2007-02-15, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av gojan
Wikimedia Foundation är en icke vinstdrivande organisation, det finns inga "typer i Florida" som gör vinning på det hela, läs på lite!
De enda som tjänar på det är, Alla, eftersom målet endast är att skapa ett fritt uppslagsverk.
De enda som tjänar på det är, Alla, eftersom målet endast är att skapa ett fritt uppslagsverk.
Citat:
Ursprungligen postat av grillo
Jimbo Wales är sedan länge ekonomiskt oberoende, och behöver knappast några pengar. Att någon skulle profitera på pengarna som ges till projektet är lika absurt som cheferna på Röda korset eller Läkare utan gränser skulle profitera på pengar som skänks till dem. Du tror inte att pengarna går till att köpa och underhålla servrar? Att betala löner till de tekniker som är anställda i Wikimedia foundation? Etc etc. Tror du servrar och serverutrymme är gratis eller?
Sen håller jag med om att det inte är en hållbar lösning att köra donationsdrives en gång i kvartalet.
Sen håller jag med om att det inte är en hållbar lösning att köra donationsdrives en gång i kvartalet.
Varför svamlar typerna om att de behöver pengar till löner? Varför skall man skänka pengar till deras löner? Varför inte flytta över till någon som bara tar betalt för servers och lina? Om folk kan bidra till artiklarna utan ersättning finns det de som kan bidra med kunskapen om ur man underhåller en server och också gör det utan ersättning. Varför skall bara visa avlönas i projketet?
Typerna i Florida är typerna i Florida för mig och kommer så att förbli.
Om nu Jimbo Wales är ekonomiskt oberoende så borde han bidra med pengar själv för att finansiera det.
Det som har hänt på sista tiden på svenska wikipedia i mitt förhållande där administratörer har varit partiska visar på hur projektets svenska del är på väg att fallerera. Systemet med adminstratörer som agerar som moderatorer funkar inte i längden. Administratörerna borde lära sig skillnaden mellan att vara administratör och att vara operatör. I dag gör inte administratörerna det som jag har sett i många fall.
Jag har del i ett litet företag med Internetanknytning. Jag skulle kunna bidra till både utrymme för servers och en server eller två. Och skulle insamling ske så skulle det enbart vara för att bidra till lina, hårdvara och mjukvara, inga löner till involverade. Men jag skulle förändra arbetssättet att bara inloggade skulle få redigera och administratörsskapet skulle bli ett kollektivt beslutsfattande på majoritetsbasis och vara sparsamt med personliga yttringar.