Jag odlar 8st Habano 2000, 6st dark virginia, 4 st black stalk mammoth. jag bor i odlingszon 1 och vad jag har tagit reda p s ska det inte vara ngra problem att odla i Sverige, antar att om man bor norrut s blir det vl bara att plantorna blir korta och man fr bara mindre skrd fr ssongen r kortare? angende torkning och fermentering (jsning?) s torkar man i ngra veckor sedan fermenterar man i hg temperatur samtidigt som man fuktar tobaken
Halloj,
Inser nu efter senaste skattepslaget p rtobak att man mste brja odla tobak... Har kpt upp mig p 60kilo rtobak som jag berknar rcka fr mitt snusande (lssnus) i cirka 5 r. Tills dess s behver jag kunna producera ca 12 kilo torkad rtobak om ret.
Har brjat bygga ett ca 50kvm stort vxthus fr uppgiften (jo, lite annat r det tnkt fr ocks) med ca 5 meter i takhjd :-)
S, vilka varianter av tobak br man odla fr snus? Finns det bra guider dr ute? Hur mnga plantor behvs fr 12 kilo torkad, frdig tobak? Tips p kvarn?
Har gjort snus p rtobak kpt av SwedMax dom senaste 10-15 ren, s processen ifrn tobakspulver till snus har jag koll p....
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!