Flashback bygger pepparkakshus!
2006-12-28, 04:17
Medlem
Derisions avatar
Dags fr en ny medicin d.. ngon som har erfarenhet av denna? I tidigare trdar har det bara nmnts som hastigasts, jag vill grna veta mer om ev. bieffekter, hur lng tid det kan ta innan den brjar verka osv.
Den skall tas tillsammans med 300mg Effexor och 10-20mg Buspiron om nn undrar, och 20 mg Stilnoct nr toleransen kommer tillbaks.
Personligen har jag aldrig hrt talas om lkemedlet, men det ska tydligen vara rtt nytt, vilket gr mig nnu mer orolig.
Citera
2007-05-19, 21:58
Medlem
Dyskletikers avatar
Truxal

Gokvll

Jag tror jag mste gna mig t nekrofili ikvll.
Likt trdskaparen har jag skt i trdar men inte funnit det jag skt.

Jag behver veta hur Truxal fungerar...

Om inte annat, vad kan nsta steg tnkas vara i min "lkemedelstrappa"?
Jag har vldigt hg tolerans mot de flesta svande mediciner jag prvat.

(Jag missbrukade alkohol och har alkoholmissbruk i slkten. En ren tankelapsus
fick mig att avslja detta fr psykatrikern.)

Truxal r en gammal hstmedicin, kom igen nu!

Fr min del s har trappan sett ut shr:

(Smnfrmjande lkemedel)
1) Propavan
2) Theralen
3) Nozinan
4) Truxal

(Insomning)
1) Stilnoct
2) Sonata
3) Imovane

Vad kommer hrnst?

Jag sover inte p ngot av dessa lkemedel. Enligt psykiatrikern s kan man sva strre dggdjur med
Nozinan och Imovane i de doser jag tar. Missfrst mig nu rtt. Jag r inte ute efter narkotika.
Jag vill ha en bra cocktail som gr att jag vaknar p morgonen och somnar p
kvllen utan att behva knna behovet av att skra upp handlederna.

I nulget knaprar jag

P morgonkvisten
200 mg Zoloft
1 tbl TrioB

P kvllskvisten
75 mg Remeron
25 mg Propavan
50 - 200 mg Nozinan
7,5 -> 12 mg Imovane
Citera
2007-05-19, 22:51
Medlem
The Philosophers avatar
Truxal r ett neuroleptikum, dvs en medicin som anvnds frmst fr att behandla psykossjukdomar. Den kan ven anvndas fr att behandla ngest, oro, tvngstankar och spnning.

Har du psykotiska symptom kan du rkna med att det tar ett par veckor innan effekten kommer. Hur lng tid det tar innan det hjlper mot andra symptom vet jag inte.

Vanliga biverkningar (drabbar fler n 1 patient av 100) : Yrsel. Blodtrycksfall i stende stllning, frmst hos ldre patienter. Hjrtklappning. Trtthet och kraftlshet. Parkinson-symptom (darrningar, skakningar, muskelstelhet, frsmrad rrelsekoordination). Svrighet att sitta stilla. Muntorrhet, synstrningar (svrighet att lsa liten skrift), frstoppning, urineringsbesvr. Viktkning. kad svettning.

Vid lngvarig behandling kan det, speciellt hos ldre patienter, frekomma ofrivilliga rrelser i mun, tunga men ven i andra muskler.

Sllsynta biverkningar (drabbar frre n 1 patient av 1000): vergende leverpverkan. Kramper. Hudutslag (klda) och/eller hudutslag efter sol- eller ljusexponering. vergende mjlkavsndring, menstruationsrubbningar och nedsatt sexualdrift.

Vill du lsa mer kan du g in p fass.se och ska p Truxal.
Citera
2007-05-20, 00:41
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derision
Personligen har jag aldrig hrt talas om lkemedlet, men det ska tydligen vara rtt nytt, vilket gr mig nnu mer orolig.

Inte srskilt "nytt" utan funnits i bruk sedan slutet av 1950-talet.
Citera
2007-05-22, 23:30
Medlem
Dyskletikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Philosopher
Vill du lsa mer kan du g in p fass.se och ska p Truxal.

Allvarligt talat. Om jag behvde en Copy & Paste p Fass s hade jag fr
bvelen tittat dr till att brja med!

Vad jag var ute efter r Flashbackares erfarenheter av medicinen.

Nu har jag kkat Truxal i ngra dagar och jag mste bara sga W O W !
Jag sover nu fr frsta gngen p 15 r som ett litet barn.
Det fina i krksngen r att det tydligen inte finns ngon risk fr tillvnjning.

Truxal r ett antipsykotiskt medel. Frmsta biverkningen verkar vara att man blir smnig.
Och smnig blir man. Efter en timme blev jag skelgd och efter tv ligger jag med katten
i ett vikingagrepp och muttrar.

Jag trodde att nsta steg i trappan var narkotika, men nrmare knock-out pillern shr
tror jag inte man kommer.

Med vnliga frlsningar

Dyskl.
Citera
2007-05-23, 16:04
Medlem
Jag har ocks precis ftt Truxal utskrivet men d mot ngest. Mot det andra ter jag Abilify.
Min lkare sade till mig att man inte skulle bli lika smning av det som man blir av Theraln. Men men, jag har inte testat det n s vi fr vl se hur det funkar p mig.
Citera
2016-10-29, 10:18
Bannlyst
Fick truxal utskrivet av en lkare fr ett par veckor sedan fastn jag sa att jag ej vill ha neuroleptika. Har ett flerrigt missbruk av bensodiazepiner bakom mig och har nu gabapentin.

Kom till lkaren med panikngest och bad p mina knn om bara 10 stycken sobril 5mg eller 25mg spela roll jag ville bara ha tryggheten. Men fick trffa ngon annan lkare (frmodligen fdd sent 80 eller tidigt 90 mao otroligt frsk.

Min terapeut satt med nr han skrev ut det. Ingen av dem hade tidigare medicinerat ngon med truxal men det skulle vara bra grejer (han hade ringt akutpsyk och rdfrgat).

Tog en igr nr jag mdde fruktansvrt. Jag vart seg som p benso (fast obehagligt seg), trtt som fan ocks. Sade meningar som skulle kunna vara en mening mitt i en diskussion men som inte hade ngot med det vi pratade om att gra.

Hela tiden gick jag runt i lgenheten och brjade leta saker men nr tjejen frgade vad jag letade insg jag att jag sjlv ej visste.

Jag har redan lgt blodtryck och av dessa fr man tydligen nnu lgre, jag var helt vit i ansiktet.

verallt sg jag ormar, rttor, smkryp, trodde det rann vatten verallt och massa annat obehagligt.

Hur i hela helvete kan dom skriva ut detta?

Dessutom s minskas nedbrytningen av truxal om man ter sertralin.

Dom skrev ut detta jvla gift med lovord om att det skulle vara utan biverkningar och passa mig perfekt.

Ska dra p hlsocentralen p mndag och tvngsmata denna jvla frsking med detta gift.

Akta er fr denna. Har tit alla benso, SSRI/SNRI, antihistaminer, opiater, lyrica, gabapentin och annat mot min ngest men aldrig ftt biverkningar.

Jag hade tankar p sjlvmord och att mrda och andra tankar jag ej ar i vanliga fall.

PASSA ER FR DETTA GIFT
Citera
2019-11-03, 11:51
Medlem
Jag tar 100mg mot natten d jag har insomningsproblematik. Fungerar jttebra, blir ssig och trtt. Fick frut Stilnoct, men den vill inte min lkare att jag ska ta lngre.
Citera
2024-04-24, 18:16
Medlem
Supergammal trd, men jag testar

Tagit Truxal 75mg ca 1,5 timme innan lggdags i minst 1 r. I brjan gjorde det mig trtt och jag sov mycket mer sammanhngande n vanligt (vilket var frmsta syftet) men jag tycker inte alls det funkar lika bra lngre, frmst inte med att gra mig trtt. Funkar typ 1gng varannan vecka. Nu funderar jag p om man kanske kunde hja dosen? Min lkare slutade fr runt 2 mn sedan och de verkar ha svrt att tillstta en ny. Jag har allts ingen lkare att frga i nulget.
Nn som ter Truxal av samma anledning (somna lttare och mer sammanhngande), vilken dos ter ni?
Citera
2024-04-24, 22:32
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hlsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-05-06, 00:49
Medlem
Jag tar oftast en halv 15 mg tablet om eftermiddagen/kvll. Ibland en hel men blir lite fr dsig av det. Sover bttre n ngonsin och r mentalt harmonisk. Tar det mot mild oro och ticks(Tourettes).

Mste sga att jag r positivt verraskad ven om det tog ett par dagar att vnja sig vid det.
Senast redigerad av SamDumpty 2024-05-06 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in