Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-29, 02:00
Medlem
Hatefuls avatar
Skte, men hittade ingen egen trd fr filmen.

Nu snackar jag sklart om filmen med Robert de Niro i huvudrollen som Travis, en vietnam-veteran som tar jobb som taxichauffr fr han inte kan sova p ntterna. Han ser stndigt allt avskum som finns p gatorna. Knarkare, prostituerade, hallickar osv. En dag, tnker han, s kommer det ett stort regnvder som spolar bort allting frn gatorna.
Tillslut fr han nog och bestmmer sig fr att ta lagen i egna hnder.

Helt jvla fantastisk film. En av mina absoluta favoriter, som alla br se nn gng i sitt liv. Vad har ni fr tankar om filmen?
Citera
2007-01-29, 03:48
Medlem
final_cuts avatar
Finns fr vrigt mnga trdar dr just Taxi Driver diskuterats, men i alla fall, det r sent och jag har inget bttre fr mig... Spoilervarning utfrdas!

Ssom jag ser filmen r den troligen den enda i sitt slag dr man lyckats gra en hjlte av en anti-hjlte, och i slutndan vet man nd inte vad man ska gra av denna mnniska.

Travis Bickle r helt klart samma amerikanska produkt som exempelvis Henry Lee Lucas, eller vilken annan seriemrdare som helst som vuxit upp p de amerikanska bakgrdarna. En mnniska som r ingenting och blir till ngonting frst efter att han har flera liv p sitt samvete, om han nu hade ett samvete till att brja med.

Huvudpersonen i Taxi Driver verkar hysa ett stort hat mot mnskligheten. Man kan analysera sig fram till varfr det r s, men vissa mnniskor r vl helt enkelt fdda till utanfrskap. Travis r en sdan mnniska. Hans frsk att ta kontakt med kvinnor misslyckas eftersom han sjlv r en produkt av den vrld han fraktar. S istllet frsker han att rdda det sista oskyldiga i denna vrld, och det r ett barn. Nrmare bestmt en 12-rig flicka som prostituerar sig. Hans handling r av enklaste karaktr, han skjuter ner hennes hallick samt de ljusskygga karaktrer som jobbar fr honom (drbland en mutad polis).

I de sista scenenrna ser vi hur Becky (kvinnan som tidigare avvisat honom) stter sig i hans bil och han sneglar p henne i spegeln medan hon ler mot honom. En lng tystnad fljer och hon sger att hon lst om honom i tidningen. Som att han vore en hjlte. En rddare i nden. Efter att han slppt av henne fr han helt pltsligt en konstig blick i gonen medan han tittar i spegeln, som om han sett nt. Detta r ett tecken p hans sviktande psykiska tillstnd, och en antydan om att Becky aldrig varit dr i bakstet till att brja med. Det r bara nt han frstllt sig. Han har sjunkit djupare i sin psykiska ohlsa, och nr vi lmnar honom r han kapabel till vad som helst.

Jag har verkligen svrt att ta an mig honom som en hjlte, vilket verkar vara s som de flesta upplever honom efter att ha sett filmen. Han r en upprorsmakare, visst, men andra sidan var ju Henry Lee Lucas, Jeffrey Dhamer och Ted Bundy ocks det p ett stt. En film som exempelvis Henry: Portrait Of A Serial Killer r fr mig en mer trolig redogrelse fr vad det blev av Travis Bickle efter att vi lmnat honom i taxibilen.
Citera
2007-01-29, 08:37
Medlem
Hatefuls avatar
Intressant analys.
Citera
2007-01-29, 11:30
Bannlyst
Bra att du drog upp den filmen i en trd, alltid tyckt filmen verkar halv-kass men efter att ha sett trailern inser jag att det r en given film jag mste se snarast mjligast!
Citera
2007-01-29, 13:13
Medlem
Kanqins avatar
Sjukt bra film. Alla ska se, ni som inte lskar den r inte mina vnner, men det gr mig inget. och inte er heller kanske.
Citera
2007-01-29, 14:09
Medlem
Fr0ggehs avatar
Fantastisk film, helt klart en av mina favoriter. Jag lskar stmningen i filmen, som den bibehller rakt igenom i ett jmnt tempo utan att ngonsin knnas seg fastn det egentligen aldrig riktigt "hnder" ngonting frutom i slutet. De Niro blir Travis till hundra procent och det r sllan en karaktr knns s verklig.
Citera
2007-01-29, 15:42
Medlem
Fula Gubbens avatar
"Taxi Driver" r en av Fula Gubbens favoritfilmer... mnga strda mnniskor har den hgt p sin lista

Finns mycket att sga men efter att ha diskuterat den i nt-forum i 10+ r knns det lite segt.

En intressant detalj som sllan nmns r dock Travis' rasism. Han gillar inte negrer. Det poppar upp p ett antal stllen i filmen, men nmns egentligen aldrig och blir inget huvudtema. I flera scener s stirrar Trav och ngon neger htskt p varann, utan att ngot hnder.

- F.G
Citera
2007-01-29, 16:15
Medlem
MoonieZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
"Taxi Driver" r en av Fula Gubbens favoritfilmer... mnga strda mnniskor har den hgt p sin lista

Finns mycket att sga men efter att ha diskuterat den i nt-forum i 10+ r knns det lite segt.

En intressant detalj som sllan nmns r dock Travis' rasism. Han gillar inte negrer. Det poppar upp p ett antal stllen i filmen, men nmns egentligen aldrig och blir inget huvudtema. I flera scener s stirrar Trav och ngon neger htskt p varann, utan att ngot hnder.

- F.G

Hade filmen regisserats av ngon annan n Scorsese r det mjligt att fler karaktrer i Taxi Driver varit svarta, eftersom de var det i Paul Schraders originalmanus. Flera karaktrers hudfrg ndrades dock frn svart till vit nr Scorsese tog sig an projektet. Tydligen var Schrader inte helt njd med detta.
Citera
2007-01-29, 16:35
Medlem
Hatefuls avatar
De Niro var ju grym som tog taxi-licens och jobbade som chauffr i en mnad, innan inspelningarna brjade. Men det r ju ocks typiskt honom.

Vad gller Travis rasism s r det inget jag tnkt p, faktiskt.
Citera
2007-02-09, 23:55
Medlem
De Niro

Citat:
Ursprungligen postat av Hateful
Skte, men hittade ingen egen trd fr filmen.

Nu snackar jag sklart om filmen med Robert de Niro i huvudrollen som Travis, en vietnam-veteran som tar jobb som taxichauffr fr han inte kan sova p ntterna. Han ser stndigt allt avskum som finns p gatorna. Knarkare, prostituerade, hallickar osv. En dag, tnker han, s kommer det ett stort regnvder som spolar bort allting frn gatorna.
Tillslut fr han nog och bestmmer sig fr att ta lagen i egna hnder.

Helt jvla fantastisk film. En av mina absoluta favoriter, som alla br se nn gng i sitt liv. Vad har ni fr tankar om filmen?

Mycket bara film! Synd att De Niro blivit "workoholic"
Citera
2007-02-10, 13:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
En annan intressant grej r att Scorsese's "King Of Comedy" har delvis samma tema som "Taxi Driver", men hanterar det p ett helt annat stt.

Dvs en skum enstring uppvaktar en vacker kvinna, fr henne lite intresserad, men lyckas sabba det hela, varefter han tar en gruvlig "hmnd"... inte p henne, utan p samhllet.

- F.G
Citera
2008-09-19, 21:24
Bannlyst
helt klart en favoritfilm. martin scorsese lyckas fnga travis melankoliska tnkande och det smittar av sig p stmningen. de niro personifierar denna psykopat p ett frtrffligt vis.

en favorit detalj r nr travis pratar in ett meddelande p beckys telefon. kameran fokuserar frst p travis, men han gilder sedan ur bilden nr allteftersom man inser att han inte riktigt frstr vad han pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in