Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-25, 13:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Hypotetiskt kan Johan vara i livet, om han rymt t ex och lika hypotetiskt kan han bragts om livet långt senare än man nu tror är fallet, så vad som blir "uppenbart" om han hittas kan vi inte veta. Inte heller om han aldrig hittas, då vore det märkligt att preskribera ett brott som man inte kunnat bevisa att det alls begåtts. Även om det låter orimligt och väldigt hypotetiskt.

Alltså, jag skulle nog vilja säga att vi "vet" att han är död. Om man för att säga "vet" inte kräver 100,00 procent, utan nöjer sig med 99,99 procent, vilket väl ofta så vet används i vårt språk. Men i polisutredningar så är man antagligen mer formella än så, och i och med att Johans öde inte är klarlagt så är utredningen fortfarande öppen.

Med andra ord, om någon skulle ha uppgifter om vem som ligger bakom mordet på Stegehuis så skulle polisen inte ägna tid åt det, eftersom de hittades mördade i juli 1984 och att ingen därmed kunde dömas efter juli 2009.

Inte helt säker på att det är så man resonerar, men jag tror det?
Citera
2014-11-25, 13:40
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Alltså, jag skulle nog vilja säga att vi "vet" att han är död. Om man för att säga "vet" inte kräver 100,00 procent, utan nöjer sig med 99,99 procent, vilket väl ofta så vet används i vårt språk. Men i polisutredningar så är man antagligen mer formella än så, och i och med att Johans öde inte är klarlagt så är utredningen fortfarande öppen.

Med andra ord, om någon skulle ha uppgifter om vem som ligger bakom mordet på Stegehuis så skulle polisen inte ägna tid åt det, eftersom de hittades mördade i juli 1984 och att ingen därmed kunde dömas efter juli 2009.

Inte helt säker på att det är så man resonerar, men jag tror det?

Jag tror nog att man ändå skulle ta till sig uppgifterna eftersom det inte är "polisiärt" uppklarat, vilket jag tycker man verkar skilja från rättsligt uppklarat. Även om ingen kan dömas för mordet så är det bra för statistiken med ett uppklarat mord.
Citera
2014-11-25, 13:55
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag tror nog att man ändå skulle ta till sig uppgifterna eftersom det inte är "polisiärt" uppklarat, vilket jag tycker man verkar skilja från rättsligt uppklarat. Även om ingen kan dömas för mordet så är det bra för statistiken med ett uppklarat mord.

Man ska också komma ihåg att ett försvinnande aldrig preskriberas, så att leta efter Johan torde fortfarande ingå i polisens uppgifter.
Citera
2014-11-25, 13:59
Medlem
Citat:
Hypotetiskt kan Johan vara i livet, om han rymt t ex och lika hypotetiskt kan han bragts om livet långt senare än man nu tror är fallet, så vad som blir "uppenbart" om han hittas kan vi inte veta. Inte heller om han aldrig hittas, då vore det märkligt att preskribera ett brott som man inte kunnat bevisa att det alls begåtts. Även om det låter orimligt och väldigt hypotetiskt.

Fast man brukar ju kunna ansöka om att få en person dödförklarad ändå, även om det föreligger färre indicier än såhär att personen verkligen är död. Är det inte redan efter ett år om personen bevisats befunnit sig i livsfara vid försvinnandet och typ tio om det inte har ansetts att livsfara förelegat?
Citera
2014-11-25, 14:02
Medlem
Crime-boys avatar
Vänta med att gräva!

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/...ar-hela-bilden
Citera
2014-11-25, 14:03
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sannolikt inte, men det är fel att säga "vad som än händer". Vad är det du har så svårt att fatta?

Citat GW: Sedan konstaterar Leif GW Persson att polisen inte har några rättsliga möjligheter att gå på den misstänkte eftersom alla i sammanhanget förekommande brott är preskriberade.

källa ST
Citera
2014-11-25, 14:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Citat GW: Sedan konstaterar Leif GW Persson att polisen inte har några rättsliga möjligheter att gå på den misstänkte eftersom alla i sammanhanget förekommande brott är preskriberade.

källa ST
Leif GW: ”Jag har haft fel förr”

Källa STV
Citera
2014-11-25, 14:26
Medlem
Citat:
Tidigare i tråden har även mammans dåvarande manlige vän TW nämnts men verkar, vad jag kunnat hitta, vagt utredd. Han avfärdas med motiveringen att han och mamma A-C åkte hemifrån tillsammans den morgonen. Jag vill inte alls peka åt något håll och håller i väsentliga delar med om att LA har oddsen emot sig, men eftersom föräldrar hör till den första krets som misstänks när det händer ett barn något, så är det märkligt att A-C och TW tycks vara varandras alibi och att polisen därmed släppte det.

Rätt, föräldrar misstänks först när det händer ett barn något, sedan andra närstående.

TW är ordentligt utredd. Han har ett gott alibi från flera arbetskamrater på vårdskolan som sett honom där då brottet begicks. AC är inte hans alibi, och även hon har alibi som måste anses trovärdigt.

LA, även han tidigare närstående till Johan som mammans 'vän' och boende i deras lägenhet, däremot har inget sådant och ljuger som ett troll upprepade gånger, vilket är bevisat. Jag upprepar också, LA hade sett till att behålla minst en nyckel till Johans och mammans bostad.
LA hade både möjlighet och motiv - och en vit Amazon med reg. nr. som började på AEG.

Sorgligt och för jävligt att den då gällande preskriptionstiden har gått ut för mord/dråp. Johan saknas fortfarande så jag hoppas att man fortsätter att leta.
Missing People kanske borde kallas in, de har ju visat sig ganska skickliga.
Senast redigerad av charliemike 2014-11-25 kl. 14:28. Anledning: stavning
Citera
2014-11-25, 14:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

Fast om ett mord är preskriberat kan det inte klaras upp i någon form av statistik heller. I just fallet med makarna Stegehuis så har jag fattat det som att den man riktat misstankarna mot, den så kallade kroppsbyggaren, dessutom är död vilket i sig också är en anledning till att det formellt sett inte kan klaras upp, om det är han som är skyldig.
Citera
2014-11-25, 14:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy

källa ST

Ja precis. Om man har erkännandet som grund för att gå på LA så är det ju preskriberat. Ska man utöva någon form av tvångsmedel så måste åklagaren för rätten visa att JA levde åtminstone den första juli 1985...
Citera
2014-11-25, 15:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Man ska också komma ihåg att ett försvinnande aldrig preskriberas, så att leta efter Johan torde fortfarande ingå i polisens uppgifter.

Exakt. Polisen har även genomfört dykningar efter Olle Högbom, mer än 25 år efter försvinnandet.
Citera
2014-11-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan dömas om han binds till mordet och det begicks tidigast 1 juli 1985.

Tja, LA kan ju ha haft honom inlåst i sin stuga i x antal år innan han tog livet av honom. Om Johan ens är död. Det har ju hänt förr; t ex Fritzl. Men är det rimligt ärligt talat...

Med risk för att anses vara för petig:

Ett försvinnande är inget brott så det är fel att säga att det inte kan preskriberas. (Inget citat av dig, Quarrel.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in