2006-11-01, 16:40
en vldigt nrstende person till mig har nyligen haft cancer (hodgskins lymfom), men r idag "frisk" frn cancern (cancern r borta men personen r fortfarande sjukskriven). under 6 mnaders tid s var det cellgiftsbehandling (ABVD) som gllde varannan vecka. som alla cellgifter s medfljer mycket illamende och mycket sngliggande. tabletter med uppgift att lindra illamendet fr alla patienter som gr och fr cellgifts behandling. dessa piller r bra (tror jag d jag inte vet ngon som inte tagit dessa piller under en cellgifts period)men tar inte bort allt illamende och med dessa piller s medfljer bieffekter som inte r roliga alls. och fr dessa bieffekter s fr man mer piller. som mest var det 7 olika piller som gllde med mnga olika bieffekter kvarstod och uppstod nnd. vi hade bda hrt att canabis skulle dmpa illamendet och ka matlusten, men ocks tillfra lite pigghet. sagt och gjort s testades detta och hade en nstintill magisk effekt, nstan inget illamende, mat lusten var tillbaka och personen hade ork att g ut och g promenader, g och handla m.m som innan canabis var med i bilden bara var mjligt en vecka efter cellgifts behandlingen och d med mycket mda, mnga stop p vgen och vlldigt liten ork. personen rkte i 3 mnader, en liten joint vid behov och anser att detta var det bsta "lkemedlet".
nu undrar jag, grs det ngon underskning idag, gllande canabis fr cancersjuka? jag anser att om det inte gr det och om inte svenskla staten ppnar gonen fr medisinsk canabis, s undanhller dom alla cancerpatienter ett drgligt liv under sjukdomstiden.
har ngon hr p flashback varit i en liknande situation?
hur kan man ka medvetandet fr cancersjuka att det finns ett mycket bttre botemedel mot illamendet nn alla dessa piller, eller som ett extra lkemedel fr dem att gra en sdan prvning mer uthrdlig?
vart vnder man sig fr att stlla upp och bidra med info och dela erfarenheter och kmpa fr legalisering av medisinsk canabis, (grna inte ngon stoner organisation, utan ngot serist.)?
/kolsvart
nu undrar jag, grs det ngon underskning idag, gllande canabis fr cancersjuka? jag anser att om det inte gr det och om inte svenskla staten ppnar gonen fr medisinsk canabis, s undanhller dom alla cancerpatienter ett drgligt liv under sjukdomstiden.
har ngon hr p flashback varit i en liknande situation?
hur kan man ka medvetandet fr cancersjuka att det finns ett mycket bttre botemedel mot illamendet nn alla dessa piller, eller som ett extra lkemedel fr dem att gra en sdan prvning mer uthrdlig?
vart vnder man sig fr att stlla upp och bidra med info och dela erfarenheter och kmpa fr legalisering av medisinsk canabis, (grna inte ngon stoner organisation, utan ngot serist.)?
/kolsvart