Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-12, 10:39
Medlem
Pads avatar
Kan du ge några exempel?
Citera
2007-09-12, 10:55
Medlem
Zaranthustras avatar
Har man inte startat någon slags nazi-pedia som motvikt till Wikipedia?

Edit. Metapedia hette den visst:
http://sv.metapedia.org/wiki/Huvudsida

(notera att jag har en lite bred definition av nazi)
Citera
2007-09-12, 12:27
Medlem
vättes avatar
Svenska Wikipedia är ett skämt med subjektiva åsikter och spekulationer överallt. Håller väl ungefär samma klass som Susning.nu. Engelska Wikipedia håller mycket högre klass, men speciellt när det rör kontroversiella ämnen bör man vara försiktig med att lite blint på vad som står där.

Vill minnas en undersökning som kom fram till att Wikipedia hade ungefär dubbelt så många faktafel som Encyclopædia Britannica, vilket ändå måste ses som väldigt bra för en encyklopedi som vem som helst kan skriva i.
Citera
2007-09-12, 12:29
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Svenska Wikipedia är ett skämt med subjektiva åsikter och spekulationer överallt. Håller väl ungefär samma klass som Susning.nu. Engelska Wikipedia håller mycket högre klass, men speciellt när det rör kontroversiella ämnen bör man vara försiktig med att lite blint på vad som står där.

Vill minnas en undersökning som kom fram till att Wikipedia hade ungefär dubbelt så många faktafel som Encyclopædia Britannica, vilket ändå måste ses som väldigt bra för en encyklopedi som vem som helst kan skriva i.

Intressant, för jag har sett undersökningar som visade att Wikipedia (engelska) var lika bra som EB vad gällde innehåll, omfattning, NPOV och faktakorrekthet. Har dessvärre ingen källa, läste det i någon tidning för några månader sen.
Citera
2007-09-12, 12:36
Medlem
C M Burnss avatar
Nu är det ju inte så att vem som helst kan gå in och ändra vad som helst när som helst så att det direkt kommer upp som hård fakta för resten av världen.

Isf hade ju sidan fallerat på några sekunder.
Citera
2007-09-12, 13:32
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Intressant, för jag har sett undersökningar som visade att Wikipedia (engelska) var lika bra som EB vad gällde innehåll, omfattning, NPOV och faktakorrekthet. Har dessvärre ingen källa, läste det i någon tidning för några månader sen.

Här är en länk: http://news.com.com/Study+Wikipedia+...3-5997332.html

In the end, the journal found just eight serious errors, such as general misunderstandings of vital concepts, in the articles. Of those, four came from each site. They did, however, discover a series of factual errors, omissions or misleading statements. All told, Wikipedia had 162 such problems, while Britannica had 123.

That averages out to 2.92 mistakes per article for Britannica and 3.86 for Wikipedia.
Citera
2007-09-12, 16:28
Medlem
Mackan52s avatar
Inte censurerat men fullt av vänster/höger-orienterade vandaler.
Citera
2007-09-12, 17:03
Medlem
Resistances avatar
Den svenska wiki är ju fylld med faktafel och personliga åsikter. Susning.nu ska vi inte ens tala om.
Citera
2007-09-12, 17:13
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad

Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Här är en länk: http://news.com.com/Study+Wikipedia+...3-5997332.html

In the end, the journal found just eight serious errors, such as general misunderstandings of vital concepts, in the articles. Of those, four came from each site. They did, however, discover a series of factual errors, omissions or misleading statements. All told, Wikipedia had 162 such problems, while Britannica had 123.

That averages out to 2.92 mistakes per article for Britannica and 3.86 for Wikipedia.
Se där, ännu bättre än vad jag hade för mig (min källa bestod av ett vagt minne om något som skrivits i ett inlägg här på FB...). Hur som helst kan vi nog anta att Natures studie gäller engelska Wikipedia. Den säger heller inget om uppslagsverkens objektivitet utan visar bara rena faktafel, jag gissar att Wikipedia skulle prestera sämre jämfört med EB om man mätte antalet subjektiva formuleringar. Med svenska Wikipedia på jumboplacering.
Citera
2007-09-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaranthustra
Har man inte startat någon slags nazi-pedia som motvikt till Wikipedia?

Edit. Metapedia hette den visst:
http://sv.metapedia.org/wiki/Huvudsida

(notera att jag har en lite bred definition av nazi)

jo du definition vad nazister är var verkligen bred
Citera
2007-09-12, 20:05
Medlem
atoms avatar
En tråd i ämnet: http://www.flashback.org/showthread.php?t=394403
Citera
2007-09-12, 20:32
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Nu är det ju inte så att vem som helst kan gå in och ändra vad som helst när som helst så att det direkt kommer upp som hård fakta för resten av världen.

Jo, så är det ju faktiskt... Vad pratar du om?

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in