• 1
  • 2
2007-02-10, 03:47
Medlem
LadyTieras avatar
Med anledning av denna artikel i expressens nätuplaga (det fetstilta är det jag reagerar på):

Aftonbladets notis lägegr till detta:
Citat:
Pojken försvann från en lekplats som hans mamma hade uppsikt över från hemmet.

Jag har en femåring, 5½ lite mer exakt och visst får han leka ute själv, på gården utanför min balkong där jag har konstant uppsikt och han har dessutom reflexväst på sig, jag är inte mer än 20 meter ifrån honom.

Det är en femåring det handlar om, skulle du släppa ut honom/henne och säga, kom hem tilll klockan 17? Mamman hade uppenbarligen inte uppsikt, sådant här gör mig mer förbannad än att pojken är borta eftersom det hade kunnat undvikits, jag fick inte friheterna denna pojken uppenabrligen hadde föränn jag var över 10
Citera
2007-02-10, 05:22
Medlem
hanumans avatar
Nu är ju jag från en mindre stad där såna här dramer känns väldigt avlägset, så jag skulle nog utan problem låta en femåring leka ute själv. Dock skulle jag inte göra detsamma i en storstad.

Såna här otrygghatsfaktorer tillhör mina starkaste argument för att bo i mindre städer när man har ungar...
Citera
2007-02-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Nu är ju jag från en mindre stad där såna här dramer känns väldigt avlägset, så jag skulle nog utan problem låta en femåring leka ute själv. Dock skulle jag inte göra detsamma i en storstad.

Såna här otrygghatsfaktorer tillhör mina starkaste argument för att bo i mindre städer när man har ungar...

Sånne der påståenden er noe jeg begynner å bli trött på. Tenk etter, i det siste har flere barn blivit mördade, dom fleste boende i mindre städer och samhällen. Det der med at man bor "på landet" der sådant "aldrig hender" inlinder foreldre lett i en falsk trygghet.

I storbyer finns områder som er som små samhäll i sig. Altså som inte alls har storstadskarakter när det gjälder vare sig bilar, befolkningsmängd eller natur. varför er diessa områden mindre säkre en småstäder tycker du??
Citera
2007-02-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Med anledning av denna artikel i expressens nätuplaga (det fetstilta är det jag reagerar på):

Aftonbladets notis lägegr till detta:

Jag har en femåring, 5½ lite mer exakt och visst får han leka ute själv, på gården utanför min balkong där jag har konstant uppsikt och han har dessutom reflexväst på sig, jag är inte mer än 20 meter ifrån honom.

Det är en femåring det handlar om, skulle du släppa ut honom/henne och säga, kom hem tilll klockan 17? Mamman hade uppenbarligen inte uppsikt, sådant här gör mig mer förbannad än att pojken är borta eftersom det hade kunnat undvikits, jag fick inte friheterna denna pojken uppenabrligen hadde föränn jag var över 10

Jeg hadde aldrig låtit min pojk gå til lekplatsen själv när han var 5 år...och enda mindre låtit honnom själv passa tiden, det var han inte alls mogen till. Derimot lät jag honnom leka i våran eller grannens tredgård (tilsammans med grannbarnen)Da hadde jag (och även grannen) full översikt över vad de gjorde. När de skulle inn, öppnade man fönstret och ba dem komma inn
Citera
2007-02-10, 09:58
Medlem
Misters avatar
För det första så finns det fler faror än storstadspedofiler så att inbilla sig att det är så gott som riskfritt att bo på landet och släppa ut en femåring är på samma nivå som den mamman som påstod att hon hade sitt barn under uppsikt.

Det finns ganska gott om den typen av föräldrar som innan det hänt något har en väldigt "avslappnad" förhållning till vad barnen gör. Klättrar de högst upp i eken så är det bara bra träning och gå i betongtrappor är de minsann jätteduktiga på. Sen när olyckan har hänt bedyrar de alltid vilken koll de hade egentligen och de kan absolut inte förstå hur det kunde hända. Finns det någon gång det är berättigat att vara riskkalkylerande så är det med små barn, det kan man göra utan att vara överbeskyddande och de kommer garanterat få sin dos av skrubbade knän, brutna ben, jack i pannan etc ändå.

Jag skulle kunna tänka mig att låta en femåring leka i en trädgård precis i anslutning till ett hus om det är inhängnat och låst grind, men där går gränsen och kanske går den lite innan det när jag tänker efter.
Citera
2007-02-10, 10:54
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Nu har jag inte barn själv så det kan låta dumt; Klarar en medelfemåring ens av att använda en klocka och passa tider efter den?
Citera
2007-02-10, 11:04
Medlem
Misters avatar
Nu är femåringen återfunnen. Han hade sovit över hos en kompis, vad är det för jävla trashtyper som inte ringer och kollar med femåringens föräldrar?
Citera
2007-02-10, 11:04
Medlem
5 år och sover över hos en kompis. Var är pojkens mamma och pappa WT? Jävla oansvariga föräldrar som förmodligen går på tunga droger.
Citera
2007-02-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Nu är femåringen återfunnen. Han hade sovit över hos en kompis, vad är det för jävla trashtyper som inte ringer och kollar med femåringens föräldrar?

Citat:
Ursprungligen postat av Racing-swe
5 år och sover över hos en kompis. Var är pojkens mamma och pappa WT? Jävla oansvariga föräldrar som förmodligen går på tunga droger.

Det var ju en bobby, se första inlägget:

"Den femårige pojken är cirka 120 centimeter lång, han är färgad och var klädd i brun parkas med päls på kragen, svarta termobyxor, svarta stövlar och har svart, kortklippt hår."
Citera
2007-02-10, 17:36
Medlem
Nedomanskys avatar
En femåring fixar inte det här med klocka och att passa tider. Trodde också det var frågan om WT och så visar set sig att det handlar om BT!
Citera
2007-02-10, 17:39
Bannlyst
5 år och ute själv. vad fan är det för fel på föräldrar nu för tiden. Har dom ingen ansvarskänsla alls Jävla idioter.
Citera
2007-02-10, 17:42
Medlem
onits avatar
Nar jag var fem ar satte mamma mig att passa mina smasyskon, sa jag laste mig sjalv ute och blev skitradd. Femaringar ska nog inte lamnas utn uppsikt arligt talat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in