2021-12-19, 09:58
Medlem
Pilsnerbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Hej om man svarar helt fel lag och resonemang p en del av tentan kan man nd f Ab? Det var en del som motsvarar cirka 10% av uppgiften. Kom p mig sjlv att jag anvnda fel lagar men kom fram till rtt svar.
Har ni inte bedmningsmatriser du kan kolla p? Isfall br det g att skaffa sig en generell uppfattning om hur felaktig laghnvisning bedms. Kan endast tala fr UmU men dr utgr hnvisning till rtt lagrum/rttsklla 1/3 av pongen p en frga. Om "delen" endast motsvarar 10% ger det vl nd god chans att n hgt betyg nd.
Citera
2021-12-19, 10:37
Medlem
Vilken arbetsmarknad vntar en jurist med majoriteten BA och ngot B och ngot AB. Om man haft kvalificerat extrajobb och r en allmnt hyvens kille?
Citera
2021-12-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Vilken arbetsmarknad vntar en jurist med majoriteten BA och ngot B och ngot AB. Om man haft kvalificerat extrajobb och r en allmnt hyvens kille?

Allt frrutom stora-mellanstora affrsjuridiska byrer och ting.
Citera
2021-12-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerbollen
Har ni inte bedmningsmatriser du kan kolla p? Isfall br det g att skaffa sig en generell uppfattning om hur felaktig laghnvisning bedms. Kan endast tala fr UmU men dr utgr hnvisning till rtt lagrum/rttsklla 1/3 av pongen p en frga. Om "delen" endast motsvarar 10% ger det vl nd god chans att n hgt betyg nd.
Saken r den att de rknar inga pong p tentir utab bedmer "helheten" sger dem.
Citera
2021-12-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Det gr inte att besvara p rak arm. Beror p lrare, hur fel man gjorde, om resonemanget r rimligt och s vidare. Oftast pstr lrarna att resonemang och vettig tillmpning av lagar och rttsfall r det viktiga. I praktiken r man dock inte srskilt frltande till felaktig lagtillmpning eller att man r inne i fel lag.
Mitt resonemang var helt korrekt men inte alls tillmpbart p denna frga. Vad tror du r vrst? Att man missar en del av tentan eller svarar helt fel p en del?
Citera
2021-12-19, 22:06
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Mitt resonemang var helt korrekt men inte alls tillmpbart p denna frga. Vad tror du r vrst? Att man missar en del av tentan eller svarar helt fel p en del?
Jag gjorde det misstaget p CB:n d jag frde ett helt korrekt resonemang som tydligen inte avsgs i frgestllningen (frgestllningen var vag), vilket gav 0 pong. Beror som sagt vad lraren r ute efter och om det r en mer ppen "diskussionsfrga" borde det nd vara okej.
Citera
2021-12-21, 16:05
Medlem
T6a p UU hr, ska jobba som sommarnotarie p en stor internationell byr i sthlm till sommaren (tnk linklaters osv.), undrar hur pass vanligt det r att folk fr erbjudande om att jobba p byrn efter examen? Har kassa betyg s skulle vara sknt att slippa biten med att anska osv. Uppskattar svar frn ngon som vet!
Citera
2021-12-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelpaprika
T6a p UU hr, ska jobba som sommarnotarie p en stor internationell byr i sthlm till sommaren (tnk linklaters osv.), undrar hur pass vanligt det r att folk fr erbjudande om att jobba p byrn efter examen? Har kassa betyg s skulle vara sknt att slippa biten med att anska osv. Uppskattar svar frn ngon som vet!

Har du tillrckliga betyg fr att ta dig in som sommarnotarie s har du tillrckliga betyg fr att kliva in efter examen, att du har varit sommarnotarie (och frhoppningsvis gjort bra ifrn dig) r sjlvklart till din frdel.
Citera
2021-12-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Har du tillrckliga betyg fr att ta dig in som sommarnotarie s har du tillrckliga betyg fr att kliva in efter examen, att du har varit sommarnotarie (och frhoppningsvis gjort bra ifrn dig) r sjlvklart till din frdel.

Kom inte in p betyg utan genom en uppsatstvling. Sedan s frstr jag s klart att det r en frutsttning att man gr bra ifrn sig, men jag undrar mest om ngon vet huruvida det r kutym att erbjuda sommarnotarier ett jobb eftert eller ej
Citera
2021-12-21, 21:38
Medlem
CoolTraders avatar
Citat:

Sommarnotarie; r detta ett annat ord fr intern?
Citera
2021-12-21, 21:41
Medlem
HalChases avatar
Citat:
Om frgan handlar om skadestnd p grund av avtalsbrott men du har lmnat ett otroligt klokt och stringent svar om skattskyldighet s br det ge 0 pong.

Citat:
Mjligheten finns absolut, men lngt ifrn alla sommarnotarier erbjuds anstllning.
Citera
2021-12-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Mjligheten finns absolut, men lngt ifrn alla sommarnotarier erbjuds anstllning.
Det dr stmmer inte. En av de tv stora brukar i princip anstlla alla som har ett r kvar om de inte visat sig olmpliga. Men allt r ju beroende p konjunktur osv, men just nu borde det fortfarande glla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in