Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-24, 12:08
Medlem
charlieparkers avatar
Johan Asplund i Sundsvall, försvann spårlöst 1980 och en man dömdes först, men friades sedan pga bristande bevisning.
Någon som vet vem den mannen var/är och vad han gör nu?

Quick lär ju vara oskyldig och i så fall går det en barnamördare fri...
Citera
2007-02-24, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Varför tror du att Quick är oskyldig?

ps. Jag är inte det minsta insatt i fallet Johan och motargumenterar således ej.
Citera
2007-02-24, 14:19
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Johan Asplund i Sundsvall, försvann spårlöst 1980 och en man dömdes först, men friades sedan pga bristande bevisning.
Någon som vet vem den mannen var/är och vad han gör nu?

Mannen fanns i bekantskapskretsen kring familjen. Han hade (iallafall då, kanske fortfarande) en sommarstuga vid Lögdösjön. Polisen draggade efter Johans kropp i sjön men fann ingen. Ingen aning om vad mannen gör nu förutom att jag är tämligen säker på att han inte längre finns i mamma Asplunds bekantskapskrets. Föräldrarna och deras ombud Pelle Svensson väckte enskilt åtal mot mannen men det fanns inte tillräckligt med bevis.

Quick är oskyldig, det är jag övertygad om. Det är även Johans föräldrar.
Citera
2007-02-24, 16:02
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mannen fanns i bekantskapskretsen kring familjen. Han hade (iallafall då, kanske fortfarande) en sommarstuga vid Lögdösjön. Polisen draggade efter Johans kropp i sjön men fann ingen. Ingen aning om vad mannen gör nu förutom att jag är tämligen säker på att han inte längre finns i mamma Asplunds bekantskapskrets. Föräldrarna och deras ombud Pelle Svensson väckte enskilt åtal mot mannen men det fanns inte tillräckligt med bevis.

Quick är oskyldig, det är jag övertygad om. Det är även Johans föräldrar.

Hade inte mamma Asplund haft ett förhållande med den mannen har jag för mig? Hur som helst är det bedrövligt att man aldrig fått fram sanningen....
Citera
2007-02-24, 17:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Hade inte mamma Asplund haft ett förhållande med den mannen har jag för mig? Hur som helst är det bedrövligt att man aldrig fått fram sanningen....

Jopp. Johans föräldrar var frånskilda vid försvinnandet.
Citera
2007-02-24, 22:33
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jopp. Johans föräldrar var frånskilda vid försvinnandet.

Ojdå, och jag förmodar att mammans roll i det hela är ordentligt utredd?
Citera
2007-02-25, 00:05
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ojdå, och jag förmodar att mammans roll i det hela är ordentligt utredd?

Föräldrarna har varit ense hela tiden. Det är vanligt att föräldrar är inblandade i barnaförsvinnanden men detta är inte ett sådant fall. En man dömdes för olaga frihetsberövande på 80-talet men friades senare i hovrätten då bevisningen inte räckte. Det betyder inte att ingen har mördat Johan.

Inget av de fall av mord som Quick har dömts för har så vitt jag vet prövats av hovrätt. Föräldrarna försökte driva Johanfallet till Europadomstolen i början av 2000-talet när hovrätten vägrade en omprövning. Mordet är numera preskriberat och någon kropp efter pojken har aldrig återfunnits.

Johans föräldrar tveksamma till bekännelsen

Lite läsning om Quick och några av hans påstådda brott
Citera
2007-02-25, 00:06
Medlem
Xerxesbrothers avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan-fallet

Där finns utförlig info om det hela..
Citera
2007-02-25, 01:37
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Föräldrarna har varit ense hela tiden. Det är vanligt att föräldrar är inblandade i barnaförsvinnanden men detta är inte ett sådant fall. [/url]

Statistiskt sett det vanligaste. Och även om så ej är fallet i just detta fall så är jag nyfiken på följande; På på vilken grund basererar du; "att detta är inte ett sådant fall"? Vilket faktum (eller flera) är det som gör att detta "barnaförsvinnande" utesluter föräldrainblandning.
Citera
2007-02-25, 13:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Föräldrarna har varit ense hela tiden. Det är vanligt att föräldrar är inblandade i barnaförsvinnanden men detta är inte ett sådant fall. En man dömdes för olaga frihetsberövande på 80-talet men friades senare i hovrätten då bevisningen inte räckte. Det betyder inte att ingen har mördat Johan.

Ok klockorna ringde till bara när jag hörde om prasslet, jag vet att en man blev dömd och senare frikänd för att ha fört bort Johan, fall som det här brukar väl kallas för "polisiärt uppklarat", jmfr Palme-mordet, att fallet är preskriberat hjälper inte heller.
Citera
2007-02-25, 15:44
Medlem
WorlocKs avatar
Lite text om vittnet som såg den vita amazonen:
LÄNK

Det är en så tragiskt historia det här och jag lider verkligen med föräldrarna.
Jag är också intresserad av vem denna "Johan-mannen" är, är ju sundsvallare själv men jag tror aldrig jag har hört någon prata om det här fallet och har därför aldrig hört några namn nämnas.

PM:a om ni känner för det.
Citera
2007-02-25, 22:46
Medlem
charlieparkers avatar
[QUOTE=WorlocK]Lite text om vittnet som såg den vita amazonen:
LÄNK

Det är en så tragiskt historia det här och jag lider verkligen med föräldrarna.
Jag är också intresserad av vem denna "Johan-mannen" är, är ju sundsvallare själv men jag tror aldrig jag har hört någon prata om det här fallet och har därför aldrig hört några namn nämnas.

PM:a om ni känner för det.[/quote]

Amazonen hade jag aldrig hört talas om innan! Typiskt Kling och Klang poliser...
Vad jag vill minnas var den misstänkte anställd på Sundsvalls sjukhus, tror tom aatt det talades om att han var läkare, men kan ha fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in