Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-14, 11:53
Medlem
lordos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau

Jo, så är det ju faktiskt... Vad pratar du om?

/feldgrau

Men en profil måsta man göra först
Citera
2007-09-14, 12:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordo
Men en profil måsta man göra först

Nej. Man kan ändra en överväldigande majoritet av artiklarna utan att ha skapat ett användarkonto.

/feldgrau
Citera
2007-10-02, 14:19
Medlem
dilevas avatar
Det är många som klagar på kvaliteten på svenska wikipedia och hänvisar till att engelska versionen är så mycket bättre. Visst är det så. Engelska wikipedia har 5,5 miljoner(!) registrerade användare och svenska har "bara" omkring 46.000. Endast en liten del av dessa 46.000 kan sägas vara storanvändare, bidrar konstruktivt och har förstått principerna för wikipedia.

Svenska wikipedia har en stor mängd artiklar som är riktigt dåliga, men samtidigt börjar det utkristalliseras ett fåtal artiklar som är riktigt bra. Och en riktigt stor del av artiklarna är helt ok. Jag har läst och bidragit till både svenska och engelska wikipedia sedan omkring 2004 och på den korta tiden tycker jag mig se en stor positiv förändring på sw. Engelska wikipedia spelar i en helt annan division men man får också tänka på att bara för några få år sedan var engelska wikipedia såväl kvantitetsmässigt som kvalitetsmässigt sämre än sw är idag. I ett flertalet ganska ovetenskapliga undersökningar gjorda av tidningar och radio har sw hävdat sig förvånadsvärt bra jämfört med nationalencyklopedin vilket ger en indikation på att. Kom ihåg att det inte är speciellt länge sedan susning var den sida som många använde sig av för att hitta information på nätet! Med tiden kommer sw att vara bättre och större än ew är idag. Och vem kommer behöva nationalencyklopedin då?
Citera
2007-10-02, 19:51
Medlem
Wikipedia är inget men ett skämt. Det är aldrig rättvist.
Citera
2007-10-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare
Testa det politiskt inkorrekta alternativet:

http://www.metapedia.se
Ja, för det löser ju allt!
Citera
2007-10-30, 13:16
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmare
Testa det politiskt inkorrekta alternativet:

http://www.metapedia.se
www.encyclopediadramatica.com är också väldigt faktariktig
Citera
2007-11-05, 23:43
Medlem
Hemsk tråd då Wikipedia, enligt mig, är en genväg för frihet, för revolution.
Citera
2007-11-14, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Intressant, för jag har sett undersökningar som visade att Wikipedia (engelska) var lika bra som EB vad gällde innehåll, omfattning, NPOV och faktakorrekthet. Har dessvärre ingen källa, läste det i någon tidning för några månader sen.

Det stämmer. Engelska Wikipedia är mycket bra, och det beror på att de har hela engelskspråkiga världens intelligentia till förfogande. De visade sig minst lika bra som ecyklopedia britanica. Ofta mer djupgående desssutom.

Svenska wikipedia är ett skämt.
Citera
2007-11-14, 19:23
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimsan
Hemsk tråd då Wikipedia, enligt mig, är en genväg för frihet, för revolution.
Kan du utveckla det där lite?
Citera
2007-11-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Kan du utveckla det där lite?

Wikipedia är en kunskapsbas. Din kunskap om omvärlden kan ingen äga.
Citera
2007-11-14, 20:54
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimsan
Wikipedia är en kunskapsbas. Din kunskap om omvärlden kan ingen äga.
Wikipedia är till stor del fylld med faktafel och personliga åsikter - i alla fall den svenska avdelningen. Att kalla Wikipedia för kunskapsbank är lite som att kalla regeringen kompetent.
Citera
2010-02-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Har nu tagit mig 7-8 timmar och läst igenom tråden och känner spontant: Så typiskt svenskt allt det här. Egna åsikter framför fakta. Enkla regler klaras inte av att följa, känslomässigt engagemang och bristande förmåga att inse att en är känslomässigt involverad.

Vi Svenskar klarar bevisligen inte av att annordna en vettig Wiki. Du skulle lika gärna kunna använda Nord-Koreas Wiki eller Israels, lika meningslöst.

Hur kan det vara så svårt att följa reglerna och stödja påståenden enligt reglerna i Wikin? Varför klarar vi Svenskar inte av detta? Varför kan debattörer föra fram åsikter utan belägg överhuvud taget och lyckas få andra medlemmar avstängda?
Jag tror att den höga utbildningsnivån i Sverige kan spela en viss roll. I Sverige kan varenda idiot gå en halvseriös "högre" utbildning inbilla sig att den lärt sig något. Eftersom alla skall vara lika så har man ingen respekt för personer som faktiskt vet vad de pratar om.

I andra länder har man reserverat högre utbildning för den mer begåvade delen av befolkningen. Där finns det större respekt för kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in