2007-01-02, 18:13
Medlem
Vilsens avatar
r det mjligt att odla tobak under primitiva frhllanden i Sverige?
Lt sga att man odlar ngonstans lngt bort och inte har mjlighet att vattna srskilt ofta, kommer det att fungera och ge ngon bra skrd?
r det svrt att torka tobak utan torkanlggningar utan att bara hnga upp det i ngot uthus och lta det torka av sig sjlvt utan att det mglar?
Vilka sorters fr passar sig i mellansverige?
Jag har lst http://www.cuthof.se/ och en sida frn en engelsk frfrsljare men jag har inte hittat ngon ordentlig svensk guide eller verhuvudtaget hrt om ngon som odlar tobak i Sverige frutom diverse smodlare som gr snus.
Jag vill f fram piptobak men kommer frmodligen odla flera olika sorter s jag kan vlja att gra ven cigaretter och cigarrer, i alla fall p prov fr att se vad det blir fr resultat.
Citera
2007-01-02, 18:20
Medlem
Ser detta som vldigt intressant d tobakspriserna numera ska ka.
Citera
2007-01-02, 18:21
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
r det mjligt att odla tobak under primitiva frhllanden i Sverige?
Lt sga att man odlar ngonstans lngt bort och inte har mjlighet att vattna srskilt ofta, kommer det att fungera och ge ngon bra skrd?
r det svrt att torka tobak utan torkanlggningar utan att bara hnga upp det i ngot uthus och lta det torka av sig sjlvt utan att det mglar?
Vilka sorters fr passar sig i mellansverige?
Jag har lst http://www.cuthof.se/ och en sida frn en engelsk frfrsljare men jag har inte hittat ngon ordentlig svensk guide eller verhuvudtaget hrt om ngon som odlar tobak i Sverige frutom diverse smodlare som gr snus.
Jag vill f fram piptobak men kommer frmodligen odla flera olika sorter s jag kan vlja att gra ven cigaretter och cigarrer, i alla fall p prov fr att se vad det blir fr resultat.

Har en polare som odlade tobak i GBG-omrdet. Skrd fick han, men kvalitn var tveksam. Att framstlla vettig tobak ur rtobak skall inte vara nt problem om man lser p lite.
Citera
2007-01-02, 18:22
Medlem
Tobaksplantor finns ju att kpa som vanliga krukvxter.
r detta samma tobaksplanta eller r det ngon speciell som anvnds vid framstllning av "brukbar" tobak?
Citera
2007-01-02, 18:34
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
Tobaksplantor finns ju att kpa som vanliga krukvxter.
r detta samma tobaksplanta eller r det ngon speciell som anvnds vid framstllning av "brukbar" tobak?

Det finns vl olika arter och sen finns det vldigt mnga varianter p de bsta arterna (familjer kanske det heter).
Vad jag frsttt gr allt att rka mer eller mindre bra.
Jag tnke kanske frska hitta ngon sorts fr som passar klimatet, det odlas vl tobak ganska hgt upp i nordstra USA, eller det har i alla fall gjorts.
Vad jag var mest intresserad av att veta r hur torkningen gr till.
Att dra upp frn inne och sen plantera borde inte vara ngot problem.
Citera
2007-01-02, 18:41
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Det finns vl olika arter och sen finns det vldigt mnga varianter p de bsta arterna (familjer kanske det heter).
Vad jag frsttt gr allt att rka mer eller mindre bra.
Jag tnke kanske frska hitta ngon sorts fr som passar klimatet, det odlas vl tobak ganska hgt upp i nordstra USA, eller det har i alla fall gjorts.
Vad jag var mest intresserad av att veta r hur torkningen gr till.
Att dra upp frn inne och sen plantera borde inte vara ngot problem.

Vad jag fattat det s r det rtt idiotskert. Frst frtorka bladet lite och gr en frsta grovmalning. Sen skall det tillsttas essens och bladen fr svlla i ett luftttt utrymme i ngra dar. Sen krs tobaken igenom en tobakskvarn. Sen torkas det hela p tidningar i rumstemperatur tills nskad fuktighetsgrad fr att sedan mogna p lufttta burkar ett tag.
Citera
2007-01-02, 18:52
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Vad jag fattat det s r det rtt idiotskert. Frst frtorka bladet lite och gr en frsta grovmalning. Sen skall det tillsttas essens och bladen fr svlla i ett luftttt utrymme i ngra dar. Sen krs tobaken igenom en tobakskvarn. Sen torkas det hela p tidningar i rumstemperatur tills nskad fuktighetsgrad fr att sedan mogna p lufttta burkar ett tag.

hmm.. lite? jag har ftt fr mig att torkningen kunde ta flera veckor och att det fanns risk fr att det ruttnar eller mglar om man inte gr rtt.
Det r vldigt mycket vatten i bladen nr de skrdas.
Nu minns jag inte adressen men den engelsman som drev frshop hade byggt en stor frigolitlda med vrme, termostat och grejer som skulle st och puttra ett bra tag vad jag frstod.
Indianerna tror jag anvnde soltorkning varvat med torkning hngande i skuggan men det funkar ju inte hr med det oplitliga vdret.
Jag fr vl forska vidare, det r ju lngt kvar n.
Citera
2007-01-02, 18:58
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
hmm.. lite? jag har ftt fr mig att torkningen kunde ta flera veckor och att det fanns risk fr att det ruttnar eller mglar om man inte gr rtt.
Det r vldigt mycket vatten i bladen nr de skrdas.
Nu minns jag inte adressen men den engelsman som drev frshop hade byggt en stor frigolitlda med vrme, termostat och grejer som skulle st och puttra ett bra tag vad jag frstod.
Indianerna tror jag anvnde soltorkning varvat med torkning hngande i skuggan men det funkar ju inte hr med det oplitliga vdret.
Jag fr vl forska vidare, det r ju lngt kvar n.

Hmm? Jag kanske har ftt fr mig framstllning frn rtobak, dvs. redan "frtorkad" tobak. Vettfan hur man torkar det frn rena blad, men jag tycker inte det borde vara ngra problem. Svamp torkar man hur ltt som helst, det r typ 90% vatten i frn brjan.
Citera
2007-01-02, 19:05
Bannlyst
intressant =) , tror de blir att kpa nra frn och testa ..
Citera
2007-01-02, 19:20
Medlem
Vilsens avatar
http://www.coffinails.com/curing_tobacco.html

Hr var guiden!
Tydligen krvs utetemperaturer p 22-27C fr att torka naturligt, det kan nog bli svrt men det beror ju p.
Det kan ju vara vldigt varmt p sensommaren ibland.
han skriver att det tar 4 veckor med vrmetorkare och d tar det vl nnu lngre tid utan.
Dremot kunde man tydligen skippa det hr med varierande resultat.
Han har en bra guide fr att rulla cigarrer hr:
http://www.coffinails.com/cigars.html

det verkar finnas vldigt utbud med frsorter utomlands och det borde vara enkelt att bestlla hem.
Sen ska man tydligen kunna ta frn frn plantorna nr de blommat s att man kan spara tills nsta sesng, och genom att vlja ut plantor som klarat klimatet bra kan man f bttre resultat nsta r.
om cuthofs frn redan r mer frberdda fr vrt klimat vet jag inte, men de har inte s mnga olika sorter att vlja p heller.
Citera
2007-01-02, 20:46
Medlem
Tjohildas avatar
Om man kan sin Stockholmshistoria s var ju hela staden full av tobaksodlingar lngt in p 1800-talet. Vet inte hur lngt norrut man kan odla, dock.
Citera
2007-01-03, 01:50
Medlem
ztingers avatar
Intressant! Jag ska ocks odla tobak i vr. Jag tnkte odla Virginia och bondtobak. Om nn r intresserad av ngra bondtobaksfrn s kan ni f ngra av mig fr jag har en pse fr mycket. Dock tror jag inte att bondtobak passar sig som piptobak fr vad jag har hrt s ska den inte vara srskilt god till att gra nnting med men det innehller mer nicotin n virginiatobak tydligen. Hr kommer en intressant lnk ocks.
http://www.swecan.org/modules.php?na...wtopic&t=10678
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in