Citat:
Ursprungligen postat av Delerium
Ja, inte är det bra, vilket jag inte heller påstå. Men tar du dig ur ett beroende så växer du som människa.
Däremot tycker jag cannabis är löjligt lätt att sluta med om man själv vill, vill man inte så är det förbannat klart att det inte går. Oavsett om du söker hjälp eller ej. Med cannabis har du varken AT eller något sug att tala om. Har själv rökt en jävla massa cannabis i mitt liv, i långa perioder varje dag. Har varit lika lätta att lägga av med som att sluta dricka mjölk.
EDIT: Vill även påpeka att jag (och fler med mig) tagit mig ur både opiat- och benzoberoenden utan proffesionell hjälp. Varför jag tycker det är ganska löjligt när folk ojjar sig och tar upp vårdplatser för cannabisberoende. Självdiciplin för fan! Du gör ett medvetet val varje gång du intar drogen i fråga!
Precis som du säger så tycker
du att cannabis var löjligt lätt att sluta med. Jag håller med dig på den här punkten, uppehåll är inget problem för mig heller. Jag tyckte också att det var var busenkelt att sluta röka cigaretter men det betyder inte att det är lika lätt för gemene man - surfa in på "sluta röka-tråden" i tobaksforumet så har du ett antal levande bevis redan där. Människor reagerar inte likadant på olika substanser kort och gott.
Och självklart är det ett medvetet val var gång man röker, precis som att det är medvetet val att sätta första horsemackan eller slänga i sig en näve stessar. Det är nog ingen som börjar knarka med ambitionen att skapa sig ett beroende (förutom allas våran kära Arkomann då
).
Nåväl, jag ska lämna den här diskussionen eftersom vi inte kommer någon vart. Poängen jag ville leverera var bara att vissa människor kan helt klart ha svårare att sluta röka än andra och det är både dumt och ignorant att klanka ner på dem med nedlåtande kommentarer när det snarare är motivation som behövs.
Fridens!
/o