Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-28, 19:54
  #1
Medlem
Ponera att man satt på information om ett antal företag som efter redovisning förväntas sjunka rejält på börsen...vilka risker löper man att åka dit om man börjar blanka. Förstår att ju närmare företaget man är desto mer väcks misstankarna men ponera att man inte alls har direkt anknytning utan enbart "råkar" deltaga på möten m.m. i form av städare/fönsterputsare/it-kille, går det att komma undan?
Citera
2006-11-28, 20:28
  #2
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Är det olagligt att insidehandla ?!?!

Såsom att man vet om att det sjunker och sen säljer för att inte gå med förlust? Är det olagligt?

/Sopparn
Citera
2006-11-28, 20:33
  #3
Medlem
micaeles avatar
Klart det går att komma undan. Insiderinformation bryr sig finansmyndigheterna oftast bara om ifall man har en betydande position i företaget och / eller handlar med ett i sammanhanget stort antal aktier.
Måste man flagga sina försäljningar eller köp måste man räkna med att undersökas för insiderinformation, annars är risken mycket låg.
Citera
2006-11-28, 20:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Är det olagligt att insidehandla ?!?!

Såsom att man vet om att det sjunker och sen säljer för att inte gå med förlust? Är det olagligt?

/Sopparn

Ja jag trodde att man såg rätt så strängt på Insiderbrott...ekoroteln tittar väl på individer som gjort stora klipp, följer telefonsamtal, transaktioner etc och finner man att information kring en akties förväntade värde funnits innan officiella uttalanden/rapporter etc kan man väl dömas för detta.
Citera
2006-11-29, 15:17
  #5
Medlem
Det beror nog rätt mkt på hur stora summor det rör sig om. Ingen bryr sig om du har någon släkting som jobbar på ett företag och ger dig lite info som sedan leder till att du köper/säljer aktier för 100,000kr... Men om du själv jobbar rätt högt upp i ett företag och köper/säljer för flera miljoner så är det ju en annan sak...

/s.
Citera
2006-11-29, 17:45
  #6
Medlem
Gör det alls någon skillnad om man köper eller blankar?
Citera
2006-11-29, 17:48
  #7
Medlem
Mr-mr, kom du ihåg tryckeriarbetaren som åkte dit, då två bolag skulle fusioneras och dom tryckte aktier iförväg. Han tipsade en kompis med kapital som tjänade mycket pengar och gav en del till tryckeriarbetaren.
Åka dit kan alla, du får göra en riskövervägning, vinst emot risken.
Citera
2006-11-29, 19:37
  #8
Medlem
fsdfsdfs avatar
Det där du Alessandro pratar om låter som Pinkerton-härvan där ett stort bevakningsföretag skulle köpa ett amerikanskt bolag. Om man ska göra en riskanalys av det hela var det nog inte att vara tryckerikillen och tjäna en hacka som var det farliga, utan som i det här fallet lite senare sitta som mäklare på ett mäklarhus och sen prata om det gapflabbandes i telefon med sina kompisar samtidigt som man är inspelad.

Den gode Milton Friedman som avled nyligen tyckte väl att insiderhandel nästan kunde bli tillåtet. "Man vill ge de personer som har mest kunskap om ett företags brister möjligheten incitamentet att göra denna information öppen för alla".

Sen kan man säga att det inte finns några offer i insiderhandel. Om jag säljer en aktie för ett visst pris så kommer köparen anse företaget är värt si och så mycket som han betalar, annars hade inte transkaktionen ägt rum. Han är nöjd. Tills dagen efter iaf. Sen finns det många situationer i andra branscher som liknar insider-situationer som är helt tillåtna, etc inom real estate, råvaror osv.

Dom flesta storaaffärer föregås av olika mystiska kursrörelser så insider/rykten/information/analys... gränsen är glidande känns det som. Att lagen ändå finns känns som ett ok skydd mot uttalade blåsningar där typ ledningsgruppen säljer av sina aktier dagen före dom släpper pressmeddelandet som sänker företaget, som direkt sker till förlust för andra. När man bestämmer sig för att ta värv i ledningen för ett företag får man ju en form av förtroendeuppdrag där man skriver kontrakt på att arbeta för aktieägarnas bästa. När man agerar som insider med den snöda mammon som vinning har man brutit det kontraktet. Sen handlar det kanske om att upprätthålla nåt slags allmänt förtroende för finansiella marknaden.

Risker man löper. Ahh din mäklare måste upprätta en anmälan och anmäla till Finansinspektionen. Ekobrottsmyndigheten startar en utredning och kan väcka åtal... som sen läggs ner. Annars får du dagsböter och förverkande av intäkten.
Citera
2006-11-30, 10:17
  #9
Medlem
fsdfsdf, finns alltid människor som inte tänker i ens omgivning, Pinkterton låter bekant, jag är inte bekant med straffsatserna, men fängelse är väl en rimlig
straff för större insider affärer?
Citera
2006-12-01, 09:02
  #10
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Det beror nog rätt mkt på hur stora summor det rör sig om. Ingen bryr sig om du har någon släkting som jobbar på ett företag och ger dig lite info som sedan leder till att du köper/säljer aktier för 100,000kr... Men om du själv jobbar rätt högt upp i ett företag och köper/säljer för flera miljoner så är det ju en annan sak...

/s.


HELT FEL!

Jag har agt och drivit borsbolag i Sverige och jag kan tala om att en av mina anstalldas mamma kopte aktier over borsen i vart bolag och sedan salde dessa 3 veckor fore ett bud kom pa bolaget. Hennes post var vid forsaljningen vard 139.000 sek. Hon blev kallad till polisen for forhor. Jag lamnade information till polisen om att hennes son inte kannde till budet vilket var fallet.

Om man ska handla pa inside sa ska man gora det genom diskretionär forvaltning och kanna forvaltaren sa man kan paverka besluten. Garna genom en bank utanfor EU.
Citera
2006-12-01, 09:08
  #11
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mr.
Gör det alls någon skillnad om man köper eller blankar?


Enligt min bedomning sa spelar det ingen roll. Jag skulle saga att man ska vara forsiktig men samtidigt sa ska man inte inbilla sig att de som gor pengar pa aktier ar vanliga sparare dvs inside rules
Citera
2006-12-01, 09:10
  #12
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Det där du Alessandro pratar om låter som Pinkerton-härvan där ett stort bevakningsföretag skulle köpa ett amerikanskt bolag. Om man ska göra en riskanalys av det hela var det nog inte att vara tryckerikillen och tjäna en hacka som var det farliga, utan som i det här fallet lite senare sitta som mäklare på ett mäklarhus och sen prata om det gapflabbandes i telefon med sina kompisar samtidigt som man är inspelad.

Den gode Milton Friedman som avled nyligen tyckte väl att insiderhandel nästan kunde bli tillåtet. "Man vill ge de personer som har mest kunskap om ett företags brister möjligheten incitamentet att göra denna information öppen för alla".

Sen kan man säga att det inte finns några offer i insiderhandel. Om jag säljer en aktie för ett visst pris så kommer köparen anse företaget är värt si och så mycket som han betalar, annars hade inte transkaktionen ägt rum. Han är nöjd. Tills dagen efter iaf. Sen finns det många situationer i andra branscher som liknar insider-situationer som är helt tillåtna, etc inom real estate, råvaror osv.

Dom flesta storaaffärer föregås av olika mystiska kursrörelser så insider/rykten/information/analys... gränsen är glidande känns det som. Att lagen ändå finns känns som ett ok skydd mot uttalade blåsningar där typ ledningsgruppen säljer av sina aktier dagen före dom släpper pressmeddelandet som sänker företaget, som direkt sker till förlust för andra. När man bestämmer sig för att ta värv i ledningen för ett företag får man ju en form av förtroendeuppdrag där man skriver kontrakt på att arbeta för aktieägarnas bästa. När man agerar som insider med den snöda mammon som vinning har man brutit det kontraktet. Sen handlar det kanske om att upprätthålla nåt slags allmänt förtroende för finansiella marknaden.

Risker man löper. Ahh din mäklare måste upprätta en anmälan och anmäla till Finansinspektionen. Ekobrottsmyndigheten startar en utredning och kan väcka åtal... som sen läggs ner. Annars får du dagsböter och förverkande av intäkten.


Pinkerton var ett uppkop och det var for manga personer inblandade dvs ska man handla inside sa gor det min ring inte alla du kanner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback