Citat:
Ursprungligen postat av Storhövdingen
Lotten har fallit på mig att imorgon opponera ett arbete med väldigt stora brister, den mest uppenbara är att slutsatserna av uppsatsen är invävda i uppsatsen utan att markeras samtidigt som slutsatsen ersatts av en sammanfattning där saker tas upp som överhuvudtaget inte nämns i arbetet.
Logiken i arbetet är för mig en gåta och väldigt lite positivt kan sägas om arbetet.
Frågan är hur jag säger detta på ett så positivt sätt som möjligt, eller om det alls är önskvärt? Om arbetet inte är plagiat, vilket det ärligt talat är alldeles för dåligt för att kunna tänkas vara så lär killen som skrivit det ta ganska illa upp.
Det är första gången jag opponerar en uppsats på universitetsnivå så jag vet inte riktigt vad som förväntas av mig, mer allmänna tips tar jag också tacksamt emot.
Normalt sett opponerar du på innehållet och inte framställningen. Stavfel, felaktiga litteraturhänvisningar, språkliga brister och kommentarer om själva upplägget på rapporten lämnar du på ett separat papper.
Om du lyckas få fram frågeställning, syfte, argument, analys och slutsats ur arbetet kan du också opponera på det.
Är frågeställningen relevant för syftet?
Är innehållet relevant?
Har han glömt något viktigt?
Har han analyserat de fakta som han har presenterat?
Har han dragit slutsatser av analyserna, är dessa korrekta?
Om du inte lyckas förstå (delar av) rapporten så ber du honom förklara sig. En opposition betyder inte att du står och tar upp kritik(positiv eller negativ) och sedan går o sätter dig. Diskussioner är bra.
Känner du att du inte kan opponera på den över huvud taget för att den är obegriplig tar du upp det med kursansvarig och frågar hur du ska göra.