Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Att just du blir censurerad ser jag som ren välgörenhet för mänskligheten, men i övrigt kan jag meddela att vi hemskingar på BS fortfarande roar oss med att lägga till en massa putslustiga fakta om det mesta. Sedan vi slutade skriva ut på forumet exakt vad vi editerade, har i princip inget blivit raderat. Wikipedia är skapat av och för lallande idioter som går på vilket skit som helst. Det finns inget som idiotförklarar en debattmotståndare mer än när denne slänger in en Wikipedialänk som källhänvisning för sina efterblivna påståenden.
Tanken bakom Wikipedia var god, men de förbisåg det faktumet att folk i allmänhet är idioter som tror sig veta en massa skit som inte har den minsta sanningshalt. Jag tycker synd om de fåtal människor som faktiskt besitter genuina kunskaper och ödar tid på att skriva vettiga saker i ett skithål av fabulerade fakta.
Du har , tyvärr fel. ("tyvärr" eftersom jag brukar sympatisera med dina åsikter och din inställning i mycket annat), fel i det här fallet.
En sakkunnig inom informationsområdet, som undervisat på den utbildning jag går, har talat om en undersökning där en mängd ämnesexperter inom olika akademiska discipliner har granskat innehållet på wikipedia (den engelskspråkiga versioen förstås, den svenska är ganska dålig faktiskt, av förståeliga skäl) - och kommit fram till att den information man fick ut både då det gällde hur djuplodande och hur korrekt informationen var, överträffade flera auktoriserade uppslagsverk (som t ex. Encyklopedia Brittanica)
Anledningen att den engelska Wikipedia är såpass bra har naturligtvis med att antalet engelskspråkiga är så oändligt mycket större än antalet svenskspråkiga. När denna enorma mängd sakkunniga går samman blir det otroligt effektivt.
Det finns en styrka i upplägget - samarbetet mellan stora mängder sakkunniga, eftersom det skapar ett flöde av högkvalitativ information som effektivt sopar bort såna som du försöker som vara lustiga och sprida felaktigheter.
I det stora hela kommer ju dina och dina vänners små "hyss" inte hålla särskilt länge i en Wikipedia som är såpass stor som den engelska.