Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Det har säkert diskuterats flera gånger tidigare, men jag är ganska ny so bare with me.
Vad har ni för åsikter om BJJ?
Om man vill träna BJJ, vad finns det för alternativ (i Stockholm) och vad krävs för grund (tidigare kampsport, mycket muskler etc.)?
Tack för svar.
Kan träna med Christian Kennedy på söder. Tränare som är trevlig och pedagogisk. Älskar när han står och hejar på de som sparras "Ta hyggen! ta hyggen!". Kennedys klubb är inte lika tävlingsinriktad och åker inte på så mycket tävlingar.
I hammarbyhamnen finns Hilti som är Sveriges största och bland de framgångsrikaste klubbarna i tävlingssammanhang. Mycket duktiga tränare och träningen är tävlingsinriktad. Tränar mycket på att ha bra positioner och inte slarva för att förska gå på submissions.
Finns fler klubbar men då jag inte tränat där ska jag nog inte uttala mig heller.
Krävs absolut ingen tidigare erfarenhet eller styrka. Det finns folk som väger alltifrån 50 till 120 kg att brottas med. Varje termin börjar med nybörjarträning där man får lära sig grunderna ordentligt så man behöver inte vara orolig.
Jag tycker BJJ/SW är det roligaste som finns att träna. Mycket teknik och man får använda hela kroppen. I sparringen kan man köra hårt och ta ut sig ordentligt och behöver oftast inte hålla tillbaka.