Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-18, 18:40
Medlem
Självklart är det så Victoria. Jag har gjort alla dessa analyser och löst GWs gåta endast för att skydda PU. Om du tror det så.

Jag bad dig om ett enda belägg för ett påstående men inte ens det namnet kunde du ta fram.
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Jag har läst igenom alla Pudelfrillans inlägg där hon diskuterar PeKr. Det visar sig då att Pudelfrillan konsekvent hävdat under hela sin tid i tråden att diskussionen mellan Rednecksvedala och Atervandsgrand4 är fake och att de två inte är PeKr och PU.

I själva verket är detta Pudelfrillans mest konsekventa lögn. ThordOlavsson har ju talat med PeKr och PeKr har inget som helst problem att bekräfta att han står bakom inläggen. PeKr är även en känd person i Mariestad, så om det var lögn att Rednecksvedala är PeKr så hade tråden för länge sedan känt till det.

Jag har därför kommit fram till att inte lita på något som Pudelfrillan skriver.

Jag tror inte att Pudelfrillan och Skvagg deltar i tråden för att lösa gåtan om Helenas försvinnande. Tvärtom tror jag att Pudelfrillan bara har ett enda mål: att skydda PU.

Givetvis får andra tråddeltagare dra sina egna slutsatser, men jag rekommenderar att var och en tänker sig för både en och två gånger innan man köper något som Pudelfrillan och Skvagg påstår. Att ge sig in i diskussion med dem kan vara att mata trollen. Den som ändå vill diskutera med dem, glöm inte att be dem om belägg för sina påståenden och glöm aldrig att det är de som skall belägga vad de säger och inte tvärtom.
Citera
2023-04-18, 19:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag har läst igenom alla Pudelfrillans inlägg där hon diskuterar PeKr. Det visar sig då att Pudelfrillan konsekvent hävdat under hela sin tid i tråden att diskussionen mellan Rednecksvedala och Atervandsgrand4 är fake och att de två inte är PeKr och PU.

Jag vet att PU inte är Atervandsgrand4.

Hur det ligger till med PeKr och kontot Rednecksvedala vet jag inte. Jag har inte haft någon kontakt med Rednecksvedala och jag har heller inte fått någon information via andra skribenter om PeKr och detta konto. Det har jag däremot fått om "PU" och kontot Atervandsgrand4.

Citat:
I själva verket är detta Pudelfrillans mest konsekventa lögn. ThordOlavsson har ju talat med PeKr och PeKr har inget som helst problem att bekräfta att han står bakom inläggen.

PeKr är även en känd person i Mariestad, så om det var lögn att Rednecksvedala är PeKr så hade tråden för länge sedan känt till det.

ThordOlavsson har jag bra koll på. Han är en anonym skribent i Helena-tråden vilket per automatik innebär att allt som han påstår eller säger sig ha gjort måste tas med en hel gruva salt. Man måste någonstans inse att den här tråden handlar om ett olöst försvinnande.

Nej där har du fel, tråden hade inte känt till det. Även om PeKr är en känd pundare så är tråden långt ifrån representativ för hela Mariestad. Det är inte är särskilt många som följer tråden och som skriver här, det vet ju även du.

Citat:
Jag har därför kommit fram till att inte lita på något som Pudelfrillan skriver.

Fair enough, jag litar inte på något som du skriver.

Här står alltså ord mot ord.

Citat:
Jag tror inte att Pudelfrillan och Skvagg deltar i tråden för att lösa gåtan om Helenas försvinnande. Tvärtom tror jag att Pudelfrillan bara har ett enda mål: att skydda PU.

Där kom projiceringen igen i vanlig ordning.

Bj*örn Wa*llberg är huvudgärningsman.
Mi*kael Kje*llquist körde bilen och är medgärningsman.

Det enda jag är intresserad av när det gäller PU är att avslöja vilseledningen gällande hans påstådda närvaro i tråden.

Jag tror inte att Victoria, Thord och Ugglan deltar i tråden för att lösa gåtan om Helena's försvinnande. Tvärtom tror jag att vederbörande endast har ett enda mål: att skydda BW och MK.

Citat:
Givetvis får andra tråddeltagare dra sina egna slutsatser, men jag rekommenderar att var och en tänker sig för både en och två gånger innan man köper något som Pudelfrillan och Skvagg påstår. Att ge sig in i diskussion med dem kan vara att mata trollen.

Även jag rekommenderar att var och en tänker sig för både en och två gånger innan man köper något som ViktoriaWestling, Thord och Ugglan påstår. Att ge sig in i diskussion med dem kommer aldrig någonsin att lösa Helena's försvinnande.

Citat:
Den som ändå vill diskutera med dem, glöm inte att be dem om belägg för sina påståenden och glöm aldrig att det är de som skall belägga vad de säger och inte tvärtom.

Thord svarar aldrig på frågor, samma sak med VictoriaWestling som har vägrat att svara på en fråga hela dagen. Skvagg och jag har ställt frågan 2 gånger var men kronprinsessan väljer att ducka varje gång.
Hen har med andra ord inget belägg för sitt påstående utan fantiserar fritt. Detta beteende bör få alla varningsklockor att ringa, åtminstone hos skribenter med en genomsnittlig IQ.

RED FLAG! 🚩
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-18 kl. 19:36.
Citera
2023-04-18, 19:57
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Jag uttalade mig inte om ditt mål eftersom du varit med för kort tid i tråden.

Pudelfrillan har dock själv berättat receptet för att styra och kontrollera tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Här i tråden finns det med största sannolikhet en spindel i nätet som är väl insatt och som givetvis känner till allt och alla som diskuteras här. Namn droppas flitigt, sanningar (som går att kollas upp) blandas med halvsanningar, osanningar och rena villospår för att på så sätt kontrollera och styra tråden.

Det är exakt detta recept som Pudelfrillan tillämpat för alla misstänkta sedan han gick med i tråden. Du har tillämpat det för BW.

Det finns inga som helst spärrar för Pudelfrillan när det gäller att bättra på misstankarna mot ClLe, ThSt, BW m.fl. Jag accepterar att det finns personer som inte kan stoppa sitt fantiserande. Men Pudelfrillan råkar visa sig ha spärrar just när det gäller PU. Fantiserandet är alltså inte en defekt hos Pudeln utan en medveten strategi enligt receptet ovan och att fantiserandet upphör just för PU visar att Pudelfrillan bara vill skydda PU.

Ugglan har tvärtemot visat sig motstå frestelsen att gå in i ett drev mot den för tillfället föredragne gärningsmannen. Det visar att Ugglan är konsekvent och seriös.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Självklart är det så Victoria. Jag har gjort alla dessa analyser och löst GWs gåta endast för att skydda PU. Om du tror det så.

Jag bad dig om ett enda belägg för ett påstående men inte ens det namnet kunde du ta fram.
Citera
2023-04-18, 21:37
Medlem
Det är mitt mål att familjen Andersson får svar på frågan vad som hände Helena natten till den 14 juni 1992? Jag lägger ut en del av min analys av fallet här på FB i hopp om att det kan föra fallet närmare en lösning. Det finns personer som sitter på avgörande info och jag hoppas de träder fram antingen här eller helst direkt till Kalla Fall gruppen.
Utgångsvärden
• En bil har varit med i brottet från start.
• Helena var skötsam och försiktig, hon skulle aldrig åkt bil med för henne främmande människor.
• Det var inga vänner kvar på Stadt som skulle gå eller åka åt Helenas håll.
• Syster Ulrika föreslog att Helena skulle ta en taxi hem men det gjorde hon inte. Det är utrett.
• Skjuts av vänner är i normala fall ett mycket bra substitut för taxi.
• Ulrika och Helena brukade ibland få skjuts av vänner. Ett fåtal av dom allra närmsta brukade köra Ekuddenvägen och sedan svänga in på gång- och cykelvägen som användes som "genväg". Denna GC-väg användes vid brottstillfället av GM.
Utmärkande för brottet
• Brottet är oplanerat.
• Brottet utförs av gm med mycket god lokalkännedom.
• Brottet sker i omedelbar närhet av offrets bostad.
• Under brottet användes en gång- och cykelväg till bilkörning. Det var inte första gången gm körde där.
• Brottet utförs av två gm. En drivande huvud-gm som är onykter och en med-gm som kör bilen och hjälper till med efterarbetet. Han är nykter.
• Huvud-gm har dominanta och handlingskraftiga personlighetsdrag.
• Med-gm är underlägsen huvud-gm och är mycket lojal mot huvud-gm. Sannolikheten för att med-gm mått dåligt efter brottet är stor.
• GM tog med sig kroppen efter brottet. Det är en mycket stark indikation på att de kände offret väl.
• Upprinnelsen till brottet startar i bilen när man är på väg från stan till Ekudden.
• Brottet har troligen inte ett sexuellt motiv.
• Ett snabbt och explosivt händelseförlopp tyder på impulsiva drag och häftigt temperament hos gm.
• Carinas vittnesmål är en indikation på att gm parkerade bilen inom närområdet efter brottet, dold av slyn. Det är troligt att kroppen dumpades i Vänern och att gm utgick med båt från lilla båthamnen på Ekudden där bilen under inga omständigheter fick synas.
• Säkra/bekräftade vittnesmål efter Helena upphör direkt efter att hon kommit ut från Stadt.
Huvud gärningsman
Hade någon tillfälle/möjlighet? Fanns det någon vän som Helena kunde be om skjuts trots allt? Någon som inte var på Stadt? Någon som brukade använda just gång- och cykelbanan som genväg till Helenas hem?
Ja, Bjö*rn Wall*berg för han träffade på Helena utanför Stadt efter stängning enligt egen utsago i lokaltidningen, SLA från onsdagen den 17 juni 1992. Där uppger han ett antal felaktigheter och intressanta synpunkter:
1) Helena hade för avsikt att gå hem ensam enligt BW. Det hade hon inte. Hon bad honom om skjuts hem.
2) Helena var på gott humör enligt BW. Det var hon inte efter att RoEk inne på Stadt fått henne att förstå att han inte hade samma känslor för henne som hon hade för honom.
3) BW spekulerar redan två dagar efter brottet om huruvida Helena är bortförd i bil, med fler än en gärningsman i. Han uppger sedan flera platser som skulle bli av intresse i utredningen.
4) Genom att själv uppge att han träffade Helena har BW på ett skickligt sätt avdramatiserat mötet och planterat in i skallen på vittnen att han minsann var bästa kompis med Helena och att mötet var helt normalt. ”Han fick till och med en kram”.
5) BW hånar polisen i artikeln för att de inte skulle göra tillräckligt. Att en gm gör det är inte ovanligt. BW har även uppvisat ett överdrivet intresse för fallet genom alla år.
Om BW
• Han har impulsiva drag och hetsigt temperament. BW ska ha hotat sitt ex att lämna falska uppgifter när polisen ville veta mer om honom som person. Han ska även ha misshandlat sitt ex.
• Han kände Helena mycket väl och hon skulle be honom om skjuts hem i en bil som kördes av en gemensam vän som var nykter.
• Han har mycket bra lokalkännedom på Ekudden.
• Han brukade köra på cykelbanan för att skjutsa hem Helena och Ulrika.
• Han och hans med-gm hade tillgång till en båt i lilla hamnen på Ekudden.
• Han är jägare och har stor vana till sjöss.
BWs beteende efter brottet
BW har agerat iskallt och närmast "felfritt" efter brottet. Han ser till att kroppen försvinner och blandar sig sedan in i sökandet. Men inte bara det, BW allierar sig även medvetet med nyckelpersoner, t.ex.:
> BB, boendes på Vikingavägen och nära vännen HMJ. Tillsammans drar BW, BB och HMJ igång skallgångskedjor och initierar sök i närområdet. BB är en känd profil i M-stad och han har många kontakter. Han bodde på en för brottet central plats nämligen i sista huset på Vikingavägen. BBs tomt gränsar till cykelvägen och dess infart från Ekuddenvägen.
Via BB har BW inte bara kunnat höra sig för om vad han har sett och inte sett under mordnatten men även vad grannarna i området har observerat. Helenas försvinnande var självklart samtalsämnet nummer ett i Mariestad under en lång tid efter försvinnandet. Genom att alliera sig med BB behövde gm inte själva göra sig misstänkliga genom att fiska efter info, utan det gjorde den nyfikne BB omedvetet åt dem.
> Helenas far Arne Andersson. Genom att vara med och samla in pengar till den utlovade belöningen för tips som klarar upp försvinnandet har BW kommit nära Helenas far. Han har med säkerhet av och till försetts med viktig information från polisen om hur det går med utredningen. BW och HMJ har således haft en ”kanal” direkt in till polisen utan att familjen Andersson eller polisen varit medveten om det.
> Helenas syster Ulrika Andersson. Genom att förbli vän med Ulrika Andersson har BW haft ytterligare en ”kanal” att få information om hur utredningen fortskrider och eventuellt vid behov haft möjlighet att försöka leda in polisen på fel spår. Ulrika har under alla år skött kontakterna med media där BWs sista observation av Helena utanför Stadt (just vid den kritiska tidpunkten, strax efter kl 02) ständigt blir underbelyst eller till och med utelämnat. Det gäller såväl i dokumentären ”Fallet Helena” på SR P4 Skaraborg som i Lotte Dalgaards bok ”Mardrömmen i Mariestad”. Ulrika har således medvetet skyddat BW från medias exponering i tron att han är en pålitlig vän, ovetandes om att han i själva verket är gärningsmannen.
> Intressant är att BW hotar en dansk man till livet 1992 när denne står anklagad för kidnappning av Helena.
Varför är brottet olöst?
> GM har från start gjort allt för att komma undan med brottet. Det började med att kroppen dumpas i Vänern. Under de efterföljande 30 åren har de gjort allt för att misstänkliggöra andra, rikta bort uppmärksamheten från sig själv och sprida oklarheter kring sina egna förehavanden. Är det numera mest på grund av de juridiska konsekvenserna? Nej, de kommer inte vara stora om det ens blir några. MEN den stora skulden är den sociala skulden. Att bli avslöjad som Helenas banemän skulle innebära en stor skam för gm med familjer. Man gör allt för att slippa den sociala skulden.
Citera
2023-04-18, 22:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det är exakt detta recept som Pudelfrillan tillämpat för alla misstänkta sedan han gick med i tråden.

Nej det var var min förklaring av hur tråden styrs. Du kan inte använda min text (en beskrivning av hur ett grandiost ego styr och kontrollerar tråden) och sen vända den emot mig

Citat:
Det finns inga som helst spärrar för Pudelfrillan när det gäller att bättra på misstankarna mot ClLe, ThSt, BW m.fl. Jag accepterar att det finns personer som inte kan stoppa sitt fantiserande.

Du tar upp en period när inget hände med BW spåret, fokusförflyttningarna haglade och Kalla Fall gick ut med att dom hade "rätt man". CL väckte mitt intresse och jag spekulerade kring ett scenario, inget konsigt med det i en krimtråd. Hade jag vetat då vad jag vet nu, dvs att BW är GM hade jag givetvis aldrig fördjupat mig i CL.

Ditt fantiserande om mig är däremot svårslaget

Citat:
Men Pudelfrillan råkar visa sig ha spärrar just när det gäller PU. Fantiserandet är alltså inte en defekt hos Pudeln utan en medveten strategi enligt receptet ovan och att fantiserandet upphör just för PU visar att Pudelfrillan bara vill skydda PU.

Nej! Kontot atervandsgrand4 är fejk, en påstådd "PU" är planterad i tråden. Det grandiosa egot har jobbat hårt och länge för att göra honom till det absolut hetaste spåret, så övertygande och övertydligt att det inte ska gå att förneka hans inblandning. Eftersom jag har genomskådat detta och synat bluffen vet jag att PU omöjligen kan ha med Helena's försvinnande att göra. Därav mitt totala ointresse för PU.

Men du VictoriaWestling tror ju på fabeln så dina fantasier fortsätter därmed i all evighet. Så går det när fantiserandet tar överhanden och det gör fantasin lätt när man inte längre vill se verkligheten.

Citat:
Ugglan har tvärtemot visat sig motstå frestelsen att gå in i ett drev mot den för tillfället föredragne gärningsmannen. Det visar att Ugglan är konsekvent och seriös.

Ja Ugglan är konsekvent och seriös i sitt skyddande av BW och MK.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-18 kl. 22:58.
Citera
2023-04-18, 22:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Är nu Badboy rider också en i gänget som sprider "desinformation"? Du vet, han som först klargjorde att PU och BW kände varandra, trots att PU in absurdum vägrade kännas vid BW.

Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Då det funnits tveksamheter om huruvida Atervandsgrand4 är PU eller ej kan jag bekräfta att han är den han utger sig för att vara.

Jag bad honom att göra en sak som bara den rätte PU kunde göra och det har han gjort.

Citat:
Jag vet att PU inte är Atervandsgrand4.
Citera
2023-04-18, 22:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

/.../

Jag tror inte att Victoria, Thord och Ugglan deltar i tråden för att lösa gåtan om Helena's försvinnande. Tvärtom tror jag att vederbörande endast har ett enda mål: att skydda BW och MK.

Citat:

/.../

Ja Ugglan är konsekvent och seriös i sitt skyddande av BW och MK.

Har du redan glömt att det var jag som såg till att MK kom ut i tråden efter det att Bratis hade vänt sig till mig i PM med den informationen? Du vet Bratis, han som är arg på mig för att just jag hängde ut hans information?! Jag ville ha ut informationen om MK och hans prat om BW i tråden för diskussion eftersom jag tyckte att den var intressant. Ändå skruvar du det till att jag skulle skydda MK. Om jag hade velat skydda MK, hade jag väl för fan inte lagt ut informationen!

Jag har MÅNGA (!) gånger tagit upp BW som möjlig gärningsman. Du har inte missat detta, men du väljer medvetet att misskreditera mig. Dock har jag skrivit att jag inte tycker att BW passar in som en av GW Perssons två gubbar. Men jag har likväl skrivit många gånger att BW ändå skulle kunna vara gärningsmannen eller medhjälpare. Även detta skruvar du till att jag skulle skydda BW. Om jag hade velat skydda BW hade jag väl för fan inte diskuterat honom som möjlig gärningsman!
Citera
2023-04-18, 23:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Är nu Badboy rider också en i gänget som sprider "desinformation"? Du vet, han som först klargjorde att PU och BW kände varandra, trots att PU in absurdum vägrade kännas vid BW.

Ja det verkar inte bättre, tyvärr.
Citera
2023-04-18, 23:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Har du redan glömt att det var jag som såg till att MK kom ut i tråden efter det att Bratis hade vänt sig till mig i PM med den informationen? Du vet Bratis, han som är arg på mig för att just jag hängde ut hans information?! Jag ville ha ut informationen om MK och hans prat om BW i tråden för diskussion eftersom jag tyckte att den var intressant. Ändå skruvar du det till att jag skulle skydda MK. Om jag hade velat skydda MK, hade jag väl för fan inte lagt ut informationen!

Du hade kanske inget val. Bratis hade kanske information som du inte hade räknat med?
Du blev kanske tagen på sängen och var tvungen att agera på det här sättet för att snabbt ta kontroll över situationen?
Jag kan tänka mig flera anledningar till varför du valde att hänga ut Bratis genom att posta hans PM.

Citat:
Jag har MÅNGA (!) gånger tagit upp BW som möjlig gärningsman. Du har inte missat detta, men du väljer medvetet att misskreditera mig. Dock har jag skrivit att jag inte tycker att BW passar in som en av GW Perssons två gubbar. Men jag har likväl skrivit många gånger att BW ändå skulle kunna vara gärningsmannen eller medhjälpare. Även detta skruvar du till att jag skulle skydda BW. Om jag hade velat skydda BW hade jag väl för fan inte diskuterat honom som möjlig gärningsman!

Ibland kan man tvingas göra saker man egentligen inte vill.
Vill man behålla kontrollen måste man spela båda sidor.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-18 kl. 23:48.
Citera
2023-04-18, 23:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Ditt inlägg är helt otroligt skruvat. Du ljuger och hittar på så det gör ont!

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

"En bil har varit med i brottet från start." Källa på det?

"Helena var skötsam och försiktig, hon skulle aldrig åkt bil med för henne främmande människor." PU var inte främmande för Helena. De hade setts på gymmet många gånger. Ett fullt tillräckligt skäl för att acceptera skjuts (om nu så var fallet).

"Det var inga vänner kvar på Stadt som skulle gå eller åka åt Helenas håll." Källa på det? Vi vet bara att Helena frågade.

"Ulrika och Helena brukade ibland få skjuts av vänner." Källa på det?

"Ett fåtal av dom allra närmsta brukade köra Ekuddenvägen och sedan svänga in på gång- och cykelvägen som användes som "genväg". Källa på det? Och vilka var de "allra närmsta"?

"Under brottet användes en gång- och cykelväg till bilkörning. Det var inte första gången gm körde där." Källa på det?

"Brottet utförs av två gm." Källa på det? "Hanna"?

"Upprinnelsen till brottet startar i bilen när man är på väg från stan till Ekudden." Källa på det?

"Carinas vittnesmål är en indikation på att gm parkerade bilen inom närområdet efter brottet, dold av slyn." Carina har sagt att bilen stod mitt på cykelvägen!

"Det är troligt att kroppen dumpades i Vänern och att gm utgick med båt från lilla båthamnen på Ekudden där bilen under inga omständigheter fick synas." Källa på det? Och ändå påstår din vän Pudelfrillan att BW körde ner där med bil, och sedan med motorcykel ha försökt "köra sönder spåren" två veckor senare ...

"Säkra/bekräftade vittnesmål efter Helena upphör direkt efter att hon kommit ut från Stadt." Nej, enligt Efterlyst 1996 är den sista iakttagelsen av Helena när hon rundar hörnet på Knallen-huset ner på Österlånggatan mot Kungsgatan.

"Helena hade för avsikt att gå hem ensam enligt BW. Det hade hon inte. Hon bad honom om skjuts hem." Finns inget stöd för detta.

"Helena var på gott humör enligt BW. Det var hon inte efter att RoEk inne på Stadt fått henne att förstå att han inte hade samma känslor för henne som hon hade för honom." Det är vad GW Persson säger, ja.

"Han brukade köra på cykelbanan för att skjutsa hem Helena och Ulrika." Källa på det?

"Han och hans med-gm hade tillgång till en båt i lilla hamnen på Ekudden." Källa på det?

Sedan har jag hoppat över en massa dravel om "kopplingar" och "kanaler" till Helenas pappa, syster Ulrika med mera.

"Intressant är att BW hotar en dansk man till livet 1992 när denne står anklagad för kidnappning av Helena." Så konstigt, när BW trodde att "Dansken" hade haft ihjäl hans vän.

Jag är ledsen, men allt pekar på PU.
Citera
2023-04-18, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du hade kanske inget val. Bratis hade kanske information som du inte hade räknat med?
Du blev kanske tagen på sängen och var tvungen att agera på det här sättet för att snabbt ta kontroll över situationen?
Jag kan tänka mig flera anledningar till varför du valde att hänga ut Bratis genom att posta hans PM.

Ibland kan man tvingas göra saker man egentligen inte vill.

Ditt svar fullkomligt ryker av "ok, jag torskade".
Citera
2023-04-18, 23:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ditt svar fullkomligt ryker av "ok, jag torskade".

Tvärtom, jag hade svaret du inte hade räknat med. Jag ser igenom dig 🤓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in