Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-26, 23:23
  #13
Medlem
-Planter-s avatar
Humanister är folk som tror att de själva är Gud.
Ungefär som deras far djävulen. Han tror också att han är Gud, fast jobbet är redan taget,
något som dessa inte förstått ännu.
Citera
2006-11-26, 23:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Planter-
Humanister är folk som tror att de själva är Gud.
Ungefär som deras far djävulen. Han tror också att han är Gud, fast jobbet är redan taget,
något som dessa inte förstått ännu.

Kan man säga att humanismen uppstod ur ett missnöje? Man ville inte längre finna sig i den faktiska orättvisan och de priviligierade aukotoriterernas förmåner (både rättsligt och materiellt)
Kyrkan var en sådan auktoritet, med förmåner och privilegier, humanismen kom till moralens undsättning när kyrkan förlorade sitt fäste. Och tack och lov för det..
Citera
2006-11-26, 23:50
  #15
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Kan man säga att humanismen uppstod ur ett missnöje? Man ville inte längre finna sig i den faktiska orättvisan och de priviligierade aukotoriterernas förmåner (både rättsligt och materiellt)
Kyrkan var en sådan auktoritet, med förmåner och privilegier, humanismen kom till moralens undsättning när kyrkan förlorade sitt fäste. Och tack och lov för det..

Humanismen ÄR verkligen flum. Bara naiva människor som kan tro på något sådant trams. Du borde bli objektivist Henkko, t.o.m. det är betydligt mer verklighetsförankrat än humanismen.
Citera
2006-11-27, 14:57
  #16
Moderator
Strix m/94s avatar
Tja...

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Vet du vad utilitarism innebär? "största möjliga lycka åt största möjliga antalet individer".
Det är väl precis det humanismen eftersträvar?

Utilitarismen har, både praktiskt och teoretiskt, varit mycket inflytelserik. Den har t.ex. använts för att motivera en humanisering av rättsväsendet och som en grund för välfärdspolitik i allmänhet och är förmodligen den mest diskuterade teorin inom 1900-talets moralfilosofi

(saxat från Nationalencyklopedin)

Vanliga invändningar är att utilitarismen inte i tillräcklig grad kan motivera eller förklara människolivets okränkbarhet, förbudet mot att döma oskyldiga, mänskliga rättigheter, att vi känner starkare moraliska förpliktelser mot våra närstående än mot främlingar osv.

...Du ger ju själv svaret i det senare avsnittet. Jag tror att humanisterna söker ett värderingssystem utan att hemfalla åt utilitarism, men eftersom det är flum är det inte lätt att säkert veta.
Citera
2006-11-27, 15:04
  #17
Medlem
Spünkst˙rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Du borde bli objektivist Henkko, t.o.m. det är betydligt mer verklighetsförankrat än humanismen.

Det finns två olika sätt att bli altruist på. Det ena är att missförstå, ett hederligt misstag man kan råda bot på. Det andra sättet, är att medvetet förfalska verkligheten och vägra tänka, tillhör man denna kategori är man förlorad så in i helvete, som Henkko alltså.
Citera
2006-11-28, 19:50
  #18
Medlem
ChristianXs avatar
Politiken lyser med sin frånvaro.

PI -> Filosofi

/Mod
Citera
2006-11-28, 20:18
  #19
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Humanismen ÄR verkligen flum. Bara naiva människor som kan tro på något sådant trams. Du borde bli objektivist Henkko, t.o.m. det är betydligt mer verklighetsförankrat än humanismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Atlas Shrugged
Observe the ugly mess which most men make of their sex lives -- and observe the mess of contradictions which they hold as their moral philosophy. One proceeds from the other. Love is our response to our highest values, and can be nothing else. Let a man corrupt his values and his view of existence -- let him profess that love is not self-enjoyment but self-denial, that virtue consists, not of pride but of pity or pain or weakness or sacrifice, that the noblest love is born, not of admiration but of charity, not in response to values but in response to flaws, -- and he will have cut himself in two. His body will not obey him, it will not respond, it will make him impotent toward the woman he professes to love and draw him to the lowest type of whore he can find. His body will always follow the logic of his deepest convictions; if he believes that flaws are values, he has damned existence as evil and only the evil will attract
him. He has damned himself and he will feel that depravity is all he is worthy of enjoying... Then he will scream that his body has vicious desires of its own which his mind cannot conquer, that sex is sin, that true love is a pure emotion of the spirit. And then he will wonder why love brings him nothing but boredom and sex nothing but shame....

Objektivisterna är kanske den mest bisarra grupp människor som existerar idag.
Citera
2006-11-28, 20:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Humanismen ÄR verkligen flum. Bara naiva människor som kan tro på något sådant trams. Du borde bli objektivist Henkko, t.o.m. det är betydligt mer verklighetsförankrat än humanismen.

Tala ur skägget Kvasi.
När har jag sagt att just JAG följer den humanistiska läran till punkt och pricka, bara för att jag problematiserar trådskaparens "tes" betyder det inte att jag har humanismen som religion. Objektivist? Haha, snacka om att ta sig vatten över huvudet. En objektivist måste börja med att tillintetgöra sig själv och det har jag ingen lust att göra.

Spünkst˙rfen: Kallar du mig av alla människor för en icke-tänkare? Jag gör knappt annat. Varför pratar du om mig som en altruist? Det är jag inte. Jag vill höra ett verkligt argument emot humanismen och på vilket sätt den skadar samhällsutvecklingen. Vad är alternativet? Hur kan du motivera bruk av våld och brutal människohantering.
Ni ställer er på inhumanismens sida eller helt utanför begreppen?
Citera
2006-11-28, 20:39
  #21
Medlem
Assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett samhälle som vilar på värderingar, och inte på utilitarism, måste ha någon form av religiöst bottenfundament, annars sakna helt möjligheterna att grunda värderingarna i något manifest.

Varför måste värderingar ha en grund i något religiöst bottenfundament?
Och varför behöver inte utilitarsmen det? Grundas inte utilitarismen på värderingar?
Citera
2006-11-29, 00:39
  #22
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av Asshole
Varför måste värderingar ha en grund i något religiöst bottenfundament?
Och varför behöver inte utilitarsmen det? Grundas inte utilitarismen på värderingar?

...ett rätt omfattande resonemang, men ungefär så här:
- Värdeteori utgår från att det finns vissa objektiva värden, t ex rätt till frihet. Denna frihet är inte förhandlingsbar, men naturligtvis kan definitionen av frihet diskuteras.
- Utilitarism gör inga värderingar utan utgår från att det som skapar mest lycka åt flest människor skall vara strävan. Det innebär att om majoriteten blir lyckligast av att en viss del människor förslavas eller dödas då är det ok. Så länge offrens minuslycka inte överskrider majoritetens pluslycka så är det inga moraliska problem.
Citera
2006-11-29, 20:27
  #23
Medlem
Assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...ett rätt omfattande resonemang, men ungefär så här:
- Värdeteori utgår från att det finns vissa objektiva värden, t ex rätt till frihet. Denna frihet är inte förhandlingsbar, men naturligtvis kan definitionen av frihet diskuteras.
- Utilitarism gör inga värderingar utan utgår från att det som skapar mest lycka åt flest människor skall vara strävan. Det innebär att om majoriteten blir lyckligast av att en viss del människor förslavas eller dödas då är det ok. Så länge offrens minuslycka inte överskrider majoritetens pluslycka så är det inga moraliska problem.

Måste värdeteori baseras på objektiva värden, duger det inte med axiom?

Ligger det inte en värdering i att mesta möjliga lycka är något bra?
Citera
2006-11-29, 20:41
  #24
Bannlyst
.

Humanister känns lika seriösa som Sverigedemokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in