Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-05, 14:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyseMise
Så dåligt är ju inte Lorensborg, det är fortfarande ganska medel med Malmömått mätt, skulle säga lika mycket sämre än Kronborg/Kronprinsen på ena hållet som det är bättre än Bellevuegården på andra. Går inte att nämna Lorensborg i samma mening som Seved.

Mycket skräp människor som bor och rör sig i lorensborg, knappast ett område man vill flytta dit med sina småbarn direkt. Klart seved är värre men båda går bort för dom flesta. Det är innanför tullarna man ska bo om man bryr sig om sin familj.
Citera
2024-01-06, 08:36
Medlem
MyseMises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Mycket skräp människor som bor och rör sig i lorensborg, knappast ett område man vill flytta dit med sina småbarn direkt. Klart seved är värre men båda går bort för dom flesta. Det är innanför tullarna man ska bo om man bryr sig om sin familj.
Absolut, håller med om att det inte är ett område för en barnfamilj, precis som de flesta områdena i Malmö idag tyvärr… man får flytta till en grannkommun när det är dags för barn.
Citera
2024-01-06, 08:44
Medlem
MyseMises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Så du menar att du gärna flyttar till Lorensborg med barn och låter barnen växa upp i det området, gå ut på gårdarna där själva, gå i skolorna där??

Det vore en total idioti. Gäng, knarklangare, pedofiler har det visat sig finnas gott om de sista åren, höga fula betonghus osv. Lorensborg är ett smutsigt ghetto, även om det är bättre än Seved, Herrgården, Bellevuegården, Kroksbäck, Lindängen.
Jag skulle fortfarande säga att det är ett medelområde om man jämför med hela Malmö, men tyvärr betyder inte ett medelområde i dagens Malmö att man vill bo där med barn. Kan nog räkna på en hand vilka områden jag hade kunnat ens överväga att bo med barn, och där håller jag med dig om att Lorensborg inte är aktuellt.
Citera
2024-01-23, 11:25
Medlem
MissMitsoukos avatar
Hej,
hur är det i det nya området Elinelund?
Har det lika dåligt rykte som Limhamns sjöstad?
Någon som vet?
Citera
2024-02-22, 14:39
Medlem
JoeMama1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Lund är lika belastat av invandring som malmö.

Det är inte sant över huvudtaget
Citera
2024-03-25, 21:04
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Dags att skaka liv i denna tråd, jag behöver era perspektiv.

Ska flytta till Malmö inom kort. Kikar ganska brett, främst på havsnära bostadsrätt vid Ribersborg, Limhamns sjöstad, Västra hamnen eller mer centralt kring Slottsstaden, Kronprinsen, Davidshall, Gamla Väster, Rörsjöstaden. Eller möjligtvis hus på Djupadal, Kulladal, Sofielund, Hindby/Eriksfält eller kanske Augustenborg. Jag är väl avvikare i flashback-sammanhang på så sätt att jag inte gärna vill bo i en vit apartheid-stadsdel trots att jag är svenne - men jag vill inte heller bo där det lever en överväldigande majoritet invandrare, dels för barnens utbildning och dels för att jag tror det kan vara en dålig investering att köpa i ett sådant område. Lagom är bäst tycker jag, har inget emot laglydiga invandrare - tvärtom, det är sunt med mångfald.

Vad vet ni om skolorna i ovannämnda områden? Och ni som har erfarenhet av att bo i områdena i fråga, vad har ni att säga?

Välkommen! Var hamnade du till slut?
Citera
2024-04-01, 14:59
Medlem
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag håller på att söka lägenhet genom MKB och undrar lite över vilka områden i Malmö det är "ok" att bo i. Jag har hyfsat hum eftersom jag är uppvuxen i området, men inte full koll. Min mamma kan jag inte lita på för hon tror att jag bara kan bo i överklassområden som Limhamn och liknande överdyra områden. Hon vill ju inte att hennes stackars son ska bli nerslagen av några stackars fattiga pensionärer

Så, här kommer en lista med kommentarer av mig, kommentera gärna var jag har fel eller era egna åsikter/kunskaper om områdena i Malmö.

Almhög - ingen uppfattning
Annelund - hyfsat väl?
Annetorp - ingen uppfattning
Augustenborg - nära Rosengård, kanske i krisfall?
Bellevuegården - bra?
Bunkeflostrand - super, men svindyrt
Dammfri - bra väl?
Davidshall - supercentralt och svindyrt
Fridhem - bra
Fågelbacken - ingen uppfattning, har hört att det ska vara hyfsat
Gamla Limhamn - super
Gamla Staden - super men dyrt
Gröndal - ingen uppfattning
Gullviksborg - bra?
Heleneholm - bra?
Hermodsdal - ingen uppfattning
Herrgården - Rosengård = fetbort
Holma - ska inte vara nån höjdare
Hästhagen - ingen uppfattning
Johanneslust - ingen uppfattning
Katrinelund - bra?
Kirsebergsstaden - ingen uppfattning
Kroksbäck - ska enligt kompis vara helt ok och bättre än "fördomarna"
Kronborg - ingen uppfattning
Kulladal - ingen uppfattning
Kvarnby - ingen uppfattning
Käglinge - jag vill inte bo i nån byhåla...
Lindeborg - ingen uppfattning
Lorensborg - många pensionärer men helt ok?
Lugnet - super men dyrt
Lönngården - Rosengård = fetbort
Mellanheden - jättebra
Möllevången - svindyrt
Norra Sofielund - ingen uppfattning
Nydala - ingen höjdare?
Oxie Kyrkby - byhåla...
Persborg - nära Rosengård, ska inte vara bra
Ribersborg - super, dyrt dock
Riseberga - ingen uppfattning
Rosenvång - ingen uppfattning
Rostorp - ingen uppfattning
Rådmansvången - ingen uppfattning
Rönneholm - bra?
Rörsjöstaden - bra?
Segevång - sådär?
Sibbarp - super
Slussen - hyfsat?
Södervärn - njae... kanske?
Södra Sofielund - ingen uppfattning
Törnrosen - Rosengård = fetbort
Värnhem - absolut?
Västra Hamnen - OMGLOLLERCOPTER-dyrt
Västra Sorgenfri - kass?
Örtagården - Rosengård = fetbort
Östervärn - ingen uppfattning
Östra Sorgenfri - kass?

Tack för alla svar, behöver desperat lite feedback eftersom jag tror att jag kan få en lägenhet relativt snart
Vad tycker ni om Lugnet?
Citera
2024-04-01, 17:20
Medlem
Hej! Vill väcka liv i denna tråden lite!
Vi är ett par med två mindre barn som behöver en hyresrätt i Malmö alternativt Lund tills vårt hus är färdigbyggt i Eslöv. Har tänkt att prova Malmö bara för att det är nära till jobbet och Eslöv verkar ha dåligt utbud av hyreslägenheter. Har stått i bostadskö ett tag och verkar ha hyfsade chanser på en lägenhet.

Min man är från Eslöv och jag är från Stockholm och vi båda har egentligen ganska dålig koll på vart man bör bo i Malmö för att känna sig trygg. Barnen ska ju också gå på förskola/skola så vart kollar man?!

Vi har haft Västra Hamnen som prioritet, eftersom vi har vänner som bor där, men det är så klart inte superenkelt. Är hela Västra hamnen ok? Har förstått att Gamla Väster verkar vara bra också.
Är verkligen Limhamns Sjöstad så illa som alla beskriver? Och är det lika illa på ön? Det verkar ju säljas hyfsat dyrt där ändå..

Ge mig gärna tips på vart ni hade bosatt er med barn. Vi kan flytta utanför stan också då vi har bilar, men det bör gå kollektivtrafik dit.

Tipsa gärna om skolor i närheten som inte är helt… förstörda.
Citera
2024-04-01, 17:34
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetweenTheBars
Detta kan dröja hur många år som helst, om det ens händer alls. Området är nästan helt obebyggt. Även om det finns en station där så är det ingen garant för att det kommer att bli en levande eller populär stadsdel. Ta Tårnby som exempel, som fick en tågstation på tågsträckan till KPH. Inte mycket har skett där sedan öresundsbron byggdes.. Men som du säger lär det absolut bli ändring på områdena omkring Hyllie- OM det inte floppar!

Hur har det blivit med detta? Det är över 13 år sedan detta inlägg skrev. Vet någon som bor i området hur det gick?
Citera
2024-04-19, 17:35
Medlem
MyseMises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz
Hur har det blivit med detta? Det är över 13 år sedan detta inlägg skrev. Vet någon som bor i området hur det gick?
Hyllie är ju välbebyggt nu med en massa lägenheter, dock med höga priser på både hyres & bostadsrätter. Byggs fortfarande som bara den så vissa delar känns fortfarande som en byggarbetsplats.

Alltid sjukt mycket folk runt tågstationen, Emporia & arenan, men levande vet jag inte om jag skulle säga… det känns som vilket nybyggt område som helst, husen ligger 1 meter ifrån varandra, inga grönytor och inga parkeringsplatser. Områdena runt om har inte heller förändrats pga Hyllie. Kroksbäck & Holma är minst lika jävliga som för 13 år sen.
Citera
2024-04-19, 17:50
Medlem
MyseMises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelly08
Vi är ett par med två mindre barn som behöver en hyresrätt i Malmö alternativt Lund tills vårt hus är färdigbyggt i Eslöv. Har tänkt att prova Malmö bara för att det är nära till jobbet och Eslöv verkar ha dåligt utbud av hyreslägenheter. Har stått i bostadskö ett tag och verkar ha hyfsade chanser på en lägenhet.

Min man är från Eslöv och jag är från Stockholm och vi båda har egentligen ganska dålig koll på vart man bör bo i Malmö för att känna sig trygg. Barnen ska ju också gå på förskola/skola så vart kollar man?!

Vi har haft Västra Hamnen som prioritet, eftersom vi har vänner som bor där, men det är så klart inte superenkelt. Är hela Västra hamnen ok? Har förstått att Gamla Väster verkar vara bra också.
Är verkligen Limhamns Sjöstad så illa som alla beskriver? Och är det lika illa på ön? Det verkar ju säljas hyfsat dyrt där ändå..

Ge mig gärna tips på vart ni hade bosatt er med barn. Vi kan flytta utanför stan också då vi har bilar, men det bör gå kollektivtrafik dit.

Områden som är ok att bo på med barn är väl Västra Hamnen (lite svårt med bil dock), samma sak med Gamla Väster. Dock väldigt mycket liv där eftersom det är så centralt. Generellt är både områden & skolor bättre västerut så Dammfri, Solbacken, Rönneholm, Mellanheden är okej allihop.

Gällande skolor så bör t.ex. Dammfriskolan, Fågelbacksskolan, Linnéskolan i Limhamn vara bra alternativ. Givetvis är dock allt utanför Malmö att föredra med barn men så är det ju tyvärr i de flesta större städer.

Vågar inte riktigt svara på Limhamns Sjöstad då jag har sämre koll där, men skulle tro att det inte är riktigt så illa som vissa säger, även om det inte är perfekt.
Citera
2024-04-19, 17:57
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelly08

Hyllie har jag hört gott om.
Inte så berikat än om man bortser från handelsmeckat Emporia.
Om jag förstått det hela rätt.
Var på besök där för ett tag sedan och det var himla smidigt med tåget/tågstationen.
Vi skulle ha tagit en sväng t Köpenhamn oxå men av tidsbrist fick vi hoppa över det.
Det tar tydligen bara drygt en kvart med tåget över till Kastrup, om man vill flyga ut i vida världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in