• 1
  • 2
2006-11-01, 16:40
Medlem
kolsvarts avatar
en vldigt nrstende person till mig har nyligen haft cancer (hodgskins lymfom), men r idag "frisk" frn cancern (cancern r borta men personen r fortfarande sjukskriven). under 6 mnaders tid s var det cellgiftsbehandling (ABVD) som gllde varannan vecka. som alla cellgifter s medfljer mycket illamende och mycket sngliggande. tabletter med uppgift att lindra illamendet fr alla patienter som gr och fr cellgifts behandling. dessa piller r bra (tror jag d jag inte vet ngon som inte tagit dessa piller under en cellgifts period)men tar inte bort allt illamende och med dessa piller s medfljer bieffekter som inte r roliga alls. och fr dessa bieffekter s fr man mer piller. som mest var det 7 olika piller som gllde med mnga olika bieffekter kvarstod och uppstod nnd. vi hade bda hrt att canabis skulle dmpa illamendet och ka matlusten, men ocks tillfra lite pigghet. sagt och gjort s testades detta och hade en nstintill magisk effekt, nstan inget illamende, mat lusten var tillbaka och personen hade ork att g ut och g promenader, g och handla m.m som innan canabis var med i bilden bara var mjligt en vecka efter cellgifts behandlingen och d med mycket mda, mnga stop p vgen och vlldigt liten ork. personen rkte i 3 mnader, en liten joint vid behov och anser att detta var det bsta "lkemedlet".

nu undrar jag, grs det ngon underskning idag, gllande canabis fr cancersjuka? jag anser att om det inte gr det och om inte svenskla staten ppnar gonen fr medisinsk canabis, s undanhller dom alla cancerpatienter ett drgligt liv under sjukdomstiden.

har ngon hr p flashback varit i en liknande situation?

hur kan man ka medvetandet fr cancersjuka att det finns ett mycket bttre botemedel mot illamendet nn alla dessa piller, eller som ett extra lkemedel fr dem att gra en sdan prvning mer uthrdlig?

vart vnder man sig fr att stlla upp och bidra med info och dela erfarenheter och kmpa fr legalisering av medisinsk canabis, (grna inte ngon stoner organisation, utan ngot serist.)?

/kolsvart
Citera
2006-11-01, 17:09
Medlem
spwnzns avatar
Kan tyvr inte hjlpa dig med dina frgor men kul fr din kompis som mdde bttre utav det
Citera
2006-11-01, 17:13
Medlem
Aaksels avatar
Oh nej. Varfr skulle Sverige bedriva ngon forskning p ddsdrogen cannabis? De ska ju bekmpa detta farsot, inte hitta frdelar med det.
Citera
2006-11-01, 17:16
Medlem
Avva66s avatar
Det finns nog utlndsk forskning, det mste det bara gra.
ven anorektiker kan f hjlp av cb, man fr ju bra matlust.

Edit: hittade en underskning, men den var inte s vrst positiv.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1786591.stm
Citera
2006-11-01, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolsvart
en vldigt nrstende person till mig har nyligen haft cancer (hodgskins lymfom), men r idag "frisk" frn cancern (cancern r borta men personen r fortfarande sjukskriven). under 6 mnaders tid s var det cellgiftsbehandling (ABVD) som gllde varannan vecka. som alla cellgifter s medfljer mycket illamende och mycket sngliggande. tabletter med uppgift att lindra illamendet fr alla patienter som gr och fr cellgifts behandling. dessa piller r bra (tror jag d jag inte vet ngon som inte tagit dessa piller under en cellgifts period)men tar inte bort allt illamende och med dessa piller s medfljer bieffekter som inte r roliga alls. och fr dessa bieffekter s fr man mer piller. som mest var det 7 olika piller som gllde med mnga olika bieffekter kvarstod och uppstod nnd. vi hade bda hrt att canabis skulle dmpa illamendet och ka matlusten, men ocks tillfra lite pigghet. sagt och gjort s testades detta och hade en nstintill magisk effekt, nstan inget illamende, mat lusten var tillbaka och personen hade ork att g ut och g promenader, g och handla m.m som innan canabis var med i bilden bara var mjligt en vecka efter cellgifts behandlingen och d med mycket mda, mnga stop p vgen och vlldigt liten ork. personen rkte i 3 mnader, en liten joint vid behov och anser att detta var det bsta "lkemedlet".

nu undrar jag, grs det ngon underskning idag, gllande canabis fr cancersjuka? jag anser att om det inte gr det och om inte svenskla staten ppnar gonen fr medisinsk canabis, s undanhller dom alla cancerpatienter ett drgligt liv under sjukdomstiden.

har ngon hr p flashback varit i en liknande situation?

hur kan man ka medvetandet fr cancersjuka att det finns ett mycket bttre botemedel mot illamendet nn alla dessa piller, eller som ett extra lkemedel fr dem att gra en sdan prvning mer uthrdlig?

vart vnder man sig fr att stlla upp och bidra med info och dela erfarenheter och kmpa fr legalisering av medisinsk canabis, (grna inte ngon stoner organisation, utan ngot serist.)?

/kolsvart
En vldigt nrstende person till mig fick problem med kodein.
Han tar inte holkar heller - hoppas jag.
Ha en bra dag
Citera
2006-11-01, 17:27
Medlem
Aaksels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det finns nog utlndsk forskning, det mste det bara gra.
ven anorektiker kan f hjlp av cb, man fr ju bra matlust.

Edit: hittade en underskning, men den var inte s vrst positiv.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1786591.stm

Det finns det. Jag orkar inte leta upp ngon nu, men det finns det med all skerhet. I ngon dokumentr berttade en Harvardprofessor i medicin och kemi om hur hans son genomgtt liknande saker och att hans problem med illamende och aptit fixades med cannabis. Pojken dog visserligen, men han slapp lida och m illa den sista tiden i liv.
Citera
2006-11-01, 17:45
Medlem
F-T-Ps avatar
visst r det beprvat o dokumenterat. har en gammal tidning frn illustrerad vetenskap dr ett lngt repotage om cannabis medisinska effekt p mnga svra o obotliga sjukdommar drav cancer dr resultaten var enastende o hittills den bsta - fr mnga den nda - medicinen fr att bota sjukdomen. har letat frbryllat efter repotaget men hittar det inte. ter kommer nr jag hittat den. freslr att du kper, eller fr tag i just det numret. mkt mkt mkt bra repotage med 100%ig tillfrlitlighet.
Citera
2006-11-01, 17:45
Medlem
kolsvarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaksel
Det finns det. Jag orkar inte leta upp ngon nu, men det finns det med all skerhet. I ngon dokumentr berttade en Harvardprofessor i medicin och kemi om hur hans son genomgtt liknande saker och att hans problem med illamende och aptit fixades med cannabis. Pojken dog visserligen, men han slapp lida och m illa den sista tiden i liv.

detta var i bullshit som snds p tv6.

kan tnka mig att det finns utlndsk forskning, men svensk d? ha rman helt slutat sen 70-talet eller?

men hur fr man upp gonen fr andra cancersjuka att rka grs kan hjlpa dem att f det lite bttre under sjukdoms tiden? mste man stta sig utanfr ett sjukhus med en skylt dr det str "rk grs och m bra!"? man lr vll hamna i en massa trubbel, men det kan nsta vara vrt det nr man ser hur stor skillnad det gr fr dom sjuka.

/kolsvart
Citera
2006-11-01, 18:30
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolsvart

/kolsvart

Jag vet inte vad som faller under kategorin "stoner organisation" men svenska Normal letar iaf efter folk som brukar cannabis i medicinskt syfte och vill dela med sig av sin historia till andra.
Citera
2006-11-01, 18:57
Medlem
nitroxs avatar
Illusterad vetenskap NR 16 2005 har detta fina repotage om medicinskt cannabis. "Hasch r framtidens medicin"
Medicin mot smrta, alzheimer, illamende, ngest, parkinsson.
Citera
2006-11-01, 19:04
Medlem
Avva66s avatar
I lnken jag postade tidigare nmns Marinol, syntetisk Cannabis.
Nn som vet mer om det, samma effekt som Cannabis, eller?
Citera
2006-11-01, 19:16
Medlem
Aaksels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitrox
Illusterad vetenskap NR 16 2005 har detta fina repotage om medicinskt cannabis. "Hasch r framtidens medicin"
Medicin mot smrta, alzheimer, illamende, ngest, parkinsson.

http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9192

Skulle verkligen vilja ha den dr .pdf-filen. Men jag knner inte fr att bli prenumerant bara fr det. Ngon som kan hjlpa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in