Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-28, 16:45
  #1
Medlem
Psychopatics avatar
För några månader sedan så byggde jag mig en egen kärnreaktor i mitt badrum. Men den var ganska tråkig, för det syntes inget, man kunde bara mäta små förhöjningar av strålning, men en GM-mätare.

Jag har använt en massa Americium-241 (som jag pillat ut ur brandvarnare) blandat med Beryllium för att få neutronstrålning. O den har jag strålat mot stavar med Torium-232, som sedan sönderfaller till den klyvbara isotopen Uran-233. Men jag har inte märkt av någon klyvning...

Men, nu är ju Polonium-210 på tapeten, efter han snubben (Alexander Litvinenko) verkar ha blivit förgiftad av just Po-210!

Så om man istället bestrålar Vismut-209 (som jag har massvis av), med n-strålning, så borde man få Bi-210, med en halveringtid på endast ca 5 dygn, som sedan sönderfaller till Po-210, via ß- strålning (Bi-209 + n --> Bi-210 --> Po-210 + 1 e-).

Måste man sakta ner neutronerena för att det skall absorberas av Vismuten?

Det här är faktiskt inget skämt (jag kan fotografera det hela), men jag undrar, naturligtvis teoretiskt, om det går?
Citera
2006-11-28, 16:57
  #2
Medlem
wääuus avatar
Nu är jag ingen kärntekniker men...
Vismut är ju ganska likt bly och bly brukar ju användas för att skärma av olika sorters strålning. Den är ju ganska tät, så frågan är då om det absorberar eller reflekterar neutronerna jag tror faktiskt att de reflekteras. Så att sakta ner neutronerna genom lite tungt vatten eller nåt annat skulle säkert vara på sin plats. Om det inte är så som jag tror så kan D2O'et inte göra någon skada väl?
Citera
2006-11-28, 19:07
  #3
Medlem
Naturvetarens avatar
Bilder! Ska du bli svenska "Atomic-boy"?
Citera
2006-11-28, 19:58
  #4
Medlem
klos_s avatar
lr "Jimmy Newton" som han på bebiskanalerna


/Mvh Klos
Citera
2006-11-29, 08:56
  #5
Medlem
Mr 9-5s avatar
Hmm, får jag fråga vars du bor? Hoppas fan inte att du är min granne iaf
När jag läser ditt inlägg så envisas det med att ploppa upp en massa svartvita bilder från Hiroshima Tjernobyl .
Citera
2006-11-29, 11:50
  #6
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Om man ska leka med radioakivitet hemma vilket säpo kommer älska så skall du bygga dig en enklare accelerator. Genom att hetta upp väte så du får protoner kan du sedan låta dem snurra i acceleratorn till de nått en viss hastighet varvid de avlänkas in i ett mål av ngt grundämne som blir ngt annat.
Citera
2006-11-29, 14:12
  #7
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
För några månader sedan så byggde jag mig en egen kärnreaktor i mitt badrum. Men den var ganska tråkig, för det syntes inget, man kunde bara mäta små förhöjningar av strålning, men en GM-mätare.

Jag har använt en massa Americium-241 (som jag pillat ut ur brandvarnare) blandat med Beryllium för att få neutronstrålning. O den har jag strålat mot stavar med Torium-232, som sedan sönderfaller till den klyvbara isotopen Uran-233. Men jag har inte märkt av någon klyvning...

Men, nu är ju Polonium-210 på tapeten, efter han snubben (Alexander Litvinenko) verkar ha blivit förgiftad av just Po-210!

Så om man istället bestrålar Vismut-209 (som jag har massvis av), med n-strålning, så borde man få Bi-210, med en halveringtid på endast ca 5 dygn, som sedan sönderfaller till Po-210, via ß- strålning (Bi-209 + n --> Bi-210 --> Po-210 + 1 e-).

Måste man sakta ner neutronerena för att det skall absorberas av Vismuten?

Det här är faktiskt inget skämt (jag kan fotografera det hela), men jag undrar, naturligtvis teoretiskt, om det går?
Det kommer ta 21 dagar innan du får de första mikrogrammen med Uran...
Men uran behöver en moderator, men jag har ingen aning om vismut behöver det...
Är i sthlm just nu och skall kolla upp det när jag kommer hem...
Citera
2006-11-29, 15:53
  #8
Medlem
Psychopatics avatar
Alltså jag har skruvat isär reaktorn, för jag har ingen användning för den (jag har t.ex inga turbiner o sånt som kan ge elektricitet).

Men bygga acceleratorer o cyklotroner o sånt, det går inte! För min lägenhet är bara på ~60 kvadratmeter...

Men nu har jag separerat grundämnen så som Am & Be, tillsammans ger det n-strålning. Men min GM-mätare kan inte detektera n-stråning. Men jag tänkte om man blandar Americium o Beryllium (som då ger n-strålning), med Vismut-209, så borde det funka enl. ovan reaktion.

Men det trista är ju, att man möjligen måste kontrollera hastigheten på neutronerna, för att de skall uppfångas av Vismuten!

Tungt vatten o sånt ju ganska dyrt!
Citera
2006-11-29, 16:31
  #9
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Så om man istället bestrålar Vismut-209 (som jag har massvis av), med n-strålning, så borde man få Bi-210, med en halveringtid på endast ca 5 dygn, som sedan sönderfaller till Po-210, via ß- strålning (Bi-209 + n --> Bi-210 --> Po-210 + 1 e-).

Visst, men varför skulle du göra det? Du har ju redan en alfa-emitter i form av americium-241. Bara blanda det in i din favorit-recept för sushi, och den som äter det kommer att dö.

(Jag försöker kolla, men jag har inte hittat den dödliga dosen än.)

Tillägg: Am-241 har halveringstid 432 år, Po-210 bara 138 dagar, så mängden americium för att döda någon är ungefär 10^3 gånger så stor som med polonium (där jag inte har någon aning om eventuella biokemiska skillnader).
Citera
2006-11-29, 16:58
  #10
Medlem
wääuus avatar
Och eftersom det bara är 0,2mikrogram per brandvarnare....
Citera
2006-11-29, 17:08
  #11
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Och eftersom det bara är 0,2mikrogram per brandvarnare....
Jo, det är det som är det tråkiga! Det är inte mycket man får ut ur en brandvarnare. Söker frenetiskt efter bättre α-källa!
Citera
2006-11-29, 19:39
  #12
Medlem
SNIFF2s avatar
Hur har du fått tag i alla ämnen ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback