2006-11-30, 08:30
Medlem
joppes avatar
Fr ett tag sedan var det mycket snack i Sverige om att den danske polisen r fr brutal. MFF-fans hade ftt en varm mottagelse av polisen nr de brjade brka under en fotbollsmatch. Hr i Danmark var det ingen strre reaktion.

Nu hnder det igen. Ngra f klagar, men jurister och politiker sger att polisen bara gr sitt jobb. Efter att 90 demonstranter frn vnsterflanken demonstrarade utanfr en frikyrka, brt in, frstrde mbler och hotade civila kyrkogngare, s tillkallades polisen.

Hur det gick kan man se hr:

http://politiken.dk/poltv/?ExtID=1198

Anser ni att polisen r fr brutal?
Citera
2006-11-30, 08:49
Medlem
broderdebs avatar
Nja, det dr tycker inte jag sg srskilt brutalt ut. Det r dock svrt att sga utan att veta mer om hur situationen var p plats, vilka alternativ polisen hade och hur konfrontativa demonstranterna var innan.

Mina erfarenheter av dansk polis r inte mnga och har enbart varit i samband med fotboll eller Kristiania. Det jag upplevde d var att polisen i mindre utstrckning n i Sverige ville lsa konflikten fredligt. I bda mina fall var det helt klart befogat med polisnrvaro men jag anser att den svenska polisen hade vntat lngre med att g till attack. Den danska polisen knns helt enkelt mer p trna och r mer bengna p att anvnda vld. Vilken metod som r bst har jag en uppfattning om men det kanske br tas i en annan trd.
Citera
2006-11-30, 09:08
Medlem
polisen ser ganska lugn ut...
Dom samlar ihop demonstranterna och skijler de som de mistnker fr brott. En kille blir frd till sjukhu med vad som ser ut som en axel ur led...
Citera
2006-11-30, 11:27
Medlem
Daineas avatar
Hmm, av egen erfarenhet så vet jag att danska polisen är mycket bättre på att anpassa sitt eget beteende efter behovet än exempelvis sina svenska kollegor. Jag var en del nere i Danmark när jag var yngre och sålänge man själv tog det lugnt så hade man heller aldrig några problem med polisen, de uppträdde alltid exemplariskt och jag hade varit förbaskat tacksam om vår svenska polis uppvisat ens hälften av samma professionalism.

Om man ser till filmen så får jag två spontana reaktioner:

1) polisen vill ha demonstranterna samlade, men de envisas med att försöka bryta sig ut, gång på gång blir de ihopfösta igen tills tålamodet brister, vilket är fullt förståeligt.

2) en polis ser ut att bruka onödigt våld (den långe korthårige som knuffar demonstranter som redan är inne i gruppen), men tyvärr finsn det rötägg överallt, även inom den danska poliskåren.

Så slutligen skulle jag säga att det tycks vara mycket liv över inget...
Citera
2006-11-30, 14:55
Medlem
Jackthehammers avatar
Jag bor hr nere och jag gr ocks p fotboll med jmna mellanrum plus att jag har en hel del att gra med dem i genom mitt jobb.
Stora skillnader p svensk och dansk polis i mina gon r ptaglig i mina gon. Jag tnkte nmna ngra saker som jag lagt mrke till...
Medans den svenska polisen exempelvis satsar enorma pengar p att stta dit fortkrare etc, s prvar den danska polisen att faktiskt rycka ut p ndsamtalen.
Den danska polisen har ett tlamod som r myyyyyyyycket lngre n den svenska polisen.
Du kan g fram till en dansk polis och ha ett litet "chit-chat" med han. Den svenska polismannen i samma situation, anser att du str han och svarar mycket kort och arrogant tillbaka till dig.
Du kan examelvis frga en dansk polis om du nu startar bilen och kr ivg nr du druckit 5 l, r det d olagligt? (Observera att denna frga grs p ett skmtsamt stt) Han kommer att svara: "ja det r olagligt, men ha en fortsatt trevlig kvll" Stller du samma frga till svenska polisen blir du anhllen fr frberedelse av fyllekrning.
Den danska polisen reagerar blixtsnabbt nr det hnder ngot. Ser jag ett slagsml p stan, s drjer det innan den svenska polisen r p plats. Jag tror aldrig jag har vntat mer en 1 minut i Danmark.
Den svenska polisen syr in dig om du har rkt grs eller ligger i en park och avnjuter en l, medans den danska polisen bryr sig om varken eller eftersom man har valt en "anllare" approcah som gr ut p att inte trakassera missbrukarna plus att du fr dricka offentligt.
Rent generellt, och det hr fr jag hra av mina danska vnner ocks som har varit p besk i Sverige, s r den svenska polisen mnga gnger fler arrongant n vad den danska polisen r.
Mnga av dem "upplopp" eller risiga situationer som den svenska polisen tycks hamna i gng p gng r resultat av deras egna beteende som slr tillbaka mot dem - "What goes around, comes around".
Citera
2017-10-31, 18:12
Bannlyst
Det hr var ver tio r sedan, men minns du vilken frikyrka det gllde och vad som franledde vnsteraktivisternas attack? Backat av homolobbyn eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in