Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-06-27, 22:29
  #1
Medlem
Försämringen av den kognitiva eller, intellektuella, förmågan av cannabis kan delas in i sju punkter:

· Språket. Ordförrådet blir sämre både vad gäller att förstå och själv prata. Det innebär svårigheter att uttrycka sig nyanserat, det blir standardfraser, och även att fatta vad omgivningen menar. En inbiten haschrökare har också svårt att läsa böcker.
· Logisk analytisk förmåga. Problem att förstå abstrakta tankegångar. Allting måste vara konkret och tydligt för att hascharen ska hänga med. Han har färdiga svar på allt eftersom han saknar förmåga att analysera en ny situation. Han kan inte dra korrekta slutsatser av en händelse och han lägger alltid orsaken till problem, till exempel på arbetet eller i ett förhållande, utanför sig själv.
· Flexibilitet i tankeförmågan. Svårt att rikta uppmärksamheten och koncentrera sig. Kan inte lyssna på andra utan pratar bara själv. Oförmåga att ändra åsikt.
· Närminnet. Kommer inte ihåg telefonnummer, adresser, namn. Glömmer tider och överenskommelser.
· Delar till en helhet. Haschrökaren får en splittrad bild av verkligheten eftersom han inte kan sortera och sammanställa information. Han fattar till exempel inte vad som är väsentligt eller ovidkommande för händelseförloppet i en film.
· Orienteringsförmåga. Går lätt vilse då han inte känner igen mönster i tillvaron. Lägger inte märke till hur naturen förändras av årstiderna. Kan inte planera sin dag.
· Gestaltminnet. Minns inte bilder och mönster. Känner därför inte igen bekanta på gatan. Blandar ihop socialsekreteraren med sjuksköterskan på vårdcentralen. Svårt att lära sig rutiner på jobbet. En lagerarbetare med THC i hjärnan glömmer i vilka fack de olika varorna befinner sig.



Läs mer på:
http://www.rns.se/prep/canna2.html
Citera
2000-06-27, 23:25
  #2
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Sant, faktiskt.

Dock gäller detta bara när man är påverkad.
Citera
2000-06-28, 01:28
  #3
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Det stämmer som sagt under ruset, men det är ju ovanstående man vill uppnå. Men man kan komma upp med helt nya vinklingar som berikar en och ger goda minnen, som att tex uppfinna radion med bilder eller den mekaniska rakhyveln, vi kom på att det fanns TV och rakapparat efter ett tag.
Filmer får ofta en fördjupad handling, en Bacckstreetboys video kan bli det bästa som du sett. Du förstår varenda subtil intention hos regissören, försök med det när du inte är stenad.
Har suttit tre timmar (tror det i allafall, närminnet var dåligt) på en parkbänk och inte kunnat gå mer än tio meter från mina kompisar utan att brista ut i en skrattattack över hur flummig jag är och att jag aldrig kommer att hitta tillbaka.
Har dock träffat riktiga loosers där allt ovanstående stämmer men de gjorde allt, inom droger, och de hade väl inte haft en drogfri stund de senaste 100 åren.
Hasch är en väldigt bra självmedicinering när man "bara" vill stänga av hjärnan och förminska världen, men då är det farligt och man bör tänka sig för.
Citera
2000-06-28, 19:04
  #4
Sant, eller rent jävla skitsnack!

SS
Citera
2000-06-28, 20:47
  #5
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Den här ska hända efter man har rökt i några år. Alltså när man slutat med hashet.
Citera
2000-06-29, 03:18
  #6
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Vet ej skrev:
Den här ska hända efter man har rökt i några år. Alltså när man slutat med hashet.

Det tror jag inte en sekund på. Möjligtvis kan du hamna i nåt depressivt tillstånd, men utan droger (alkohol, hasch, valium) kanske du inte ens hade kunnat vara deprimerad.
Dock inte att underskatta, de som är <fetstil>tunga</fetstil> brukar stanna där de börjar. Så kliver du av amfetamin, sprit, valium, hasch (och andra lyxdroger) efter 15 år när du är 28, så är du 13 år (mentalt) och inte 28. I det sammanhanget stämmer nog dina (eller rns') första funderingar. Men en permanent skada av själva haschet tror jag inte på.
Citera
2000-06-29, 10:08
  #7
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Ni vet ju fan inte vad ni snackar om!
Jag har vänner som jobbat 30år på samma job och dom klarar det fast dom röker fett mycket varje dag.
Jag själv tycker fan att det är mycket skönare att jobba när man rökt en braja!
Och jag missköter inte jobbet heller!!!!!
Folk ska skita i om man röker en braja på jobbet mm. så länge jobbet inte försämmras.

"SMOKE WEED EVERY DAY"
Citera
2000-06-29, 21:30
  #8
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

BILLIGT-----att röka varje dag alltså....
Citera
2000-06-29, 21:52
  #9
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

haha, jag har rökt på varje dag i ett år nu....och jag har inte spenderat ett jävla öre på knirq...
lol...
Citera
2000-06-30, 09:59
  #10
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Faktum kvarstår: undert ruset sjunker ens intellektuella kapacitet.
Man har svårt att tänka logiskt - hascharen förstår bara enkla konkreta saker i t ex en diskussion. Hascharen blir ofta okoncentrerad och förvirrad.

Men nu är det knappast för att öka sin IQ som man röker hasch, dessutom är det den ofarligaste drogen, om man nu vill använda någon drog.
Citera
2000-07-01, 00:08
  #11
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

bubblo..
trots detta är det den drogen de flesta har svårast för att sluta med.. Det är den drogen de flesta avdrogade missbrukarna säger är värst.
Citera
2000-07-01, 00:27
  #12
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

På samma sajt som debattstartaren hittade sin info kan man läsa om psykologen Peter van Dalen i Holland...
"Cannabisberoende är ur vissa aspekter svårare än andra drogberoendet. Peter van Dalen jämför med heroin. 60 procent av cannabispatienterna som söker på Jellinek har psykiatriska problem medan bara 20 procent av heroinpatienterna har det.
- Det handlar verkligen om ett tungt beroende. Jag har haft klienter som använder 8-10 gram cannabis om dagen. De är helt absorberade av att hålla sig påtända. Och detta ska kallas en lätt drog!"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback