Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-21, 22:47
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
När höstterminen börjar kan lärare få rätt att ta mobiler och mp3-spelare från störande elever. Huvudregeln ska vara att föremålen lämnas tillbaka efter skoldagens slut.

Skolminister Jan Björklund tror inte på något ramaskri från eleverna. Men Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund är skeptisk till vad som händer om lärare tvingas vrida en mobil ur handen på en elev.

I morgon lämnas förslaget till lagrådet. Om riksdagen röstar igenom förslaget kommer lagen att börja gälla från första juli.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...43380&from=rss
Efterlängtat förslag, bra gjort Björklund. Förhoppningsvis finns ett komplement till "huvudregeln". Vid förseelse nr 2 anses mobilen konfiskerad, och ordningsbetyget sänks till "underkänd".

Kommentaren från "Lärarnas riksförbund" är ett bevis på förflackningen inom ett fack som torpederats av socialdemokratisk anarki inom skolområdet. I stället för "oro" borde dom kräva maktmedel, som förr i tiden. Rottingen?
Citera
2007-01-21, 23:03
Bannlyst
Mp3's borde inte beslagtas, då de knappast stör andra elever. Men mobiler som ringer och låter stör som fan. Bra initiativ.
Citera
2007-01-21, 23:15
Medlem
Starvids avatar
Dåligt. Lärare skall icke kränka elevers äganderätt.

Men de ska självklart ha rätt att slänga ut bråkiga glin ur klassrummet för resten av lektionen. Om det oönskade beteendet kvarstår bör rektor i samverkan med resten av lärarkollegiet låta relegera bråkstaken.
Citera
2007-01-22, 00:33
Medlem
Stålfarfars avatar
En fullkomligt lysande utveckling som förhoppningsvis utrotar daltandet från skolan som lever kvar sedan Olof Palme var skolminister.

Såg någon elev med svåruttalat efternamn som drog en snyftare om att hon behövde vara tillgänglig för eventuella nödfall och därför behövde ha mobilen med sig. Har inte skolexpeditionen telefoner längre? Förr i tiden fick föräldrarna ringa till skolan som sedan hämtade eleven ur klassrummet om det var något viktigt.

Äntligen införs disciplin i skolan, slappskolan har förstört flera generationer redan.
Citera
2007-01-22, 00:55
Medlem
Hur jävla svårt kan det vara att sätta mobilfan på ljudlös?
Citera
2007-01-22, 02:20
Medlem
lowrides avatar
Mkt bra initiativ
Citera
2007-01-22, 04:12
Medlem
em krejs avatar
Regeln kan väll rätta till vissa problem, men däremot är den oehört absurd. Eleverna blir tvingade till skolan enligt lag och sedan kan deras tillhörigheter bli beslagtagna om de inte uppför sig. Det enda jag tycker att lärarna ska få göra är att skicka ut eleverna från klassrummet, eller stänga av dem om problemet fortsätter, men i första hand ska de få eleverna att förstå att det stör andra när mobilen ringer på lektionstid. Att uppfostra barn genom bestraffning är den dummes väg att gå. Lärarna får se till att göra så att lektionerna blir mer intressanta, och ja det går få även de mest stökiga barnen intresserade. När jag gick i skolan hade jag vissa lärare som klarade detta galant, alla satt tysta under lektionen utan hot om bestraffning.

Om det misslyckas med att prata med den störiga eleven kan man som andra alternativ stänga av eleven från skolan några dagar. Efter ett tag kommer eleven tycka att det är väldigt tråkigt när kompisarna är i skolan hela dagarna, och då kommer han sköta sig i fortsättningen.

Jag tycker visserligen att vissa ungar verkligen skulle förtjäna en örfil och beslagen mobil,mp3 osv, men jag tycker att det är fel sätt att gå, man ska lära eleverna att sköta sig genom att prata med dem.

Om ett par år tror jag även att de som är för den här regeln kommer att förstå att det är fel väg att gå. Man kan göra en liten jämförelse mellan Sverige och länder som Ungern, Jugoslavien, Ukraina, Ryssland osv. I de länderna kan de inte förstå förbudet mot barnaga i Sverige. De förstår inte hur man kan uppfostra barn utan att slå dem.
Just så är det i Sverige just nu med den ny regeln, de som är för den motsvarar personerna i de andra länderna, medan de som är emot den motsvarar Sverige. Lagen mot barnaga genomfördes 1979, och idag är det inte många som tycker att det är rätt att slå sina barn. Samma utvecklig kommer nog att ske inom skolan, får jag hoppas.
Citera
2007-01-22, 04:55
Moderator
tobess avatar
Blir lika förvånad varje gång jag läser om daltandet med eleverna i Sverige. I en finsk skola skulle det aldrig accepteras att det är eleverna som bestämmer på lektionerna - kanske just därför som finnarna presterar bättre rent utbildningsmässigt också..

Ingen mobil framme på lektionen, har man på den så ska den vara på ljudlös. Är man på lektion så ska man lyssna på läraren, inte på musik.. alltså så kan man slänga mp3-spelaren åt helvete under lektionstider.

Äganderätt har inget med saken att göra. Det handlar om att man är i skolan för att lära sig saker, och att alla ska ha rätten att göra det oberoende om någon idiot anser det vara viktigare att lyssna på musik och/eller hålla på med mobilen.
Citera
2007-01-22, 06:03
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Blir lika förvånad varje gång jag läser om daltandet med eleverna i Sverige. I en finsk skola skulle det aldrig accepteras att det är eleverna som bestämmer på lektionerna - kanske just därför som finnarna presterar bättre rent utbildningsmässigt också..

Ingen mobil framme på lektionen, har man på den så ska den vara på ljudlös. Är man på lektion så ska man lyssna på läraren, inte på musik.. alltså så kan man slänga mp3-spelaren åt helvete under lektionstider.

Äganderätt har inget med saken att göra. Det handlar om att man är i skolan för att lära sig saker, och att alla ska ha rätten att göra det oberoende om någon idiot anser det vara viktigare att lyssna på musik och/eller hålla på med mobilen.

Visst ska eleverna sköta sig, men man får lösa problemet på rätt sätt. Resonerar man som dig kan man lika gärna ta in en tortyrpatrull som ser till att ungarna håller tyst på lektionen.
Citera
2007-01-22, 06:23
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Visst ska eleverna sköta sig, men man får lösa problemet på rätt sätt. Resonerar man som dig kan man lika gärna ta in en tortyrpatrull som ser till att ungarna håller tyst på lektionen.

Det behövs inte alls, om inte ungarna från första början skulle få hålla låda skulle de ha vett att respektera läraren och sköta sig därefter.

Vad har en mobiltelefon eller en mp3-spelare att göra med inlärning som man trots allt befinner sig i skolan för?

Anser du att chefen på jobbet lika gärna kan ta in en tortyrpatrull som ser till att du jobbar om han säger åt en anställd att sluta sitta i fikarummet halva arbetsdagarna istället för att jobba? Ungefär samma sak.

Man ska inte låta något gå till överdrift, men det minsta man kan kräva av eleverna är väl att de ska respektera läraren och följa med på lektionerna. Har man inte det som målsättning kan man lika gärna göra skolan frivillig då de som inte har lust att bete sig vettigt på lektionerna lika gärna kan stanna hemma så de inte behöver störa de som faktiskt går till skolan för att de vill lära sig något.

Vad skulle du anse om din son eller dotter kommer hem med dåliga betyg pga att h*n inte kan studera i en lugn miljö?
Citera
2007-01-22, 07:17
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
text

Jag tror du har missförstått mig, jag håller helt med om att eleverna ska respektera sina klasskamrater och lärarna. Mobiltelefonerna ska inte få vara påslagna under lektions tid. Däremot tycker jag att metoden för att lösa problemet är dålig . Eleverna ska förstå att de gör fel, de måste skapa egna moraliska värderingar, och det tror jag inte att dem gör på bästa sätt genom bestraffningar. När mina barn går i skolan vill jag att de ska tänka "Det är fel att störa mina klasskarmater" och inte "Jag är tyst på lektionen så att jag får behålla min telefon"
Citera
2007-01-22, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Jag tror du har missförstått mig, jag håller helt med om att eleverna ska respektera sina klasskamrater och lärarna. Mobiltelefonerna ska inte få vara påslagna under lektions tid. Däremot tycker jag att metoden för att lösa problemet är dålig . Eleverna ska förstå att de gör fel, de måste skapa egna moraliska värderingar, och det tror jag inte att dem gör på bästa sätt genom bestraffningar. När mina barn går i skolan vill jag att de ska tänka "Det är fel att störa mina klasskarmater" och inte "Jag är tyst på lektionen så att jag får behålla min telefon"
Är det inte lite utav det tänkandet som har orsakat det här problemet?
Var själv ett redigt problem barn när jag var yngre och idag så tycker jag att någon på skolan borde ha rytit ifrån, gett mig en snyting eller två och fått mig på rätt köl igen och inte bara flumma runt med en massa föräldrasamtal och hot om att få byta skola som de gjorde.

Som ni kanske förstår så är jag för ifråntagande av mobiltelefoner och annat tjafs i skolan.
Om nu ungarna är puckade och använder dessa under lektionstid så borde de bli bestraffade inte bara få arg blick och en suck från läraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in