2006-12-21, 03:03
Citat:
Förre riksdagsledamoten Tasso Stafilidis lämnar vänsterpartiet. Det har blivit ”en sekt”, där de som kallar sig kommunister styr, anser han.
Citat:
Tasso Stafilidis beskriver sig själv som förnyare, och var en av över 300 vänsterpartister som våren 2003 undertecknade ett upprop mot nykommunism och ”sekterism”, och varnade för ”att ansvarsfull realpolitik” skulle ersättas med ”överbudspolitik”.
Citat:
Han tog också öppet strid för att Lars Ohly – en ”utomordentligt duktig politiker” – skulle sluta kalla sig kommunist.
Källa och artikeln i sin helhet.
Det verkar inte bara vara inom S på vänsterkanten det pågår interna strider för makt och vägval av politiska frågor. Den enda opposition som bedrivs i Sverige idag är helt klart den fackliga rörelsen med LO i spetsen. Vänsterpartiet blottar ett öppet sår genom Tasso Stafilidis, han talar öppet om de konflikter som pågår inom partiet och där han pratar om att folk måste vakna och ha nya lösningar på nya problem och inte gamla lösningar på nya problem som inte fungerar.
Den fråga jag ställer mig, är detta en allvarlig händelse inom partiet? Tasso är ändå en Vänsterpartist profil jag sett tidigare. är han nu bara ännu en mediahora som vill lämna politiken och ville iaf göra något väsen av sig. Är det varför han säger det han gör? Eller är det flera konflikter och "cloak and dagger" spel som pågår inom Vp(K)?
Självfallet förstår jag att få här som hänger på FB\politik inrikes har någon inblick i vänsterpartiet. Men jag önskar få reda på era tankar om det kan vara så att Vänsterpartiet inte hinner samla sig till nästa valrörelse? Det enda jag kan önska ifrån de borgerliga partierna är att de tiger ihjäl vänsterpartiet. Och inte ger dem något som helst massmediallt utrymme genom att ta upp frågor eller svara på dem ifrån deras håll.
Men min frågeställning är mer av en uppmärksammande av artikeln och om ni vet om några konflikter\rykten inom Vp? Kanske Ohly inte klarar 4a år i opposition?