Flashback bygger pepparkakshus!
2007-02-21, 11:38
Medlem
JemyMs avatar
Detta måste vara en av den mest långsökta "löpsedel" jag sett...

Den rubriken jag såg:
Våldsamma tv-spel bra för synen
Mycket tv-spel ger duktigare kirurger

Man kan läsa vad man egentligen menar här
Citera
2007-02-21, 11:40
Medlem
Stewie_griffins avatar
Hörde detta på radio. Tror dock att det är FPS/snabba spel man ska spela eftersom detta ger mycket bra öga-hand koordiantion. Vilket jag kan tänka mig att kirurger har mycket nytta av.
Citera
2007-02-21, 13:38
Medlem
Cum*s avatar
Trodde tråden skulle handla om Trauma Center, men icke

Säkert bara ett PR-trick för att locka mer spelnördar till att söka in på läkarhögskolor
Citera
2007-02-21, 13:44
Medlem
Caltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Hörde detta på radio. Tror dock att det är FPS/snabba spel man ska spela eftersom detta ger mycket bra öga-hand koordiantion. Vilket jag kan tänka mig att kirurger har mycket nytta av.

Det låter ju logiskt.
Kan inte säga att jag upplevt det själv, men vad jag upplevt medan jag jag spelat FPS spel är att mina reflexer i allmänhet blivit snabbare.
Citera
2007-02-21, 14:15
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calton
Det låter ju logiskt.
Kan inte säga att jag upplevt det själv, men vad jag upplevt medan jag jag spelat FPS spel är att mina reflexer i allmänhet blivit snabbare.

Själv upplever jag också detta.. jag har blivit sjukt bra på att fånga upp saker jag tappar och liknande.
Citera
2007-02-21, 15:34
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Själv upplever jag också detta.. jag har blivit sjukt bra på att fånga upp saker jag tappar och liknande.

Jodå. Den har man ju märkt några gånger. Jag agerar betydligt snabbare än jag tänker. (ush, det lät fel)
Citera
2007-02-21, 15:35
Medlem
Så har ungarna fått ett argument mot föräldrarna som försöker få dem att spela mindre.

"Tyst med dig morsan, vill du att jag ska bli hjärnkirurg eller inte???"
Citera
2007-02-21, 16:10
Medlem
Nemesis1s avatar
Det är väl egentligen inte så konstigt att kirurger som spelar våldsamma dataspel är bättre... Om nu någon t.ex. sitter och kör igenom Soldier Of Fortune eller något annat våldsamt spel och prickar sönder människor genom att skjuta med krypskyttegevär på realistiska skadezoner borde det väl vara lättare att pricka rätt då man utför kirurgi också...
Citera
2007-02-22, 10:56
Medlem
lockbots avatar
Föredrar CNNs artikel om samma ämne - inte riktigt samma skriven-av-en-praktikant-stuk där, utan mer seriöst och sakligt.
Citera
2007-02-22, 14:53
Medlem
kexofils avatar
Jag har alltid spelat en del, dock har jag alltid varit sämst i mina vänskapskrets, dock tränade jag under ett par år en hel del kampsport och fick den vägen bättre reflexer, men så fort det blir multiplayer i bilden så blir jag alltid ägd flest gånger och först.

Så jag vetesjutton hur mycket faktum jag lägger i det här. Det är dessutom vetenskapligt bevisat att man inte kan träna upp reflexerna (man ligger alltid ungefär en halvsekund efter varierar från person till person beroende på storlek av hjärnan och nervceller). Mer så att man upplever att hjärnan blir duktigare på att samverka mellan det synen uppfattar och motoriken (som nämns ovan hand-ögon koordination).

Personligen fångar jag ofta saker som jag tappar på vägen ner. men det beror nog mer på att jag uppfått en bättre motorik och kroppkontroll från min träning än att jag är så jävla grym på cs.. Vilket jag ju inte är.
Citera
2007-02-24, 02:10
Medlem
FillilutteN2s avatar
Ha, ja man slutar aldrig att förundras av nya "rön och forskningsrapporter" alá Aftonbladet.

/ filli
Citera
2007-02-24, 02:16
Medlem
micaeles avatar
Underligaste rubriken jag har sett på länge, vet knappt vad man väntade sig för tråd.

Nåväl, det är säkert sant. Datorspel har många fördelar (icke att förglömma alla nackdelar heller), såsom koordination, skärpa, snabbhet och IT-förståelse.
Men det känns inte som att så många finniga FPS-spelande tonåringar funderar på att söka till läkarhögskola..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in