Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yim-tze
Mycket hedersvärt, eftersom folk i allmänhet inte klarar av källkritik är det viktigt att man gör wikipedia så uselt att inte ens en idiot kan ta det på allvar. Detta är i förlängningen det bästa för alla inblandade parter (i väntan på något bättre).

Fast engelska Wikipedia är faktiskt helt OK, iaf dom större artiklarna.
Citera
2007-05-24, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Fast engelska Wikipedia är faktiskt helt OK, iaf dom större artiklarna.

Ja, Engelska wikipedia är utmärkt på vissa områden, speciellt kring ämnen som är väldigt opolitiska (matematik) eller kring populärkultur och dylikt. Problemet dyker upp i ämnen med politisk kontrovers eller där pengar är inblandade. Jag har bevittnat mycket långvariga kamper mellan olika intressegrupper på engelska wikipedia och wikipedia har visat sig helt oförmögna att hantera dessa konflikter. Wikipedia är bra så länge man inser dess begränsningar, men tyvärr tror jag inte att läsarna i allmänhet gör det.
Citera
2007-05-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yim-tze
Ja, Engelska wikipedia är utmärkt på vissa områden, speciellt kring ämnen som är väldigt opolitiska (matematik) eller kring populärkultur och dylikt. Problemet dyker upp i ämnen med politisk kontrovers eller där pengar är inblandade. Jag har bevittnat mycket långvariga kamper mellan olika intressegrupper på engelska wikipedia och wikipedia har visat sig helt oförmögna att hantera dessa konflikter. Wikipedia är bra så länge man inser dess begränsningar, men tyvärr tror jag inte att läsarna i allmänhet gör det.

Bra poänger, håller helt med. Just mattedelen har jag använt mig massa av, den är riktigt bra.
Citera
2007-05-29, 21:12
Medlem
Grappas avatar
Wikipedia BORDE censurera obekväma åsikter. Wikipedia ska presentera FAKTA och inte åsikter. Åsikter kan jag skaffa genom att kolla på Bill Oreilly på FOX News. Fakta är något helt annat.
Citera
2007-05-29, 21:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grappa
Wikipedia BORDE censurera obekväma åsikter. Wikipedia ska presentera FAKTA och inte åsikter. Åsikter kan jag skaffa genom att kolla på Bill Oreilly på FOX News. Fakta är något helt annat.

Problemet är att dom censurerar obekväma fakta som inte passar deras egna åsikter i ämnet.
Citera
2007-06-14, 12:31
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Problemet är att dom censurerar obekväma fakta som inte passar deras egna åsikter i ämnet.

Att just du blir censurerad ser jag som ren välgörenhet för mänskligheten, men i övrigt kan jag meddela att vi hemskingar på BS fortfarande roar oss med att lägga till en massa putslustiga fakta om det mesta. Sedan vi slutade skriva ut på forumet exakt vad vi editerade, har i princip inget blivit raderat. Wikipedia är skapat av och för lallande idioter som går på vilket skit som helst. Det finns inget som idiotförklarar en debattmotståndare mer än när denne slänger in en Wikipedialänk som källhänvisning för sina efterblivna påståenden.

Tanken bakom Wikipedia var god, men de förbisåg det faktumet att folk i allmänhet är idioter som tror sig veta en massa skit som inte har den minsta sanningshalt. Jag tycker synd om de fåtal människor som faktiskt besitter genuina kunskaper och ödar tid på att skriva vettiga saker i ett skithål av fabulerade fakta.
Citera
2007-06-15, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Att just du blir censurerad ser jag som ren välgörenhet för mänskligheten, men i övrigt kan jag meddela att vi hemskingar på BS fortfarande roar oss med att lägga till en massa putslustiga fakta om det mesta. Sedan vi slutade skriva ut på forumet exakt vad vi editerade, har i princip inget blivit raderat. Wikipedia är skapat av och för lallande idioter som går på vilket skit som helst. Det finns inget som idiotförklarar en debattmotståndare mer än när denne slänger in en Wikipedialänk som källhänvisning för sina efterblivna påståenden.

Tanken bakom Wikipedia var god, men de förbisåg det faktumet att folk i allmänhet är idioter som tror sig veta en massa skit som inte har den minsta sanningshalt. Jag tycker synd om de fåtal människor som faktiskt besitter genuina kunskaper och ödar tid på att skriva vettiga saker i ett skithål av fabulerade fakta.

Du har , tyvärr fel. ("tyvärr" eftersom jag brukar sympatisera med dina åsikter och din inställning i mycket annat), fel i det här fallet.
En sakkunnig inom informationsområdet, som undervisat på den utbildning jag går, har talat om en undersökning där en mängd ämnesexperter inom olika akademiska discipliner har granskat innehållet på wikipedia (den engelskspråkiga versioen förstås, den svenska är ganska dålig faktiskt, av förståeliga skäl) - och kommit fram till att den information man fick ut både då det gällde hur djuplodande och hur korrekt informationen var, överträffade flera auktoriserade uppslagsverk (som t ex. Encyklopedia Brittanica)

Anledningen att den engelska Wikipedia är såpass bra har naturligtvis med att antalet engelskspråkiga är så oändligt mycket större än antalet svenskspråkiga. När denna enorma mängd sakkunniga går samman blir det otroligt effektivt.

Det finns en styrka i upplägget - samarbetet mellan stora mängder sakkunniga, eftersom det skapar ett flöde av högkvalitativ information som effektivt sopar bort såna som du försöker som vara lustiga och sprida felaktigheter.

I det stora hela kommer ju dina och dina vänners små "hyss" inte hålla särskilt länge i en Wikipedia som är såpass stor som den engelska.
Citera
2007-06-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baronE_
Du har , tyvärr fel. ("tyvärr" eftersom jag brukar sympatisera med dina åsikter och din inställning i mycket annat), fel i det här fallet.
En sakkunnig inom informationsområdet, som undervisat på den utbildning jag går, har talat om en undersökning där en mängd ämnesexperter inom olika akademiska discipliner har granskat innehållet på wikipedia (den engelskspråkiga versioen förstås, den svenska är ganska dålig faktiskt, av förståeliga skäl) - och kommit fram till att den information man fick ut både då det gällde hur djuplodande och hur korrekt informationen var, överträffade flera auktoriserade uppslagsverk (som t ex. Encyklopedia Brittanica)

Tror du missat vad både PiLLerILLer syftade på och vad tråden handlar om, för det som diskuteras är INTE den engelska versionen - utan just den Svenska...
Citera
2007-06-30, 23:47
Medlem
Jack Zapps avatar
Om man tittar igenom 9/11- artikeln och dess historik upptäcker man att den blivit väldigt infiltrerad av foliehattar som tror att det var Bush som rövknullade USA.

http://sv.wikipedia.org/wiki/11_september-attackerna

Användaren Olauspetri är speciellt märkbar (finns dock inget av intresse på hans sida).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%...ion:Olauspetri
Citera
2007-07-18, 10:08
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Personligen använder jag enbart engelska Wikipedia, dels för att jag behärskar språket till fullo, men framförallt på grund av att ribban ligger högre och man slipper PK-tomtarna, som tydligen även har infiltrerat svenska Wikipedia. Nu fick jag bara ännu en anledning att betrakta svenska Wikipedia som något jag bör undvika å det grövsta. Av kuriosaskäl beslöt jag mig för att läsa den engelska versionen av hebefiliartikeln och den var väl rätt okej?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ephebophile
Kan inte annat än hålla med dig!Artiklarna på svenska wikipedia är så usla som dom kan bli dessutom är dom otroligt uselt skrivna och inehåller inte mycket information om ämnena till skillnad från amerikanska wikipedia där det mesta som skrivs där är väldigt informativt och med troliga källor som oftast saknas på svenska wikipedia
Citera
2007-08-05, 21:43
Medlem
Bossiemans avatar
Har nu tagit mig 7-8 timmar och läst igenom tråden och känner spontant: Så typiskt svenskt allt det här. Egna åsikter framför fakta. Enkla regler klaras inte av att följa, känslomässigt engagemang och bristande förmåga att inse att en är känslomässigt involverad.

Vi Svenskar klarar bevisligen inte av att annordna en vettig Wiki. Du skulle lika gärna kunna använda Nord-Koreas Wiki eller Israels, lika meningslöst.

Hur kan det vara så svårt att följa reglerna och stödja påståenden enligt reglerna i Wikin? Varför klarar vi Svenskar inte av detta? Varför kan debattörer föra fram åsikter utan belägg överhuvud taget och lyckas få andra medlemmar avstängda?
Citera
2007-09-12, 10:30
Medlem
Sufferstreams avatar
Wikipedia är ganska grovt censurerad va?

Har ändrat ett antal osanningar där med riktig fakta som tagits bort, saker som inte ser bra ut för vissa folkgrupper försvinner ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in