• 1
  • 2
2007-02-22, 00:23
Medlem
Tänkte köpa in en MacBook för testutveckling av mjukvara till mac osX

Hur tycker ni en MacBook 13,3" funkar?
* 2,0 GHz Intel Core 2 Duo
* 2 GB minne
* Hårddisk på 120 GB

Folk som har eller harhaft kanske kan ge lite kritik ?

Mvh
Citera
2007-02-22, 00:39
Medlem
Har bland annat en sådan, fast med 1gb minne. Kör parallels desktop for mac och det funkar utmärkt och med 2gb funkar det ännu bättre. Kul om du börjar utveckla mjukvara till osx! :-) Men som vanligt, det är ingen speldator, men det visste du ju..
Citera
2007-02-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zman
Har bland annat en sådan, fast med 1gb minne. Kör parallels desktop for mac och det funkar utmärkt och med 2gb funkar det ännu bättre. Kul om du börjar utveckla mjukvara till osx! :-) Men som vanligt, det är ingen speldator, men det visste du ju..

Mac för mig = No time for kidding around :P
(Även om jag inte kommer släppa Windows i första taget är ju inbankad .NETare)

Och en Mac tycker jag är en perfekt Kontor/Arbets & Fritids dator om ni förstår vad jag menar
och är väldigt sugen på att se vad man kan Koda ihop för "Nyttiga" program till dessa.
Citera
2007-02-22, 00:49
Medlem
Hur är storleken på skrämen? är den bra och hur kommer man reagera när man sätter sig framför en sådan när man är van vid 19" & 21" ?
Citera
2007-02-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K85
Hur är storleken på skrämen? är den bra och hur kommer man reagera när man sätter sig framför en sådan när man är van vid 19" & 21" ?

Sitter vid en nu faktiskt och kom precis från en 20" monitor :-) Visst är den mindre, men det som är poängen ju. Men skärmen känns absolut inte för liten. Tangenterna är riktigt sköna, när man väl vant sig vid dem.

Du kanske kan vara med i mydreamapp.com sen?
Citera
2007-02-22, 01:09
Medlem
NiV3Rts avatar
Arbetsytan på macbooken är ju nästan likvärdig med en 17"/19" TFT så den funkar ju tycker i varje fall jag
Citera
2007-02-22, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Arbetsytan på macbooken är ju nästan likvärdig med en 17"/19" TFT så den funkar ju tycker i varje fall jag

1280x800
Citera
2007-02-22, 01:36
Medlem
Jag har en Intel Core 2 Duo fast jag nöjde mig med 1GB ram. Det är underbart - men skulle jag haft råd skulle jag lätt köpt 2GB.

Storleken på skärmen är perfekt om man vill ha en liten, komfortabel dator. Den väger nästan ingen och är slimmad till max!

Tangentbordet går sjukt snabbt att skriva på!
Jag hinner knappt med själv...

Det enda tipset jag kan ge är att 2GB ram förmodligen är en väldigt bra investering för framtiden. Annars är det bara att köra på.
Citera
2007-02-22, 12:27
Medlem
Det ryktas ju att MacBook kommer få 15-tumsskärm lite längre fram så om du inte är i akut behov kan du ju kanske vänta lite.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.95808
Citera
2007-02-22, 13:01
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Tycker storleken på macbooken är helt lysande. Det som jag däremot inte är riktigt nöjd med är att den blir väldigt varm, något som jag inte tror lille Hårddisksson är helt nöjd med. De få gånger fläkten går igång brötar det en del också.
Annars är jag väldigt nöjd.
Citera
2007-02-22, 13:40
Medlem
Macbooken är mitt bästa inköp alla kategorier... Bra prestanda, prisvärd, kvalité rakt igenom, kompisarna är avis (flera har köpt egna macbookar efter att ha lekt med min), Mac OS X ÄR ett bra operativ. Sen att parallels fungerar bra samt även att dualboota Windows eller något annat operativ som exempelvis Linux fungerar som vilken annan bärbar PC som helst gjorde att jag slog till. Har Windows inlagt men använder det ytterst sällan.

Min stationära som är betydligt kraftfullare har jag bara använt sporadiskt på månader.
Kör remote desktop till den när jag ska tanka torrents osv av den enkla anledning att den har mer disk (950 GB) och alltid är påslagen. Går i tankar på att köpa en SAN-lösning och skrota stationära helt. Utvecklingen sker mot mina linuxservrar som jag har i en annan lokal, kör endera ssh-tunnel eller över VPN.

Har inte utvecklat så mycket på macbooken annat än jobbrelaterat (PHP, Javascript etc). I övrigt har det blivit lite småfixar för att få program att kompilera korrekt, men det räknas inte :)

Ser mig själv mer som en C-programmerare och är därför sugen att testa alla olika APIs för macen när tid ges och inspiration finns för någon trevlig liten applikation. Förmodligen blir det väl portning av något av mina befintliga projekt.

Slå till, macbooken är en trevlig liten maskin i perfekt storlek - bärbar, ej släpbar.
Citera
2007-02-22, 14:09
Medlem
Verkar som att det blir en >

15,4" MacBook Pro
* 2,16 GHz Intel Core 2 Duo
* Upplösningen 1440 x 900
* 2 GB minne
* 160 GB hårddisk
* 6x SuperDrive för skivor i dubbla lager
* ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 128 MB SDRAM
Citera