• 1
  • 2
2006-10-24, 15:24
Medlem
Har gjort fläskpannkaka nu några gånger och efter konstens alla regler. Men den blir inte bra. Den blir degig och som lite ogräddad och kletig inuti och så ska den väl ändå inte vara?
Jag har gräddat den högt som lågt.
Jag har provat olika temp. mellan 175 grader och 225 grader.
Jag har haft samma smetkonsistens som till tunna pannkakor och jag har provat att ha smeten tjockare än så också.
Har även gjort den utan fläsk, med samma degiga, kletiga resultat.

Alltså de blir ju goda och får också en vacker färg, men då kladdiga och degiga inuti. Ska de kanske vara sådana eller är det jag som gör något fel?
Tålamodet med mig själv börjar tryta, känner jag

Tillägg: Jag gör den på 3 ägg, om nu det spelar någon roll?
Citera
2006-10-24, 15:34
Medlem
woofers avatar
Om den bli degig i mitten så kanske du gör den för tjock? Pröva minska lite på mängden smet ellet använd en störe form.

Fläskpannkaka är när den är rätt gjord grymt gott för övrigt
Citera
2006-10-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Om den bli degig i mitten så kanske du gör den för tjock? Pröva minska lite på mängden smet ellet använd en störe form.

Fläskpannkaka är när den är rätt gjord grymt gott för övrigt

Ja, det lät ju faktiskt troligt att felet kan vara att jag gör den för tjock.
Då ska jag prova nästa gång att ha mindre mängd smet.
Återkommer med resultatet(som förmodligen blir en betongplatta med fläsk i )
Citera
2006-10-24, 15:43
Medlem
Lassemans avatar
En sak du kan göra är att köra den längre i ugnen. Om den börjar få bra färg men fortfarande är degig, täck då formen med alufolie istället. Och låt han brumma på i 10-20 minuter extra.
Citera
2006-10-24, 16:51
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
En sak du kan göra är att köra den längre i ugnen. Om den börjar få bra färg men fortfarande är degig, täck då formen med alufolie istället. Och låt han brumma på i 10-20 minuter extra.

håller med lasseman. kör längre, kanske med svagare värme ifall den skulle bli bränd . nu gör jag inte fläsk/ungspannkaka så ofta längre, men vet att jag hade just detta problem sist jag gjorde det. och då var den "bara" typ 1.5-2 cm tjock. men ändå degig och trist.

kommer ihåg då man gick på fritids då man var liten och alltid fick en typ 3-5cm tjock och fylld med god, "ihopbakad", blåbärspannkakedeg.

så är nog det som är felet, brukar iaf vara så med ungsbakad mat. bränd - men degig = fel tid/temp

mm, fläskpannkaka med blåbärssylt
Citera
2006-10-24, 17:23
Medlem
Tillbaka till sida 1 i kokboken, alltså
Citera
2006-10-24, 17:25
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Tillbaka till sida 1 i kokboken, alltså

nej nej, temp upp och ned. men vad för tid har du "rört dig mellan"? alltså har du bara ändrat tempen?
Citera
2006-10-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker
nej nej, temp upp och ned. men vad för tid har du "rört dig mellan"? alltså har du bara ändrat tempen?

Jag har ändrat på allt möjligt, temp. tid, tjocklek på smet, nivå i ugn, You name it. Och alla har blivit degiga.
Den senaste jag gjorde satte jag längst ned i ugnen och hade på 225 grader(som det står i ett recept). 30 min. hann den bara vara inne, så höll den på att bli bränd Den smeten gjorde jag lite tjockare.

En annan hade jag i ugnen 45 minuter och den höll ju aldrig på att bli klar(få rätt färg) någon gång. Den hade jag ett steg lägre än på mitten av ugnen. Den smeten gjorde jag lika tunn som till tunnpannkakor.

Jag börjar nästan tro att mitt kök är hemsökt
Citera
2006-10-24, 17:36
Medlem
Lassemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Jag har ändrat på allt möjligt, temp. tid, tjocklek på smet, nivå i ugn, You name it. Och alla har blivit degiga.
Den senaste jag gjorde satte jag längst ned i ugnen och hade på 225 grader(som det står i ett recept). 30 min. hann den bara vara inne, så höll den på att bli bränd Den smeten gjorde jag lite tjockare.

En annan hade jag i ugnen 45 minuter och den höll ju aldrig på att bli klar(få rätt färg) någon gång. Den hade jag ett steg lägre än på mitten av ugnen. Den smeten gjorde jag lika tunn som till tunnpannkakor.

Jag börjar nästan tro att mitt kök är hemsökt

Testa mitt tips med alufolie. Då kommer du får en fin färg samt att den bli klar igenom.

Edit: Jag brukar använda mig av aftonbladets fläskpannkakerecept. Dock brukar jag ha mer fläsk än vad som står föreskrivet.

(4 personer)
300 g rimmat fläsk
2 dl vetemjöl
3 ägg
6 dl mjölk
(lingonsylt)

SÅ HÄR GÖR DU:
1. Sätt igång ugnen på 225 grader.
2. Skär fläsket i små tärningar.
3. Bryn det i en långpanna. Det går bra i ugnen. Rör om lite då och då så att fläsktärningarna inte bränner fast.
4. Vispa upp äggen i en skål.
5. Häll i mjölken och mjölet och rör ihop till en jämn smet.
6. Blanda de brynta fläsktärningarna med smeten.
7. Häll smeten i den stekflottiga långpannan och grädda i ugnen i 20-25 minuter. Kolla läget då och då mot slutet.
8. Låt pannkakan svalna ett par minuter och servera med lingonsylt och rårivna morötter.
Citera
2006-10-24, 17:54
Medlem
Barschs avatar
Fläskpannkaka är fantastiskt gott och göres med jämna mellanrum i det Barschska hemmet. Faktum är att jag i detta nu värmer upp fläskpannkaka som legat fryst, och jag ser redan fram emot det.

När jag gör brukar jag följa receptet i "Rutiga kokboken" men lägga till ett extra ägg. Jag steker också baconet bredvid så att jag kan låta det rinna av lite och minska fettet innan jag lägger det i långpannan. Min pannkaka brukar bli ca en cm hög och mycket frasig... 225 grader i ca 40-45 minuter och sen är det bara att smaska i sig!
Citera
2006-10-24, 18:00
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Fläskpannkaka är fantastiskt gott och göres med jämna mellanrum i det Barschska hemmet. Faktum är att jag i detta nu värmer upp fläskpannkaka som legat fryst, och jag ser redan fram emot det.

När jag gör brukar jag följa receptet i "Rutiga kokboken" men lägga till ett extra ägg. Jag steker också baconet bredvid så att jag kan låta det rinna av lite och minska fettet innan jag lägger det i långpannan. Min pannkaka brukar bli ca en cm hög och mycket frasig... 225 grader i ca 40-45 minuter och sen är det bara att smaska i sig!

tror två saker du nämner är viktiga.

1. extra ägg för att få det fastare
2. låta baconet rinna av, blir ju lätt degigt annars om det är fett och rinnigt. "torkar" ju inte på samma sätt i själva pannkakan.

men ingen som har några goda fyllningar att tippsa om?
Citera
2006-10-24, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manker
2. låta baconet rinna av, blir ju lätt degigt annars om det är fett och rinnigt. "torkar" ju inte på samma sätt i själva pannkakan.

Inte bacon, Stekfläsk. Varför koka ur bacon om ni ändå ska vara så nyttiga och hälla ut det i slasken.....?

Kör på stekfläsk, och låt det stekas ordentligt, det ska vara hårt stekt, och fettet ger pannkakan god smak.

Ätes med valfri sylt och massor av ovispad vispgrädde.... För er som är nyttiga går gräddfil eller fil utmärkt. Vanlig smaksatt youghurt är också suveränt.

Icke att förglömma: Alla pannnkakor är degiga just när man tar dom ur ugnen. Alla. Ställ den på svalning. När den är sval, värm den i mikron, då har den fått sin rätta konsistens. Ugnsvarm pannkaka är som att äta hett snor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in