Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-15, 17:38
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sporkeh
Kan någon berätta hur i helvete man tvättar en smutsig spis, har köpt 3 olika svampar två olika köksrengöringsprayer men smutsen går inte bort! Har testat sätta på spisplattorna och sen rengjort men det går inte bort. Det är runt om plattorna som smutsen sitter fast.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC00700.JPG
här är en bild på problemet. har kramp i armen av att försöka få bort smutsen
Det enda som funkar är stålull. Nu kommer säkert nån att skrika "jamen det blir ju repor!", men det problemet har jag aldrig haft. Kanhända det blir för ögat osynliga repor, men det struntar jag i. Rent blir det iaf.

Har också läst om nån metod med sockerbitar men jag har aldrig provat.
Citera
2009-01-15, 17:41
Medlem
sporkehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Det enda som funkar är stålull. Nu kommer säkert nån att skrika "jamen det blir ju repor!", men det problemet har jag aldrig haft. Kanhända det blir för ögat osynliga repor, men det struntar jag i. Rent blir det iaf.

Har också läst om nån metod med sockerbitar men jag har aldrig provat.

ok tack, ska köpa riktigt stålull då, jag köpte nån svamp som det såg ut som att det var stålull på men det var nog något skit bara.
Citera
2009-01-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
För att få svamp riktigt ren så kan man doppa dem i mjöl och borsta sedan. Det blir enklare att får bort smutsen.

~Paul~

Smart. Tänkte bara tillägga att anledningen till att man inte ska skölja den är att den tappar otroligt mycket smak då, detta gäller förresten ganska många livsmedel. Förutom att ytan blir konstig alltså!
Senast redigerad av z0r3 2009-01-15 kl. 20:39.
Citera
2009-01-15, 20:43
Medlem
klutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sporkeh
Kan någon berätta hur i helvete man tvättar en smutsig spis, har köpt 3 olika svampar två olika köksrengöringsprayer men smutsen går inte bort! Har testat sätta på spisplattorna och sen rengjort men det går inte bort. Det är runt om plattorna som smutsen sitter fast.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC00700.JPG
här är en bild på problemet. har kramp i armen av att försöka få bort smutsen
Testa att gnugga med en sockerbit och lite vim (jif). Sockerbiten är en riktig stainkiller på fastbränt jox.
Citera
2009-01-16, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
För alla med problem med att tårar när man hackar lök: ta på er solglasögon. Funkar klockrent.

Vet inte om detta kommit upp i denna tråd, men man kan skölja kniven regelbundet (var 30e sec) med kallt vatten. Då slipper man hämta glasögonen
Citera
2009-01-16, 11:56
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisats
Vet inte om detta kommit upp i denna tråd, men man kan skölja kniven regelbundet (var 30e sec) med kallt vatten. Då slipper man hämta glasögonen

Jag kan också meddela att de som har kontaktlinser gråter inte när de hackar lök. Rätt behagligt faktiskt!
Citera
2009-01-16, 12:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Jag kan också meddela att de som har kontaktlinser gråter inte när de hackar lök. Rätt behagligt faktiskt!
Det kan jag intyga.

Sedermera lät jag operera mina ögon mot närsynthet och nu är det värre än någonsin. Ögonen blir minst dubbelt så känsliga.

~Paul~
Citera
2009-01-16, 13:25
Medlem
Det kanske har nämnts tidigare i tråden…
Men jag tycker att det funkar klockrent att hacka lök under köksfläkten med fullt drag, tårkanalerna är torra som fnöske under hela operationen
Citera
2009-01-16, 19:50
Medlem
davinho414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Nu vet jag inte vad som sags om att kärna ur en paprika. Men jag har lärt mig en väldigt smidig metod. Du slår ett jack i änden(kan även skära om du inte har behov att vara lite extra häftig). Sen drar du på varsin sida om jacket och drar isär paprikan. Stjälken och kärnorna kommer fastna på ena halvan och dom drar du lätt loss med ett grepp om stjälken.

Ännu smidigare är att helt sonika trycka stjälken in i paprikan med hyfsad kraft så den lossnar från från sitt fäste, dra sedan ut den och så gott som alla kärnor följer med. Skölj av insidan med vatten och kvar står du med en kärnfri, ihålig paprika!
Citera
2009-02-17, 00:45
Medlem
JerryCottons avatar
Dagens husmoderstips från tant JerryCotton. Temperaturreglaget i din ugn stämmer antagligen inte så bra. Gör då som jag, stoppa in digitaltermometern som du förhoppningsvis har hemma, sök upp 50, 75, 100, 125, 150, 200 grader o.s.v. och märk dessa temperaturer på vredet.

Ni kommer att bli förvånade över att det kan diffa så pass mycket som det gör från det angivna på reglaget. Nu blev matlagningen så pass mycket korrektare! Annars så kan du ha termometern i ugnen hela tiden men med den nya märkningen så slipper du det hela.
Citera
2009-02-18, 14:26
Medlem
ibanez2s avatar
Ett gammalt kockknep: Om man vill behålla grönsakernas fina gröna färg när man kokar dem så prova att koka i mineralvatten.Något att ta till när svärmor kommer på besök
Citera
2009-02-18, 14:29
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisats

Eller så gör man som riktiga män: Hacka så mycket lök att ögonen ser ut som Niagarafallen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in