Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Krokodiler vad jag vet är inte dinosaueriernas förfader utan de har en gemensam förfader. Sedan fanns det inga (hittat några fossil) av något som heter vattenlevande dinosaurier utan att det du tänker på är havslevande ödlor, inte heller fanns det några flygande dinosaurier, utan det var flygödlor.
Alla dinosaurier dog inte ut utan de utvecklades antagligen till fåglar.
Jag räknar flygödlorna och havsödlorna som dinosaurier, kanske fel av mig, men de var ju alla reptiler med förmodat gemensamt ursprung. Om vi nu antar att fåglarna har sitt ursprung i dinosaurierna borde vi rimligtvis räkna med att det bara varit en art av dinosaurie som utvecklades till en ur-fågel. Således står frågeställningen kvar: vad hände med de andra tusentals arter av skräcködlor som försvann ur historien till mångas förtret?
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Nej krokodilerna och dinosaurierna är inte närmare släkt!
Jag trodde det eftersom jag förmodade att båda sorters bestar var reptiler. Det andra du skrev om ska jag läsa på lite om, det verkade vettigt, just det om krokodilerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Brainz
Jag vet egentligen inte men en gissning bara skulle kunna vara att atmosfären förändrades och tex syrebalansen rubbades så mycket att för stora djur blir för kostsamt och mer effektiva konstruktioner krävs.
Samtidigt fanns det dinosaurier som var mindre än krokodilerna på den tiden och krokodilerna överlevde som sagt. Annars har jag också gått i liknande tankar.
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmskadad
Finns det chans att det kanske blev en världsomspännande sjukdomsepidimi? Kontinenterna hängde ju ihop på den tiden så det hade ju varit enkelt för en sjukdom att spridas, sedan de djur som överlevde kanske utvecklades till något annat, who knows?
Låter också intressant. Skräcködleraserna skilde sig ju extremt från varandra både i levnadsmiljö och kroppsform, kan det ändå ha funnits någon gemensam del i DNA som gjorde att de alla var känsliga för något slags supervirus?