Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-24, 14:06
Medlem
micke_hs avatar
Jag ringde till mitt lokala fackkontor och bad dom att sätta ned min avgift eftersom jag studerar på heltid. Och före det så var jag arbetslös. Kärringen ville utveckla samtalet till en polititisk manifestation mot borgarna. Och när jag frågade hur man gör för att gå ur facket helt och hållet och enbart betala akasseavgift så höll hon på att gå i taket.

För det kunde maninte göra hur som helst inte! Det var 6 månaders utträdestid som jag betalade full avgift för. Och då kontra jag med att säga. Så ni försöker garantera att inga medlemmar vill komma tillbaka iegn med dessa straffavgifter? Njae..jo..nej men man måste minsann betala sa kärringen då. Och om jag var kvar som studerande så fick jag minnsan bara betala 43 kr /mån i förbundsavgift.

Vilka jävla tomtar! Under den tiden som jag vart arbetslös(jobbat inom byggnadssektorn) så har facket inte lyft ett finger för att säkra jobben i landet. Eller jo! Dom har blockerat flera legitima arbetsplatser med utländska arbetare. Det tycker inte jag är kraftfulla åtgärder för att trygga svenska byggjobb.

Att dom sen har mage att nu gnälla om alliansen förhöjda avgifter är rent patetiskt. Hur vore det om dom sluta att vakta sina "köttgrytor" och istället slog vakt om sina medlemars intressen?

Och sen har jag även synpunkter på hur mina medlemspengar används. LO sponsrar bögfestivalen i Stockholm med ca rn halv miljon varje år. Småpengar kan tyckas i sammanhanget, men det är principen jag vill åt. Mina pengar skall användas till att slå vakt om mina intressen. Och inte sponsra diverse bögerier eller integreationsprojekt som pågår runt om i landet.

Det var det! Nu ska jag förbanne lämna facket!
Citera
2007-01-24, 14:55
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
För det kunde maninte göra hur som helst inte! Det var 6 månaders utträdestid som jag betalade full avgift för. Och om jag var kvar som studerande så fick jag minnsan bara betala 43 kr /mån i förbundsavgift.
Låter rätt skumt att de har rätt att ta ut utgifter efter att folk gått ur. Och om de har det vore det rätt intressant att veta varför de har det. Är utträdestiden något du informerades om innan du gick med?

Jag har en svag kännsla av att det ligger en eller en annan hund nedgrävd här.
Citera
2007-01-24, 15:05
Medlem
mrbulletdodgers avatar
Skönt att fler tänker som jag.

Citat:
Jag ringde till mitt lokala fackkontor och bad dom att sätta ned min avgift eftersom jag studerar på heltid. Och före det så var jag arbetslös. Kärringen ville utveckla samtalet till en polititisk manifestation mot borgarna. Och när jag frågade hur man gör för att gå ur facket helt och hållet och enbart betala akasseavgift så höll hon på att gå i taket.

För det kunde maninte göra hur som helst inte! Det var 6 månaders utträdestid som jag betalade full avgift för. Och då kontra jag med att säga. Så ni försöker garantera att inga medlemmar vill komma tillbaka iegn med dessa straffavgifter? Njae..jo..nej men man måste minsann betala sa kärringen då. Och om jag var kvar som studerande så fick jag minnsan bara betala 43 kr /mån i förbundsavgift.

Vilka jävla tomtar! Under den tiden som jag vart arbetslös(jobbat inom byggnadssektorn) så har facket inte lyft ett finger för att säkra jobben i landet. Eller jo! Dom har blockerat flera legitima arbetsplatser med utländska arbetare. Det tycker inte jag är kraftfulla åtgärder för att trygga svenska byggjobb.

Att dom sen har mage att nu gnälla om alliansen förhöjda avgifter är rent patetiskt. Hur vore det om dom sluta att vakta sina "köttgrytor" och istället slog vakt om sina medlemars intressen?

Och sen har jag även synpunkter på hur mina medlemspengar används. LO sponsrar bögfestivalen i Stockholm med ca rn halv miljon varje år. Småpengar kan tyckas i sammanhanget, men det är principen jag vill åt. Mina pengar skall användas till att slå vakt om mina intressen. Och inte sponsra diverse bögerier eller integreationsprojekt som pågår runt om i landet.

Det var det! Nu ska jag förbanne lämna facket!

Det som fick mig att lämna mitt
förbund var att det kändes så
meningslöst att vara med.

Det handlade om att jag skulle få det,
sååååå jävla mkt sämre om jag gick ur.
Dessa hot fick mig bara ännu mer motiverad att gå ur,
och att detta inte var något jag hade särskillt
stor lust att betala till varje månad.

Jag ställer mig frågan,
Vad är det vi som arbetare igentligen
får ut av fackpamparna?
Enligt mig, inte ett jävla dugg.
Nu när avgiften dessutom höjts,
är jag bara glad att jag slipper skiten.
Är jag inte nöjd med mitt arbete, slutar jag.
Och behöver således inte en skata på förbundet,
som sitter o rullar tummarna för mina 800/månad.
/Fast anställd inom Stockholm stad.
Citera
2007-01-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Låter rätt skumt att de har rätt att ta ut utgifter efter att folk gått ur. Och om de har det vore det rätt intressant att veta varför de har det.

Rätt eller fel, så gör dom i alla fall. Det är därför folk straffar ut sig i stället, låter bli att betala alltså. Men dom har medlemskapet i akassan som gisslan. Då åker man ut ur akassan också och man måste kvalificera i 12 månader extra innan den tryggheten gäller.
Citera
2007-01-24, 15:56
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lewi501
Men dom har medlemskapet i akassan som gisslan. Då åker man ut ur akassan också och man måste kvalificera i 12 månader extra innan den tryggheten gäller.

De har även medlemsskapet i facket som gisslan. Morsan är 63 år gammal och jobbar 2 timmar om dagen. Hon måste som bekant betala full A-kasseavgift trots att hon bara jobbar 25% och valde därför att gå ur A-kassan och enbart vara med i facket.

Men se det gick inte. Kommunal meddelade att man antingen var med i både A-kassa och fack eller så var man inte med alls.
Citera
2007-01-24, 15:58
Medlem
Jag har fan i mig lust att gå med, igen, bara för att gå ut och förklara varför jag hoppar av deras maffiaorganisation.
Citera
2007-01-24, 16:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Och sen har jag även synpunkter på hur mina medlemspengar används. LO sponsrar bögfestivalen i Stockholm med ca en halv miljon varje år. Småpengar kan tyckas i sammanhanget, men det är principen jag vill åt. Mina pengar skall användas till att slå vakt om mina intressen. Och inte sponsra diverse bögerier eller integrationsprojekt som pågår runt om i landet.

Den typen av synpunkter ska du ska framföra direkt till fackets ledning via mejl, annars "fastnar" de på lägre nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av lewi501
Men dom har medlemskapet i a-kassan som gisslan.

Allt enligt principerna "make them an offer they can't refuse" och "you get much farther with a kind word and a gun than with a kind word alone".
Citera
2007-01-24, 16:08
Medlem
herdens avatar
Citat:
LO sponsrar bögfestivalen i Stockholm med ca en halv miljon varje år.

Vad sa hon när du påpekade det?
Citera
2007-01-24, 16:56
Medlem
ubersantas avatar
Så man kan inte bara vara med i A-kassan?

Nu blir jag förbannad.... Blev lurad att bli medlem i facket för att få vara med i a-kassan. Fick reda på att jag bara kan vara med i a-kassan men läser nu att det tar 6 månader innan man kan gå ur facket.

Kan man vara med i a-kassan efter at man gått ur facket?
Citera
2007-01-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Så man kan inte bara vara med i A-kassan?

Nu blir jag förbannad.... Blev lurad att bli medlem i facket för att få vara med i a-kassan. Fick reda på att jag bara kan vara med i a-kassan men läser nu att det tar 6 månader innan man kan gå ur facket.

Kan man vara med i a-kassan efter at man gått ur facket?

Jo man kan enbart vara med i A-kassan, om inte annat finns statliga alfakassan. Däremot tillåter inte vissa fackförbund att enbart vara med i facket, man måste också var med i deras akassa.

Är man med i facket gör man så här:
Säger upp sig skriftligt och meddelar samtidigt att man önskar kvarstå i akassan.
Har du nyligen blivit "lurad", så straffa ut dig ur facket i stället och ansök samtidigt till alfakassan.
Citera
2007-01-24, 19:11
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Vad sa hon när du påpekade det?

Inget särskilt. Hon var mer bekymrad över att jag funderade på att lämna deras lilla klubb. Att jag aldrig haft nytta av facket eller härt av någon kompis som haft nytta av facket gör att man kraftigt ifrågasätter det dom pysslar med. Eller jo föressten en snubbe känner jag som haft nytta av facket. Det var en lat jävel som fick sparken och det kostade den arbetsgivaren 100 tusen för att bli av med aset. Och jag kan lova att aset inte hade förtjänat dom pengarna i skadestånd som facket ordna åt han.
Citera
2007-01-24, 19:17
Medlem
min pappa går i pension om mindre än ett år, och därför försöker jag övertyga honom om att lämna både akassan och SIF snarast möjligt.

(jag är själv fackligt engagerad men inser givetvis att det finns gränser för vilka facket kan hjälpa, en 64+ man hör INTE dit)

tyvärr läser man att det är tre månaders uppsägningstid. Vad händer om man bara slutar betala pengar? blir man utstraffad då tough luck...bryr sig inte särskilt fett.

För min farsa rör det sig ju om ca 700 spänn mindre i skatt+600 spänn i fack+akassa *11,10 månader dvs drygt 10000 spänn som han tjänar på borgarna. Han har själv varit fackligt engagerad... Man MÅSTE se till sitt eget hus. (han har givetvis inga försäkringar mm genom facket )

(iofs har han blivit erbjuden halvtidstjänst o lära upp sin efterträdare men han KAN ju inte vara med i akassan efter pensionen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in