inte ner det dom får utan dom räknar ut hur mycket det är värt och drar av det från priset för att sen använda ditt gamla guld till annat.
Många blir blåsta på det och tror att "deras guld" finns i dom nya smyckena...
Citera
2006-11-04, 02:32
Medlem
Vädurs avatar
När min (då blivande) fru friade till mig, så hade vi båda redan väldigt god koll på vad den andre tyckte om för typ av ringar. Vi hade redan pratat om, och kikat på alla möjliga sorter, och både ratat och rosat olika modeller. Därför var det enkelt för henne att hitta en ring som hon visste att jag skulle tycka om.

Varken hon eller jag tror på gammal bullcrap om att "mannen måste fria", och att ringarna måste kosta som en bättre begagnad bil.

Och eftersom att "förlova sig" utan att bestämma ett datum inom rimlig tid för giftemål bara är barnsligt trams - en omskrivning för att "fråga chans" på en annan vuxen människa - så spikade vi en viss månad ungefär ett halvår frammåt.
Fyra månader senare gav vi fanken i att vänta, gifte oss borgeligt och for iväg på en trettiodagars smekmånad i varmare länder.

Vi använder förlovningsringarna även som vigselringar - silver, då vi båda anser att det är vackrare än guld, och handsmidda med ett mönster vi själva skissat ihop.
Citera
2006-11-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boccia
Jag har ingen ring heller, men min fru har 3 st, en fick hon när vi förlovade oss, en när jag friade och sedan en när vi gifte oss. Jag har min förlovningsring och det räcker långt.

Nä körde inte på det där att man skall gifta sig inom ett år efter förlovningen.

Så länge frun är nöjd med sina ringa och inte vill tvinga på mig någon så e vi båda nöjda.

Hmm vad tycker du att en förlovning innebär om inte giftemål? enligt mig så förlovar man sig och sedan gifter man sig således är förlovningen friandet.. mao du har blivit blåst på en ring
Citera
2006-11-04, 15:52
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramjet
Hmm vad tycker du att en förlovning innebär om inte giftemål? enligt mig så förlovar man sig och sedan gifter man sig således är förlovningen friandet.. mao du har blivit blåst på en ring
Så sant som det är sagt. Efter att endera parten har friat och partnern sagt "Jaa! Jaaa! Vi gifter oss!", så är paret förlovat. Att bara förlova sig lite grann, utan att ha en tanke på att gifta sig är som att bli lite grann gravid.
Citera
2006-11-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
Men oftast när man lämnar in guld till guldsmeden så smälter dom inte ner det dom får utan dom räknar ut hur mycket det är värt och drar av det från priset för att sen använda ditt gamla guld till annat.

Zlatan vad deprimerande! Nåväl. Jag hoppas att det inte är så i vårt fall. Det var en ung, kvinnlig guldsmed - hoppas hon var att lita på *naiv*.
Citera
2006-11-05, 10:52
Medlem
Beldarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate

Fast om man påpekar att man faktiskt vill ha sitt guld så får man oftast det. Har varit inne på flera kedjor och affärer och frågat om deras rutiner runt det hela. Det säkraste är dock att vara tydligt med vad man vill och fråga hur dom gör.
Citera
2006-11-05, 23:03
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beldaran
Fast om man påpekar att man faktiskt vill ha sitt guld så får man oftast det. Har varit inne på flera kedjor och affärer och frågat om deras rutiner runt det hela. Det säkraste är dock att vara tydligt med vad man vill och fråga hur dom gör.
Klart dom kan säja "självklart ska vi smält ner just erat guld till ringarna", men frågan är ju skulle du märka nån skillnad sen?
Nä, det göra man ju inte, guld som guld...
Citera
2007-01-25, 21:29
Medlem
Boccias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramjet

Såhär va det: Vi förlovade oss och planerade att gifta oss, dock inte inom det där året som vissa anser att man skall göra. Vi har medandra ord haft planer på att gifta oss hela tiden. Friade gjorde jag nästan 3 år senare i Thailand och inom ett år gifte vi oss och blev mer än "lite gravida"..
Citera
2007-01-25, 21:36
Medlem
pokers avatar
Vi förlovade oss aldrig men vi gifte oss eftersom vi fick barn. Vi älskar inte varandra, det var mer en praktisk juridisk fråga. Gifta sig är ju ett jävla meck annars, bröllop är det tråkigaste skit som finns och tårtan smakar alltid illa (jag gillar tårta annars men är det bröllop kan man ge sig fan på att det är lingonsylt istället för jordgubbssylt).

Förresten har jag tappat ringen, tänker inte köpa nån ny.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in