Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-08, 01:07
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Okej här är några små tips jag hadde i min länksamling:

Ruby Eggs
http://kitchen-parade-veggieventure....ruby-eggs.html
Och denna är likadan:
http://nami-nami.blogspot.com/2007/0...ckled-red.html

300 Minuters ägget
http://fxcuisine.com/default.asp?Dis...esolution=high
Rubyäggen var ju jättesnygga i färgen!
300 minutersäggen läste jag om förut, men allvarligt... Nä, inget för mig.

Skulle ju vara riktigt coolt om man hade en liten kyckling-form att koka äggen i, så att de får samma form som en marsipankyckling typ.. Lite morbidt kanske.. Men ballt.
Citera
2008-02-08, 04:42
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Rubyäggen var ju jättesnygga i färgen!
300 minutersäggen läste jag om förut, men allvarligt... Nä, inget för mig.

Skulle ju vara riktigt coolt om man hade en liten kyckling-form att koka äggen i, så att de får samma form som en marsipankyckling typ.. Lite morbidt kanske.. Men ballt.

Men vad sägs om en konfekterad äggula då? En äggula i en såsslev och ner i het olja. Lite fritering där. Utmärkt liten grejj på tallriken om man så vill
Citera
2008-02-08, 08:27
Bannlyst
Man tackar för många kreativa och användabara tips!

Ett litet simplare bidrag: Jag brukar forma pajdegen till en kub innan jag lägger den i kylen för att vila. Sedan använder jag osthyveln för att hyvla ut degen i formen.
Citera
2008-02-08, 12:39
Medlem
dePauls avatar
Ja, jag menar flera ägg i samma påse. Har testat det några ggr och försökt få äggula att sitta i samma kluster med varierande resultat.

~Paul~
Citera
2008-02-08, 12:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam Hussein
Man tackar för många kreativa och användabara tips!

Ett litet simplare bidrag: Jag brukar forma pajdegen till en kub innan jag lägger den i kylen för att vila. Sedan använder jag osthyveln för att hyvla ut degen i formen.
Tackar för tipset!

~Paul~
Citera
2008-02-10, 13:05
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goregalore
Hej, mycket trevlig tråd! Här kommer ett äggtips från mig...

Man få lite roligare form på sina ägg om man kokar dem i vanlig plastfilm. Skär en bit plastfilm, kanske 15x15 cm. Pensla med lite matfett. Knäck ner ett ägg i plasten Gör ett snöre av plastfilm, snurra äggpaketet och knyt snöret kring. Koka sedan som vanligt. (Plasten smälter inte förrän vid 130 grader.) Jättetrevligt till en Ägg Benedictine.

Plastfilm? Är det samma som plastfolie?

Ska testa att göra ett 300minutersägg nu. Återkommer klockan 18
Citera
2008-02-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Plastfilm? Är det samma som plastfolie?

Ska testa att göra ett 300minutersägg nu. Återkommer klockan 18

Hur gick det?
Citera
2008-02-10, 20:20
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Hur gick det?

Det gick bra! Ägget blev inte riktigt så brunt som på bilderna i länken. Tror jag hade ugnen på något under hundra grader.

Men fyfan vad det smakade. Nöt? Nej, FIS! Kanske lite nöt.. men mest fis

Har ett ägg i rödbets-spad också Det är redan rött och fint på utsidan, men jag ska låta det ligga tills imorgon. Vad jag läste så ska det inte ta någon rödbetssmak.. får se om det stämmer
Citera
2008-02-11, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Det gick bra! Ägget blev inte riktigt så brunt som på bilderna i länken. Tror jag hade ugnen på något under hundra grader.

Men fyfan vad det smakade. Nöt? Nej, FIS! Kanske lite nöt.. men mest fis

Har ett ägg i rödbets-spad också Det är redan rött och fint på utsidan, men jag ska låta det ligga tills imorgon. Vad jag läste så ska det inte ta någon rödbetssmak.. får se om det stämmer

Hmm, fis låter inte riktigt som något jag skulle vilja äta. Fortsätter nog att äta kokt ägg.
Citera
2008-02-11, 15:27
Medlem
Lammbitar som ska marineras i rödvin (för tex. till en gryta) kan bli gråa och se trista ut av rödvinets färg... då kan man ha lite soja i grytan så mörknar grytbitarna snyggt...
Citera
2008-02-11, 15:43
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Unique
Lammbitar som ska marineras i rödvin (för tex. till en gryta) kan bli gråa och se trista ut av rödvinets färg... då kan man ha lite soja i grytan så mörknar grytbitarna snyggt...

och vill man inte ha sältan från soyan så kan man använda collolit soya som smakar lite men ger mycket färg.
Citera
2008-02-11, 16:51
Medlem
StefanHeterJags avatar
En information jag skulle gilla vore en lista på stekvärme+tid för olika saker man steker. Vissa grejer ska ju stekas på hög värme kort tid, andra hellre på låg värme, längre tid osv.

Ibland gör jag fel, vilket märks när t.ex. köttet smakar kokt istället för stekt, eller fisk som blir felstekt osv.

Kanske även ta med vilket fett som föredras för den stekningen också.. Ibland är ju en blandning med olja/margarin bäst osv.

Typ en tabell med kolumnerna "Matvara", "Värme", "Fett".

Nån som känner sig sugen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in