Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-06, 20:18
Bannlyst
En sak som jag har märkt, är det att män som "har flera bröder och ingen/en syster" t.ex har väldigt mörk röst etc. Kanske en dum fråga egentligen, men man börjar ju undra, är det så att ju högre testostereon mannen har desto lättare är det att fostret blir en pojke? Det verkar vara som så i praktiken, hur det är i teorin är man dock osäker på.
Citera
2006-11-07, 07:45
Medlem
zorc7251s avatar
I teorin är det väl 50/50, såvida in kvinnan röker, då ökar chansen mot att det blir en dotter. Tror inte halten könshormon hos ena föräldern avgör avkommans kön, trots allt så ärver man ju lika mycket från båda föräldrarna.
Citera
2006-11-07, 07:54
Medlem
Chickenkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
I teorin är det väl 50/50, såvida in kvinnan röker, då ökar chansen mot att det blir en dotter. Tror inte halten könshormon hos ena föräldern avgör avkommans kön, trots allt så ärver man ju lika mycket från båda föräldrarna.

njaaaa...själva könet bestämms ju av spermien
Citera
2006-11-07, 08:29
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickenkiller
njaaaa...själva könet bestämms ju av spermien
Oj, vad har du fått det ifrån?
Citera
2006-11-07, 12:19
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:

Hmm, jag har fått för mig att det lättare blir XX än XY. Spermierna i sig själva har väl ingen "kön"?

Hur som helst så finns det i alla fall fler kvinnor än män i världen, även om det inte känns så.
Citera
2006-11-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Hmm, jag har fått för mig att det lättare blir XX än XY. Spermierna i sig själva har väl ingen "kön"?

Hur som helst så finns det i alla fall fler kvinnor än män i världen, även om det inte känns så.
Det beror på att det finns så mycket gamla kärringar. Det föds mer män än kvinnor.
Citera
2006-11-07, 13:01
Medlem
Liston Crests avatar
Har hört att manliga spermier simmar fortare men har kortare livstid än kvinnliga. Det är alltså större chans att man får en pojke om man har sex ofta och en flicka i det motsatta fallet. Detta skulle förklara att det råder ett 60/40-förhållande(mycket osäker på siffrorna) mellan sannolikheten för att förstfödda barnet är en son/dotter.

En man med mer testosteron kan tänkas ha en starkare sexualdrift och därför kan han ha sex oftare vilket i sin tur leder till en ökad sannolikhet för söner.

Dock torde det handla om små procentuella avvikelser på bland stora populationer och jag antar att dina iaktagelser är ganska få och alltså inte bevisar någonting. För övrigt är det inte nödvändigtvis så att män med mörkare röster har mer testosteron.
Citera
2006-11-07, 14:51
Medlem
zorc7251s avatar
Fel av mig, det var visst spermien som avgjorde avkommans kön.

Följande finns hos SCB:
http://www.scb.se/Grupp/allmant/BE08..._A05ST0601.pdf
Det är något fler pojkar än flickor som föds och så har det varit ända sedan 1750-talet då man började föra statistik över födda barn i Sverige. Fram till mitten av 1800-talet var könskvoten 104. På 100 flickor föddes 104 pojkar. Sedan ökade könskvoten och har på senare tid varit 106. Naturen har ordnat det så att det föds fler pojkar eftersom pojkar har högre dödlighet än flickor. På så vis jämnar det ut sig så småningom.

Y-spermier simmar fortare, har 4 procent mindre DNA och 7 procent mindre yta än X-spermier. Andelen Y-spermier i sädesvätskan ökar vid lägre temperaturer. Faktorer som man har visat kan påverka könskvoten är dieten, ph-värdet i vaginan, mannens yrke, tid på året för befruktning, hur nära ägglossningen befruktningen sker och ordningsnummer på barnet.
Citera
2006-11-08, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Dock torde det handla om små procentuella avvikelser på bland stora populationer och jag antar att dina iaktagelser är ganska få och alltså inte bevisar någonting.

Jag försöker inte bevisa någonting. Det var bara en frågeställning. Kanske är dumt att säga så här, det lär ju inte bevisa något heller, men min släkt är sådan. Farsans alltså. Min farfar fick först en dotter, sedan sex söner. Farsan fick två söner (jag och brorsan). Och farmor och farfar (farfar är dock död nu) har nio barnbarn, varav två (!) är av det kvinnliga könet. Skulle tro att jag har rätt hög testostereon-halt, eftersom att skägg/hårväxten är för jävlig, har lätt att känna ilska osv.
Citera
2006-11-08, 17:52
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan_
Skulle tro att jag har rätt hög testostereon-halt, eftersom att skägg/hårväxten är för jävlig, har lätt att känna ilska osv.
Jag skulle inte lita så mycket på dessa indikationer. Tittar du på behåringen så skiljer den exempelvis mer mellan olika etniska grupper, medans testosteronhalten inte alls följer det mönstret.
"Lättare att känna ilska" korrelerar i sin tur med lägre IQ, no offence.
Citera
2006-11-08, 19:09
Medlem
Jomazis avatar
HUr går det ihop med testo-teorin som presenterats som fakta härinne? Svarta afrikaner (negrer) har väldigt lite kroppsbehåring.
Citera
2006-11-08, 20:31
Bannlyst
Citat:
Jag skulle inte lita så mycket på dessa indikationer. Tittar du på behåringen så skiljer den exempelvis mer mellan olika etniska grupper, medans testosteronhalten inte alls följer det mönstret.
"Lättare att känna ilska" korrelerar i sin tur med lägre IQ, no offence.

Jag har även alltid haft lätt för att bygga muskler, så jag skulle nog tro att uppgifterna stämmer rätt bra. Och vad jag hört, så har hög testostereon-halt att göra med att man känner ilska lättare. Men testostereon kan däremot inte göra så att man utför ilskan fysiskt. Det är nog den andra delen du menar som har med låg IQ att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in