• 1
  • 2
2006-10-25, 15:33
Medlem
glyos avatar
Strax innan maktskiftet skedde började man höra massa propaganda från Socialdemokraterna och naturligtsvis lyssnade man spänt. Ju mer och mer man hörde desto mer nyfiken blev jag på att ta reda på hur mycket som stämmer. Självklart visar det sig att det är sanning med grov modifikation som sägs av dessa på vänstra sidan. Så jag började snabbt läsa mer och mer om partien och fan också jag började gilla det. Så fort någon började diskutera politik flög jag dit och försvarade motparten. Ifall någon gillade Moderaterna mer så tog jag Socialdemokraternas sida och vice versa. Det jag shockades mest över var hur dåligt informerade vanliga svenssons normalt sett är. Folk som tror Sverige går under bara för att Eijsoa 53 och arbetslös får 53kr mindre i månaden är ju bara galna.

Vad anser ni om detta? Är det något normalt? När utvecklade ni erat intresse för politiken?
Citera
2006-10-25, 15:53
Medlem
martin_oys avatar
Om det är sjukt eller normalt vettefan, är själv lite halvintresserad och har vart sedan högstadiet nån gång.

Jag rekommenderar att du läser lite om frihetens idéer, klassisk liberalism med andra ord, innan Leijonborg och company lurar dig att tro att det dom sysslar med är liberalt. Lika bra att förebygga det redan från början
Citera
2006-10-25, 16:11
Medlem
Ja, generellt är svenska folket misinformerade och har ingen riktigt bra koll på läget. Tack vare medias ytliga skit och svenskens passivitet så tar de inte reda på tillräckligt mycket information för att fatta ett rationellt beslut i någonting. Det är tack vare medierna som de inte gör detta då de får en bild av att de kan allt eftersom medierna talar om allt de behöver veta Jävla bananrepublik.
Citera
2006-10-25, 16:46
Medlem
Engelbreckts avatar
Folk är lata och fega, det är där problemet ligger. De är för lata för att sätta sig in i kolmplicerade politiska frågor och för fega för att stå för sina åsikter. Det är det som är sjukt, det är du (som i just denna aspekt) är frisk.
Citera
2006-10-25, 17:18
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Strax innan maktskiftet skedde började man höra massa propaganda från Socialdemokraterna och naturligtsvis lyssnade man spänt. Ju mer och mer man hörde desto mer nyfiken blev jag på att ta reda på hur mycket som stämmer. Självklart visar det sig att det är sanning med grov modifikation som sägs av dessa på vänstra sidan. Så jag började snabbt läsa mer och mer om partien och fan också jag började gilla det. Så fort någon började diskutera politik flög jag dit och försvarade motparten. Ifall någon gillade Moderaterna mer så tog jag Socialdemokraternas sida och vice versa. Det jag shockades mest över var hur dåligt informerade vanliga svenssons normalt sett är. Folk som tror Sverige går under bara för att Eijsoa 53 och arbetslös får 53kr mindre i månaden är ju bara galna.

Vad anser ni om detta? Är det något normalt? När utvecklade ni erat intresse för politiken?

Tycker inte det är sjukt, utan snarare sunt. Politik är ju inte som de flesta tror ett gäng gråa gubbar som babblar om saker som inte påverkar oss. Politik är ju allt som rör samhället och som påverkar oss. Politik har dessutom den fascinerande egenskapen att man blir mer och mer intresserad ju mer man lär sig.

Tyvärr ligger ju svensken i europabotten både när det gäller kunskaper och intresse när det gäller politiken, och det är antagligen därför socialdemokratin har haft det järngrepp den haft. Undersökningar (bla SOM-institutet) pekar ju på att ju kunnigare man är inom politik, ju mer rör man sig ideologiskt från just socialdemokratin, som liksom är ett politisk utgångsläge på något sätt för de som inte orkar engagera sig.

Politik är helt enkelt att ifrågasätta saker och att bekräfta sin egen ståndpunkt och ideologi genom att ställa den emot andra åsikter och ideologier.
Citera
2006-10-25, 17:31
Moderator
Strix m/94s avatar
De allra...

...flesta människor är intresserade samhällsmedborgare. Ärligt skall väl sägas att för många handlar det om att bevaka sina personliga, eller gruppmässiga, intressen. Icke förty vill jag nog hävda att intresse för politik både är normalt och sunt - det handlar i grunden om intresse för det som ligger utanför oss själva och som rör gemensamma angelägenheter.
Så, hoppas Du får mycket nöje av Din nya "sjukdom"!
Citera
2006-10-25, 18:32
Medlem
ja politik har altid varit sjuk det är bara att se hur politiker för packar åsikter en bra och två dåliga i paket, sen vill man att du skall välja den bra för att få andra åsikter på köpet som man inte alls finner atraktiva, om man ser på rödingarna så har dom en axeptans för att över 100 miljoner männikor mördats av kommunismen och det fort går nu i dag oly är inte särskilt blyg med det men han talar aldrig om det utanför partiet,,för att vänster ut bör man ju kolla berömda såssare vad dom igentligen hade för åsikt alva myrdal var ju en ren nazzist, en föregångare av den natonal sossialism som utväcklades i tyskland, den enda skillnaden var att tyskarna förlorade första värskriget och ville ge i gen,,
för att sen inte ta midderaterna högern där använde dom millitär för att mörda svenska befolkningen den biten har gort att såssarna setat o hotade vid makten i över 50 år men nu börjar den politiska strukturen falla i bitar när man skickar ockupations trupper till kosovo,,

det finns liksom ingen som har en egen åsikt om någtin utan det är en parti bok sombestämmer vilken åsikt en politruk skall ha,,
detta är ganska intressant när det liksom kommer ny åsikter och trampar in ny demokrati och folkpartiet ,,,sen miljö partiet dom köpte sigav såssarna för 11 miljarder dvs du fick bettala cirka 16 tusen för att såssarna skulle få sitta vid köttgrytorna i 4 år till ,,,,SD är ännu intressantare då dom nu knackar på dörren dom vet inte vad dom skall göra ut frysning lär ju inte funka med den makt och pening kåkheten som dom så kallade etablerade politiker har man behöver ju bara se vad det kostade att bli av mad såssarna för att dom fick underkänt i valet då skall fäljarna bettala för att bli av med svinen
Citera
2006-10-25, 19:46
Medlem
kattungas avatar
Något som är sjukt är hur en dyslektiker lyckas skapa 4 636 inlägg på Flashback

När det gäller att intressera sig för politik är det inte alls sjukt. Dock finns det klassiska liberaler som anser detta. Det är just dessa nyliberaler som avskyr Socialdemokratin men indirekt försvarar den mer än sossarna själva. Realizt tillhör en i den skaran.

Något som jag dock tycker låter lite sjukt är att du verkar gilla politik av karriärmässiga skäl - exempelvis verkar du stå på vilket parti som helst för att visa att du är Bror Duktig.

Får man fråga, är du Miljöpartist?
Citera
2006-10-25, 22:04
Bannlyst
Om du nyligen börjat intressera dig för politik föreslår jag att du tar mycket av det som skrivs på Fb med en nypa salt. Risken är att du får en väldigt sned bild annars, då Fb domineras av högern.

Jag står till vänster men gillar att få en annan syn på saker och ting, och därför är Fb bra. Men har man Fb som enda politisk influens kan man nog bli rätt skev.

När det gäller storpolitik (med fokus på amerikansk utrikespolitik) rekommenderar jag www.alternet.org
Citera
2006-10-25, 22:06
Bannlyst
"Ifall någon gillade Moderaterna mer så tog jag Socialdemokraternas sida och vice versa.".

Sjuk? Nej men uppenbart ambivalent i dina värderingar och med ett latent drag av politikerförakt, möjligen psykopatiska drag alternativt tvångssyndrom. Det finns även en chans att du har en stark empatisk störning som innebär att du alltid måste försvara någon som är under attack.
Citera
2006-10-25, 22:54
Medlem
jeynos avatar
Verkar vettigt att sätta sig in i hur både vänster och höger tänker. Att som de flesta i det här forumet bara spy galla över motståndarsidan, visar bara vilket nöt man själv är. Naturligtvis finns bra och dålig politik på båda sidor, och när man valt sida är man dum om man underskattar sin motståndare.
Citera
2006-10-26, 15:16
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwingkvack
"Ifall någon gillade Moderaterna mer så tog jag Socialdemokraternas sida och vice versa.".

Sjuk? Nej men uppenbart ambivalent i dina värderingar och med ett latent drag av politikerförakt, möjligen psykopatiska drag alternativt tvångssyndrom. Det finns även en chans att du har en stark empatisk störning som innebär att du alltid måste försvara någon som är under attack.
Fy fan! Det låter inte bra, Kanske måste söka psykisk hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av jeyno
Verkar vettigt att sätta sig in i hur både vänster och höger tänker. Att som de flesta i det här forumet bara spy galla över motståndarsidan, visar bara vilket nöt man själv är. Naturligtvis finns bra och dålig politik på båda sidor, och när man valt sida är man dum om man underskattar sin motståndare.
Exakt min tanke, Allting måste studeras noga för att man ska kunna väga saker mot varandra. Du kan inte påstå att något är bättre om du inte kan förklara varför.

Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Något som är sjukt är hur en dyslektiker lyckas skapa 4 636 inlägg på Flashback

När det gäller att intressera sig för politik är det inte alls sjukt. Dock finns det klassiska liberaler som anser detta. Det är just dessa nyliberaler som avskyr Socialdemokratin men indirekt försvarar den mer än sossarna själva. Realizt tillhör en i den skaran.

Något som jag dock tycker låter lite sjukt är att du verkar gilla politik av karriärmässiga skäl - exempelvis verkar du stå på vilket parti som helst för att visa att du är Bror Duktig.

Får man fråga, är du Miljöpartist?
Miljöpartist är jag absolut inte! Det var en rejäl förolämpning kattunga kom med där!
Jag gör det inte för att visa mig duktig utan snarare för att testa och se hur pass bra dom andra känner sitt parti. Vart dom står i sina värderingar, Jag märker att många tänker som M och FP men av principskäl röstar på S bara för att dom alltid gjort det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in