Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-22, 16:20
Medlem
Uppsnappat från helgons forum...
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=319855

Vänsterledaren Lars Ohly inriktade sig på de senaste förändringarna i a-kassan och minskade arbetsmarknadsåtgärder.

- Utanförskapet förstärks med er politik. Det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös, sade han.

Jag har väntat flera dagar på att få någon korrigering i artikeln på GPs site men ingen har dykt upp, så jag får anta att Ohly blivit korrekt citerad.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att ens Sveriges hobbykommunister skulle anse det vara belagt med bättre ersättning om man är arbetslös och sjuka. Hur tänker människan? Att människor utbildar sig i XX år och sedan går till jobbet större delen av sitt liv för att de inte har något bättre för sig??

Jag tror säkert det funkar så i hans romantiska bild av det gemmensamt strävande proletariatet, men det är världsfrånvänd uppfattnign att man itne vet om man ska skratta eller gråta.
Citera
2007-01-22, 16:35
Medlem
fluffiss avatar
Man är inte förvånad att det finns såna tankebanor hos en person som stödjer en ideologi som förespråkar planekonomi. Ge kommunister makten och inom max 10 år så har de kört vilket välmående land som helst i botten. I deras drömrike så har alla lika lite, utom den styrande eliten givetvis! Därmed ska man inte ha det bättre ekonomiskt för att man faktiskt jobbar.
Citera
2007-01-22, 16:37
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Hur tänker människan?

Han tänker inte.

I den värld som styrs av S+V+MP skall det vara mer lönsamt att "vara sjuk" än att arbeta och stå i. Det finns massor med exempel där människor har tjänat mer på att gå sjukskrivna eller ha A-kassa än när de arbetar. Det kan inte vara rätt.

Jag har själv en vän som berättade att han tjänade mer när han hade A-kassa än när han sedan började arbeta, eftersom A-kassan var så hög och byggde på den inkomst han hade i ett annat jobb.

S+V+MP plundrar de som arbetar hårt och de som gör rätt för sig. Samtidigt vill de ha ett system som möjliggör för mindre seriösa människor att fuska med systemet och roffa åt sig på andras bekostnad.

Och NEJ, jag har inte påstått att fusket är utbrett. Jag vet inte hur många som fuskar, men jag vet att det förekommer och bara det är ILLA. Vi måste ha ett system där det inte är så enkelt att fuska, som i sossarnas värld.
Citera
2007-01-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Han tänker inte.

I den värld som styrs av S+V+MP skall det vara mer lönsamt att "vara sjuk" än att arbeta och stå i. Det finns massor med exempel där människor har tjänat mer på att gå sjukskrivna eller ha A-kassa än när de arbetar. Det kan inte vara rätt.

Jag har själv en vän som berättade att han tjänade mer när han hade A-kassa än när han sedan började arbeta, eftersom A-kassan var så hög och byggde på den inkomst han hade i ett annat jobb.

S+V+MP plundrar de som arbetar hårt och de som gör rätt för sig. Samtidigt vill de ha ett system som möjliggör för mindre seriösa människor att fuska med systemet och roffa åt sig på andras bekostnad.

Och NEJ, jag har inte påstått att fusket är utbrett. Jag vet inte hur många som fuskar, men jag vet att det förekommer och bara det är ILLA. Vi måste ha ett system där det inte är så enkelt att fuska, som i sossarnas värld.

Då ljuger nog din kompis för inte tog han ett jobb som gav mindre än ersättningen från A-kassan?? vad jobbade han då med? Förövrigt så håller jag med dej att fuskare skall man klämma åt både bidragsfuskare och skatte smitare.

mvh//jimmi
Citera
2007-01-22, 19:26
Medlem
OK för att Ohly är en verklighetsfrämmande tokstolle, men kan man inte tänka sig att citatet är en aning ryckt ur sitt sammanhang?

Det den lallande kommunisten menar är väl att regeringen lägger förslag som gynnar löntagare snarare än bidragstagare? Alltså lönar det sig att arbeta, för att få del av budgetkakan. Vänstermuppar tänker ju alltid i fördelningspolitiska termer...
Citera
2007-01-22, 19:26
Medlem
ChristianXs avatar
Det är ju tyvärr lite så som tankegångarna går ute på vänsterkanten. Det var väl miljöpartisten Merete Kapstad som tänkte ungefär lika långt som Ohly när hon pläderade för medborgarlön, och motiverade det med att det skulle vara skönt att kunna tacka nej till de grå och tråkiga arbeten man inte vill utföra...

Det är där vänsterproblemet ligger. Jag är övertygad om at både Ohly och Kapstad är fullt allvarliga och menar vad de säger, men att den där kopplingen mellan lön, produktivitet och resultat helt enkelt saknas. Det som även vänsterpartisten och miljöpartisten förväntar sig hitta på frukostbordet har liksom en väg dit, och ett arbete bakom sig. Men enligt dem så ska bara roliga saker utföras, och detta till raketforskarlön för alla.

Än värre är att det finns massor av väljare som sväljer skiten...
Citera
2007-01-22, 19:27
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:

Vänsterledaren Lars Ohly inriktade sig på de senaste förändringarna i a-kassan och minskade arbetsmarknadsåtgärder.

- Utanförskapet förstärks med er politik. Det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös, sade han.

Jag har väntat flera dagar på att få någon korrigering i artikeln på GPs site men ingen har dykt upp, så jag får anta att Ohly blivit korrekt citerad.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att ens Sveriges hobbykommunister skulle anse det vara belagt med bättre ersättning om man är arbetslös och sjuka. Hur tänker människan? Att människor utbildar sig i XX år och sedan går till jobbet större delen av sitt liv för att de inte har något bättre för sig??

Jag tror säkert det funkar så i hans romantiska bild av det gemmensamt strävande proletariatet, men det är världsfrånvänd uppfattnign att man itne vet om man ska skratta eller gråta.
Jag ser inget konstigt i uttalandet, det är ju vad han gått till val på, att det skall vara mer lönsamt att var sjuk eller arbetslös än att jobba.
Citera
2007-01-22, 19:31
Moderator
impieteers avatar
Jag tycker inte de är så långsökt eller konstigt att han menar allvar om man har den världsbilden. Är staten en jultomte som delar ut gåvor till befolkningen utan tanke på hur en ekonomi fungerar, så är det ju fullt logiskt att en sjuk eller arbetslös ska ha lite extra. 120 % vid sjukdom och 110 % vid arbetslöshet, kanske? När man var liten och sjuk fick man ju godis och alla var lite extra snälla mot en, varför skulle det inte kunna vara likadant när man är vuxen?
Citera
2007-01-22, 22:17
Bannlyst
Vad är det sensationella? Jag ser inget konstigt alls i det uttalandet utan det återspeglar hans ideologi till 100%. Man kan inte säga annat än att Ohly numera står rakryggad när han förespråkar förtryck och kommunism.
Citera
2007-01-22, 22:44
Medlem
Ohly uttryckte sig otydligt

Citat:

Jag är ingen anhängare av Ohly. Men jag tror att du har missuppfattat honom. Om man tar med ytterligare några rader i artikeln så står det:
"Vänsterledaren Lars Ohly inriktade sig på de senaste förändringarna i a-kassan och minskade arbetsmarknadsåtgärder.

- Utanförskapet förstärks med er politik. Det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös, sade han."
Det kan också ha varit så att tidningen citerade Ohly fel. Jag ska berätta vad jag tror att Ohly menar. Alliansen gick ju till val på att de skulle minska utanförskapet i Sverige. Ohly uttryckte sig lite otydligt. Men jag tror att han tänkte så här när han sa sitt uttalande:
- Utanförskapet förstärks med er politik. Ni satsar mera på att förbättra för de som redan jobbar och är friska, medans ni inte satsar lika mycket på de som är sjuka och arbetslösa
För med det synsättet så blir ju Ohlys första mening logisk:
"- Utanförskapet förstärks med er politik"
Citera
2007-01-22, 22:58
Bannlyst
Vad Ohly menade var att regeringen enbart satsar på dom som är friska och har ett jobb, medans dom som är sjuka och arbetslösa bara får det sämre med högerns politik. Men jag håller med om att uttalandet i sig var klumpigt eftersom det kan tolkas på fel sätt.
Citera
2007-01-22, 23:04
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Han sade så! Jag har ett svagt minne av att jag såg det på TV, och här är ett citat från
Riksdagens eget protokoll:
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Ohly
Det utanförskap som ni talade om i valrörelsen förstärks nu. Ni pratade om en och en halv miljon i utanförskap. Men i tv-programmet Agenda dagen efter valet sade Fredrik Reinfeldt att det kanske behövdes 300 000 nya jobb för att nå full sysselsättning. Utanförskapet var kanske inte så stort. Det berodde kanske lite grann på vem som hade vunnit valet.
Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös. Det är kontentan.

Guuud vad jag gillar offentlighetsprincipen ibland! :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in