2015-05-02, 19:54
Medlem
Plantor gr skert att f tag p. Vilket tobakssort sker du?
Citera
2015-05-02, 22:34
Medlem
legendz50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Plantor gr skert att f tag p. Vilket tobakssort sker du?

sker bara frn inte planta
Citera
2016-05-16, 20:09
Medlem
cmbws avatar
En liten bump fr en frga man skert kan finna hr men orka 300 kommentarer.

Hur mycket odlingsyta p ett ungefr behvs om man vill ha snusproduktion fr ett helt r och hur mnga plantor motsvarar detta?
Citera
2016-05-22, 09:21
Medlem
Viktigt att lsa p noggrant om hur du ska odla upp tobaken innan. Det lr bli en vldigt bra smak trots att jag ej rker!
Citera
2016-06-18, 04:30
Medlem
XXteddypeddyXXs avatar
Jag odlar 8st Habano 2000, 6st dark virginia, 4 st black stalk mammoth. jag bor i odlingszon 1 och vad jag har tagit reda p s ska det inte vara ngra problem att odla i Sverige, antar att om man bor norrut s blir det vl bara att plantorna blir korta och man fr bara mindre skrd fr ssongen r kortare? angende torkning och fermentering (jsning?) s torkar man i ngra veckor sedan fermenterar man i hg temperatur samtidigt som man fuktar tobaken
Citera
2016-07-13, 22:12
Medlem
-Zex-s avatar
Nu r tobaken pvg upp ur jorden Bild kommer inom en snar framtid!
Citera
2021-12-04, 20:03
Medlem
Halloj,
Inser nu efter senaste skattepslaget p rtobak att man mste brja odla tobak... Har kpt upp mig p 60kilo rtobak som jag berknar rcka fr mitt snusande (lssnus) i cirka 5 r. Tills dess s behver jag kunna producera ca 12 kilo torkad rtobak om ret.
Har brjat bygga ett ca 50kvm stort vxthus fr uppgiften (jo, lite annat r det tnkt fr ocks) med ca 5 meter i takhjd :-)
S, vilka varianter av tobak br man odla fr snus? Finns det bra guider dr ute? Hur mnga plantor behvs fr 12 kilo torkad, frdig tobak? Tips p kvarn?
Har gjort snus p rtobak kpt av SwedMax dom senaste 10-15 ren, s processen ifrn tobakspulver till snus har jag koll p....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in