• 1
  • 2
2006-11-11, 10:37
Medlem
_The_Key_s avatar
Godmorgon!

Efter att ha gjort morgonens genomgång av dagstidningarna och kvällstidningarnas onlinenyheter fick ja återigen se en artikel krossa drömmen om "bäst i världen"-Sverige.

Det har nämligen visat sig vara så att aborrarna i Stockholms vatten är kraftigt förgiftade, därmed otjänliga som föda och minskade möjligheter för stammen att fortplanta sig.

för mer läsning http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

Enligt egna erfarenheter sprids denna myt fortfarande runt i världen; "Stockholms vatten är så rent att man kan dricka det direkt från sin egen hand" osv. från t.ex sightseeing bussar och annat pr-arbete

Denna myt är ett tydligt exempel på hur det självgoda Sverige inte bygger på fakta utan påklistrad nationalromantik. Jag tror dessutom detta är ett utomordentligt stort problem när man ska forma en politik för en positiv och framgångsrik utveckling av vårt samhälle.

mvh
nyckeln

ps. Mottager gärna fler intressanta "mythbusters" inom området "Sverige, världens bästa land". ds
Citera
2006-11-11, 11:34
Medlem
Arkhons avatar
Det har inte med nationalromantik att göra, utan som du säger vanligt PR.
Finns det svenskar som tror att man kan dricka ur Mälaren? Skulle inte tro det.
Citera
2006-11-11, 11:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Var det inte någon delegat från fjärran land som blev erbjuden att smaka på Stockholms rena vatten. Arrangörerna för mötet trodde verkligen att vattnet var rent, vilket det visade sig sedan inte vara. Minnet sviker mig men det var en lustig historia.
Citera
2006-11-11, 11:43
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Jo det stämmer. Vet inte vart det var jag såg det, kanske från 100 höjdare.

Fy vad vidrigt!

/Sopparn
Citera
2006-11-11, 11:44
Medlem
Blå Rutas avatar
Fiskarna blir påverkade av miljögifter, men det gör inte automatiskt att vattnet är ohälsosamt (även om jag är övertygad om att vattnet inte är så bra att dricka, men i första hand av bakterieskäl och inte miljögifter)
Miljögifterna dom tar upp är exempel på gifter som sprider sig genom biomagnifikation, d.v.s. att gifterna ansamlas genom näringskedjan och eftersom varje individ äter andra djur och tar upp alla miljögifter som dom samlat på sig genom sitt liv så blir varje steg i näringskedjan mer förgiftad.

Kort sagt: Du får dricka jäääävligt mycket vatten för att få i dig dom nivåerna som fiskarna har.
Citera
2006-11-11, 12:25
Medlem
Nog är det drickbart alltid

För några år sedan bodde jag i Eskilstuna, där tog man dricksvattnet från Hjälmaren. Nu för tiden bor jag i Mariefred och här tar vi dricksvattnet direkt från Mälaren. Du får nog leta reda på någon annan myt att krossa. För övrigt har jag svårt att ta "svengelskaanvändare" - "mythbusters" på allvar, det finns ju gott om "adekvat nomenklatur" s a s.
Citera
2006-11-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
För några år sedan bodde jag i Eskilstuna, där tog man dricksvattnet från Hjälmaren. Nu för tiden bor jag i Mariefred och här tar vi dricksvattnet direkt från Mälaren. Du får nog leta reda på någon annan myt att krossa. För övrigt har jag svårt att ta "svengelskaanvändare" - "mythbusters" på allvar, det finns ju gott om "adekvat nomenklatur" s a s.
Direkt utan att renas innan?
Citera
2006-11-11, 13:19
Medlem
_The_Key_s avatar
Reningsverk?

Citat:
För några år sedan bodde jag i Eskilstuna, där tog man dricksvattnet från Hjälmaren. Nu för tiden bor jag i Mariefred och här tar vi dricksvattnet direkt från Mälaren.

Vi börjar med ditt inlägg som rörde det ämnet vi diskuterade (för att fortsätta min svengelska - On Topic) Det som ja ville få fram, ganska uppenbart såvida man inte ville misstolka och skapa polemik för sakens skull, var att vårt vatten inte är så rent och giftfritt som man vill påskina. Det finns ju tydligen även hos dig en idé om att vattnet tas "direkt" ifrån våra insjöar, vilket naturligt inte är sant utan vi använder oss av ganska kraftiga reningsverk innan du får vatten i din kran. Det var osanningen hos den myten jag ville påskina, att vår natur och omgivning inte är så bra.

Citat:
............................................ För övrigt har jag svårt att ta "svengelskaanvändare" - "mythbusters" på allvar, det finns ju gott om "adekvat nomenklatur" s a s.

Du hade ju också ett del av ditt inlägg som låg kraftigt utanför det ämnet som skulle diskuteras( ett sk. Off Topic inslag) som ja vill bemöta här men anser sedan att det korrekta förfarandet fortsättningsvis i den frågan är i ett direkt meddelande till mig (sk. PM).

I ett diskussionsforum likt flashback tycker jag inte att det behövs användas några universitetsförlegade ord som nomenklatur etc etc. utan här diskuterar vi ifrån hjärtat och hjärnan. Antagligen förstod du mig inte korrekt, jag använde mig inte utav mythbuster som en översättning utav något jag inte fann i det svenska språket, utan jag ville med en viss humoristisk känsla hänvisa till den kända tv-serien mythbusters.
Alles klar?
Citera
2006-11-11, 13:23
Medlem
_The_Key_s avatar
Alldeles rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Fiskarna blir påverkade av miljögifter, men det gör inte automatiskt att vattnet är ohälsosamt (även om jag är övertygad om att vattnet inte är så bra att dricka, men i första hand av bakterieskäl och inte miljögifter)
Miljögifterna dom tar upp är exempel på gifter som sprider sig genom biomagnifikation, d.v.s. att gifterna ansamlas genom näringskedjan och eftersom varje individ äter andra djur och tar upp alla miljögifter som dom samlat på sig genom sitt liv så blir varje steg i näringskedjan mer förgiftad.

Kort sagt: Du får dricka jäääävligt mycket vatten för att få i dig dom nivåerna som fiskarna har.

Artikeln och rapporten som artikeln hänvisade till tog ju som sagt giftmängder och miljöpåverkan hos just fiskar, men jag tycker det ger en fingervisning om att den politiska och civila myten om stockholms rena vatten är av ett osant slag. Jag tycker mig oftast få en känsla av övermod hos politiker och medborgare om vårat goda Sverige, som att vi vore MYCKET bättre och finare än alla andra. Det var det här jag tyckte rapporten punkterade.
Citera
2006-11-11, 13:57
Medlem
Erk Swedes avatar
vatten

vet att utländska delegater som varit i stockholm blev chockade när de erbjöds att dricka kranvatten!!!!.
Att någon skulle druckit direkt ur mälaren är nog tveksamt,men att det går att fiska i en miljonstad är ju ändå rätt fantstiskt.
Citera
2006-11-11, 14:01
Medlem
_The_Key_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
vet att utländska delegater som varit i stockholm blev chockade när de erbjöds att dricka kranvatten!!!!.
Att någon skulle druckit direkt ur mälaren är nog tveksamt,men att det går att fiska i en miljonstad är ju ändå rätt fantstiskt.

Jo, nog är det så att man i vissa länder inte har tid att rena allt kranvatten på det sättet som vi kan med relativt gles befolkning även i städerna. Och då skulle ja också bli chockad. Förvisso handlar det ju om andra saker. Bodde två år i Bryssel och blev då varse att övre medelklassen och överklassen aldrig skulle druckit kranvattnet om de så hade varit resande i Sahara i 30dar. Men lägre medelklassen och arbetarklassen drack vattnet ur kranen utan att blinka. En intressant reflektion?

För övrigt har jag sett folk fiska i alla de miljonstäder i Europa ja har hunnit med att besöka(de flesta på östra sidan av den fd muren). Så ovanligt är det inte.
Citera
2006-11-11, 14:53
Medlem
Lite om Hjälmarvattnet och....

Lite om Hjälmarvattnet och om hur man renar det. Informationen kommer direkt från Eskiltuna vattenverks hemsida. Som du ser är vattnet väldigt rent redan när det tas in i verket. Den enda egentliga rening som behövs är olika filtreringar. Kemisk/biologiskt sett går vattnet igenom verket ganska ograverat. Så var den myten fimpad.

"Från intaget i ån leds vattnet till huvudbyggnaden och uppfordras med hjälp av råvattenpumpar till mikrosilarna. Efter snabbfiltreringen samlas vattnet i en lågreservoar, varifrån det pumpas till infiltrationsbassängerna.

Grusåsen renar och sätter smak på vattnet
Vattnet sipprar från bassängerna - infiltreras ner - genom grusåsen till dess det på ca 25 m djup möter den naturliga grundvattenströmmen och följer denna på en horisontal sträcka av ca 500 m fram till brunnsanläggningen. Vattnets uppehållstid i åsen utgör ca 2 veckor. Från brunnsanläggningen pumpas vattnet via luftningstrappan till avjärningsverket där ny filtrering sker."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in