• 1
  • 2
2007-01-14, 21:30
  #1
Medlem
Kan man anvnda serialization som ett alternativ till XML nr man gr program i C#? Allts att spara varje objekt p hrddisken istllet fr som text i en xml-fil. Finns det ngra problem med detta?
Citera
2007-01-14, 22:32
  #2
Medlem
Hmm eller har jag ftt allt om bakfoten?
Citera
2007-01-14, 23:20
  #3
Medlem
Som jag frsttt det r serialization ett begrepp som helt enkelt innebr 'objekt objekt till strng fr att kunna spara'. Olika implementationer har sklart olika syntax p strnrepresentationen - men visst sparar du XML-filen p hrddisken?
Citera
2007-01-14, 23:44
  #4
Medlem
McBs avatar
Hur hade du tnkt dig att spara ner ett objekts specifika tillstnd, om inte i en XML-fil? Det r precis det som serialisering innebr.
Citera
2007-01-15, 00:17
  #5
Medlem
Sparar man inte objekt p hrddisken med serialization? Nr man loadar det fr man vl ven fram objektets innehll och satta attribut?
Citera
2007-01-15, 00:30
  #6
Medlem
Vad folk menar r att nr du serialiserar ner ngot s blir det en xml-fil.
Citera
2007-01-15, 00:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Hur hade du tnkt dig att spara ner ett objekts specifika tillstnd, om inte i en XML-fil? Det r precis det som serialisering innebr

Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Vad folk menar r att nr du serialiserar ner ngot s blir det en xml-fil.

... fast s behver det inte alls vara! C# kanske anvnder XML som standard, men bara som exempel anvnder PHP nt helt eget syntaxphitt fr att serialisera. Rent allmnt borde JSON vara det mest lmpade formatet, minst overhead och bst struktur fr ndamlet.

Citat:
Ursprungligen postat av zman
Sparar man inte objekt p hrddisken med serialization? Nr man loadar det fr man vl ven fram objektets innehll och satta attribut?

Jo, precis. Och formatet de sparas i r t.ex. XML.
Citera
2007-01-15, 00:51
  #8
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungdenknege
... fast s behver det inte alls vara! C# kanske anvnder XML som standard, men bara som exempel anvnder PHP nt helt eget syntaxphitt fr att serialisera. Rent allmnt borde JSON vara det mest lmpade formatet, minst overhead och bst struktur fr ndamlet.

Frvisso, men nu avsg ju frgan C# och XML.
Citera
2007-01-15, 00:56
  #9
Medlem
Jag tnkte nr man serializerar med binary formater som ex:

Kod:
public void saveToDisc(string fn) {
            
string filename fn ".bin";
            
Stream s = new FileStream("c:\\guests\\" filenameFileMode.Create);
            
BinaryFormatter bf = new BinaryFormatter();
            try {
                
bf.Serialize(sthis);
            } catch (
Exception e) {
                
Console.WriteLine("Fel: {0}"e.Message.ToString());
            }
            
s.Close();
        } 

Detta sparas inte som en XML-fil, men det jag undrar r vad detta har fr nackdelar jmfrt med att spara i xml-fil? Urskta otydligheten..
Citera
2007-01-15, 09:44
  #10
Medlem
ppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zman
Jag tnkte nr man serializerar med binary formater som ex:

Kod:
public void saveToDisc(string fn) {
            
string filename fn ".bin";
            
Stream s = new FileStream("c:\\guests\\" filenameFileMode.Create);
            
BinaryFormatter bf = new BinaryFormatter();
            try {
                
bf.Serialize(sthis);
            } catch (
Exception e) {
                
Console.WriteLine("Fel: {0}"e.Message.ToString());
            }
            
s.Close();
        } 

Detta sparas inte som en XML-fil, men det jag undrar r vad detta har fr nackdelar jmfrt med att spara i xml-fil? Urskta otydligheten..
Att det inte blir lsbar text.
Citera
2007-01-15, 12:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Att det inte blir lsbar text.

Vl snarare en frdel.. bara programmet som ska lsa det nd.
Citera
2007-01-15, 12:45
  #12
Bannlyst
om du anvnder BinaryFormater classen s blir det ju inte en xml serialisering utan n binr serialisering. fr xml serialisering fr du anvnda System.Xml.Serialization.XmlSerializer classen. men om du bara ska lsa filen i ditt eget program s ska binrserialisering vara bttre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in