2007-02-21, 09:51
Medlem
Hej,

jag sitter och labbar med Managed DirectX 9. Programmeringssprket r C#.
Jag har krt fast lite nr jag vill implementera en kamera som fljer efter spelar-meshen.
Spelarobjektet har Vector3 position, Vector3 velocity och en Vector3 lookingAt definerat.
Jag behver allts lgga p en offset p kameran s den hamnar ovan lite bakom spelarmeshen, kameran behver ocks rotera med spelaren s jag alltid ser ryggen p meshen.
Ngon som har nn koll?
Citera
2007-02-21, 10:06
Medlem
Aardwarks avatar
Du kan ju brja med att ta

camPosition = position - (k*lookingAt)

D kommer kameran st rakt bak spelaren med k units (om lookingAt r unit). Lgg p lite p y-vrdet fr att flytta upp den. Velocity och lookingAt kan ju vara samma som hos spelaren kameran sitter p.

Beror lite p spelet vilken effekt du fr, t.ex. om man ska kunna kolla upp/ner (just nu gr ju kameran bak i motstende riktning, du kanske vill behlla samma y-vrde?).
Citera
2007-02-21, 10:30
Medlem
Men s slende vackert i sin enkelhet! Jag begriper inte varfr jag inte tnkte p det sjlv! :-)

Tack s mycket!
Citera
2007-02-21, 18:24
Medlem
phils avatar
Det dr verkar ju vldigt intressant (Managed DirectX 9.), har lst lite om det nu och det verkar som dom slutat utveckla det, eller snarare fortsatt utvecklingen under namnet XNA Game Studios.
Hller p och laddar ner det nu. Mste tydligen ha C# Express installerat... och det funkar inte p Vista.
Citera
2007-02-22, 09:42
Medlem
Alldeles riktigt, managed directx kommer inte lngre att underhllas av microsoft. XNA r det som gller nu. Jag har nnu hunnit kika p det alls. Men s vitt jag frstr r det vldigt likt. Det r fortfarande managed i .NET och man anvnder C#. Fr att utveckla i XNA, anvnder man Game Studio Express. Som r gratis att kra hemma.
Frdelen r att det man gr blir kompatibelt p XP, Vista och Xbox 360. Fr att slppa saker till Xboxen behvs dock en HomeBrew licens. Men den var inte s farligt dyr iaf.
Citera
2007-02-22, 20:29
Medlem
phils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emund Slemme
Alldeles riktigt, managed directx kommer inte lngre att underhllas av microsoft. XNA r det som gller nu. Jag har nnu hunnit kika p det alls. Men s vitt jag frstr r det vldigt likt. Det r fortfarande managed i .NET och man anvnder C#. Fr att utveckla i XNA, anvnder man Game Studio Express. Som r gratis att kra hemma.
Frdelen r att det man gr blir kompatibelt p XP, Vista och Xbox 360. Fr att slppa saker till Xboxen behvs dock en HomeBrew licens. Men den var inte s farligt dyr iaf.
jepp har lst om det.
laddade ven ner ngra video-tutorials och det verkar ju vara vldigt smidigt att gra sm spel.
blir man begrnsad p ngot stt d allt r managed i .net och .net prestandamssigt inte kan mta sig med c++ tex.
har lst p ngra sidor som tex learnxna.com kan du rekommendera ngon annan bra?
Citera
2007-02-22, 22:54
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phil
jepp har lst om det.
laddade ven ner ngra video-tutorials och det verkar ju vara vldigt smidigt att gra sm spel.
blir man begrnsad p ngot stt d allt r managed i .net och .net prestandamssigt inte kan mta sig med c++ tex.
Lnk till videotutorials?
Citera
2007-02-23, 01:03
Medlem
phils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Lnk till videotutorials?
http://learnxna.com/files/folders/vi...s/default.aspx
dom ar valdigt grundlaggande.
har bara kollat en sa har langt.
Citera
2007-02-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phil
jepp har lst om det.

Tyvrr har jag inte kikat allt fr ingende p XNA s jag knner inte till ngra bra tutorials som jag kan rekommendera.
Rent prestandamssigt s r det klart att C++ r snabbare. Men inte verdrivet mycket snabbare n vad managed code r.
Tom Miller som lett utvecklingen av bde managed directx och XNA sger sjlv som s att det r klart att vissa spel krver den yttersta prestandan som C++ och kanske assembler kan ge. Men mnga spel behver faktiskt inte anvnda sig av varenda processorcykel. =)

Ett spel har faktiskt slppts kommersiellt som r skrivet i Managed DirectX "Panzer Command: Operation Winterstorm"

Hr har du Tom Millers blog: http://blogs.msdn.com/tmiller/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in