Citat:
Ursprungligen postat av ZVIVIX
Statistiskt sett det vanligaste. Och även om så ej är fallet i just detta fall så är jag nyfiken på följande; På på vilken grund basererar du; "att detta är inte ett sådant fall"? Vilket faktum (eller flera) är det som gör att detta "barnaförsvinnande" utesluter föräldrainblandning.
Du får helt enkelt lita på polisen i det avseendet. Precis allting pekar
emot föräldrainblandning.
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ok klockorna ringde till bara när jag hörde om prasslet, jag vet att en man blev dömd och senare frikänd för att ha fört bort Johan, fall som det här brukar väl kallas för "polisiärt uppklarat", jmfr Palme-mordet, att fallet är preskriberat hjälper inte heller.
Föräldrarna var skilda. Båda var fria att träffa andra och börja om på nytt. Då handlar det inte om prassel. Det märkliga är att fallet var polisiärt uppklarat redan i mitten av 80-talet. Trots det fälls Quick utan någon som helst bevisning för samma mord drygt 15 år senare.
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Vad jag vill minnas var den misstänkte anställd på Sundsvalls sjukhus, tror tom aatt det talades om att han var läkare, men kan ha fel!
Stämmer det att mannen har gått i pension nyligen?
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
Det som är lite dumt med "amazonvittnet" är att han ser killen i bilen i närheten av Bosvedjan där hans flickvän bodde, väljer att skriva ned registreringsnumret för att det hela verkar så lurt... men förtränger hela händelsen, även fast detta var som han själv säger precis samma dag som Johan försvann (om han nu minns rätt).
Dock så är ju detta vittne intressant. Får kalla kårar av tanken på att det var Johan som vinkade bak i bilen. Min första tanke var faktiskt att han ganska enkelt hade blivit iväglurad, vilket gör det konstigt att han signalerar efter hjälp, men han var ändå 11 år... då följer man knappast med en herre hem i hopp om att få godis. Det hade iaf inte jag gjort, då var jag livrädd för gubbar efter att morsan berättat att Anders Karlsson rymt från Sidsjön.
Aja, det är ju bara för intressant detta.
Det är ett mycket intressant och udda fall.
Så konstigt tycker inte jag att det behöver vara med Amazonvittnet. Har du aldrig själv sett något halvmystiskt och antecknat
utifall att..? Vet vi att vittnet var kvar i stan, eller ens i landet, dagarna efter försvinnandet? Det kan ha hänt andra viktiga saker i hans liv som gjorde att han tappade bort observationen en tid. Ung och kär dessutom?
Personligen är jag övertygad om att Johan följde med någon han kände i bilen. Han kan ha blivit misstänksam innuti bilen utifrån något mannen sa eller för att han inte åkte vägen mot skolan som lovat och
då ha börjat vifta/ångra sig. Hade någon med våld plockat in ett förmodat protesterande barn i en bil mitt i morgonrusningen i Bosvedjan hade säkert människor ha lagt märke till det.
Mannen var stämplad efter att han dömts för brottet och han blev utfrusen i i Stavreviken av grannar, sommarstugeboende och badgäster. Hans stuga låg inte långt ifrån den stora badplatsen där det kryllade av barn sommartid.
En besynnerlig sak. Är inte Johan dödförklarad? Han står fortfarande folkbokförd på samma adress som mamman och hennes man i Sundsvall ser jag nu på nätet. Hon och pappan kanske aldrig har ansökt om dödförklaring.
Det måste innebära en del i praktiken, t ex att han kallades in till lumpen, får fortlöpande reklam, kallas till hälso-och tandläkarkontroller och mottager diverse myndighetsbrev. Eller går allt det att spärra även om en person räknas vara i livet som nu?
Jag blir bara förvånad utifrån en intervju som gjordes med mamman härom året. Där sa hon bl a att hon hade accepterat att Johan var borta och vad jag förstod död, att hon nu kan leva vidare utan den stora smärta som hon hade känt under alla år. Hon hade äntligen lyckats nå ett slags avslut.