2007-03-04, 21:58
Medlem
Har en polare som börjat sälja Aloe Vera produkter för Forever Living Products. Grejerna verkar ok men upplägget för hela försäljningen luktar lite pyramidspel. Han får en viss procent beroende på vilken "nivå" han är på när det gäller sålda produkter. Denna procent är mellan 35-48%. Sen ska han skapa sig ett nätverk under sig där han ska ha minst tre personer som säljer och där han får en "bonus" för försäljningen som sker genom dom. Detta bonussystem fungerar i tre led.

Min känsla kanske inte är befogad men det vore bra och intressant om fler hört om detta företag och deras "nätverkssystem".
Citera
2007-03-04, 22:37
Medlem
Ser ut att vara ett klassiskt MLM-företag (multilevel marketing, finns mycket nyttigt om man googlar den termen). Förmodligen är det inte ett regelrätt pyramidspel, men du gör nog rätt i att vara skeptisk ändå.
Citera
2007-03-04, 22:55
Medlem
Deannas avatar
Håller med personen ovan, det är ett typiskt MLMföretag och dessutom vad jag förstått ett multinationellt sådant.

Betalar din kompis något för att få vara med som säljare?
Citera
2007-03-05, 00:37
Medlem
Han får säkert pröjsa för alla produkterprover osv?

Det sägs ju att dom flesta produkterna i sådana "nätverk" oftast säljs nedåt till lägre "säljare". Produkterna har dom väl bara för att inte kunna bli fällda för att vara ett pyramidspel.
Citera
2007-03-05, 01:15
Medlem
Det är MLM och enligt mina personliga erfarenheter (jag har varit i nära kontakt med Aloe Vera-människor) är de mycket pushiga. Så got tsom alla de kommer i kontakt med lyckas de "värva" (=lura).

Affärsplanen luktar väldigt illa.
Citera
2007-03-05, 08:34
Medlem
Hmmm

För att vara säljare betalar han inget, iaf inte som han sagt till mig. Dock betalar man för sina produkter innan han kan sälja dom. Det vanligaste "startpaketet" kostar tydligen 3500 spänn men "det går ju såååå lätt att sälja det och gå plus".

Känns olustigt och speciellt att han är så såld. Detta är hans lösning på hans önskan om "jobba så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt".
Citera
2007-03-05, 12:15
Medlem
Då är det som jag skrev, han blir lurad att köpa produkter för stora summor = pyramidspel.

Snart kommer han säkert tvingas köpa fler produkter för att kunna visa hela "sortimentet" för sina kunder.
Citera
2008-07-18, 03:03
Medlem
En lite bump

Då är Volvo också ett pyramidföretag?

De lurar på bilhandlarna en massa bilar som de ska sälja dyrt till sina kunder.
Likadant med SonyEricsson, ICA osv.

Ett Svenskt MLM företag (Oriflame) är börsnoterat och de har också blivit beskyllda för att vara ett pyramidföretag.

När beskyllningarna kommer att ett företag är ett pyramidspel, så beror det oftast på okunskap av den som säger detta.

Det gäller att kolla ordentligt vilket MLMföretag man väljer att göra affärer med.
Om man nu vill starta upp en verksamhet och inte har så stora medel (pengar) att tillgå så är MLM industrin den enklaste vägen att gå.

Sedan så är det så att många börjar och många slutar då det inte tyckte det var något de ville syssla med.

I fallet ForeverLiving products, så har din kompis rätt att lämna tillbaka sina produkter om han ångrar sig och får då 90% tillbaka av det han betalat för produkterna.

Och det är ingen dålig uppgörelse.

jag läste en bok av http://www.ludbrook.com/products.htm som heter Shakeout som beskriver MLMindustrin riktigt ordentligt.

Och angående Forever så har de funnits trettio år som företag och varit representerade i Sverige i 10år. De finns representerade i mer än 130 länder.

http://foreverliving.se/sv/om-forever/foretaget

Så att det är ett pyramidföretag kan ni nog slå ur hågen nu.
Mer info kan ni få via pm/mail.

Hur har det gått för din kompis?
Jobbar han med Forever eller slutade han?

Citat:
Ursprungligen postat av christofer_a
Då är det som jag skrev, han blir lurad att köpa produkter för stora summor = pyramidspel.

Snart kommer han säkert tvingas köpa fler produkter för att kunna visa hela "sortimentet" för sina kunder.
Citera
2008-07-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop
Mer info kan ni få via pm/mail.
lol @ smidigt försök att värva på flashback.

Jag tyckte namnet ludbrook lär lite bekant, han håller på och spammar wikipedia hej vilt just nu, verkat stabilt som fan.
Citera
2008-07-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop
Då är Volvo också ett pyramidföretag?

De lurar på bilhandlarna en massa bilar som de ska sälja dyrt till sina kunder.
Likadant med SonyEricsson, ICA osv.

Ja, det är ju fruktansvärt vanligt att Bengtssons Bil eller Teliabutiken försöker lura intet ont anande bekanta att öppna en egen butik som ska betala provision uppåt i kedjan.

Exakt samma sak. Good thinking, Sherlock.
Citera
2008-07-18, 14:49
Medlem
Nej jag värvar ingen här. Då blir det kicken från FB.

Tänkte bara ge mera info om ekonomin, de ligger som pdf på datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av tacgnolchan
lol @ smidigt försök att värva på flashback.

Jag tyckte namnet ludbrook lär lite bekant, han håller på och spammar wikipedia hej vilt just nu, verkat stabilt som fan.
Citera
2008-07-18, 16:27
Medlem
Det är ett dolt pyramidspel men omges av ett "lagligt" skynke över sig., vad du än gör så gå inte med i skiten.

Jag har varit på otaliga visningar/events och allt vad de har skitföretagen ställer till med och det är samma skit varje gång.

Det här "startpaketet" innehåller också en avgift om jag inte har helt fel, hur som så kostar produkterna långt ifrån vad han betalar. Brukar också finnas ett dyrare startpaket där man får fler förmåner längre fram i kedjan så att säga.

För att klargöra varför jag tycker de här företagen är skit. Ingen rangordning vad som är sämst men dem utan listar bara "saker" jag inte gillar.

Produkterna är oftast skit. De har lite skitprodukter, dålig tandkräm, äckliga energikakor, piss hårvårdsmedel, värdelösa energitillskott och så vidare...

De hävdar att det här är produkter folk använder varje dag och att det är enkelt och smidigt för kunder att beställa hem dem. Problemet är att de inte är så billiga. Tänk dig själv sedan hur sugen du brukar vara att kränga strumpor eller låta dig ta del av Jehovas när de kommer och knackar på din dörr.... Tomtarna har knappast tänk att det bara är dem som är med i "pyramiden" som ska kränga produkter för att deras beräkningar ska gå ihop.

Ofta så pratar de som försöker värva dig till 90% om hur du tjänar pengar i leden och lägger upp mallar om hur mycket du tjänar om de du värvar säljer si och så mycket. De vill gärna att du värvar nya medlemmar så snabbt som möjligt för att få igång ett nätverk. Givetvis viktigt om du ska få igång en säljkrets men luktar rätt illa ofta. De vill oftast kränga det där startpaketet så snabbt som möjligt och för det får de givetvis en liten provivision. Ibland pratar de givetvis om produkterna med men efter du testat dem så vill du inte ha dem. Spottat ut det mesta av det ätbara sortimentet som de här företagen har. Precis innan har den som försökt värva mig stoppat in något i munne och sagt "åååh så gott". Jo men visst, vad smaskigt det var......, eller inte.....

Kom på att jag inte orkar lista en massa för det blir bara jobbigt och jag jar orkar inte lägga tid på sådana här skitföretag. Din kompis kommer i alla fal märka att det inte är så lätt att sälja de här produkterna. Han kommer att leva i sin egen värld ett tag och säga att han har gjort sin livs bästa affär. Sen kommer han berätta om "Pelle" som han träffade och som ägde två lägenheter, feta bilar och bara nu mer håvar in pengar. Han kommer säkerligen också säga att du är negativ och du ser det från fel sida och så vidare. För att ge dem positiv kritik så är de "bra" på att förmedla en känsla av att det här ska vi klara, nu ska vi fan sälja och så vidare.

Sedan är det också mycket viskningar om det här från dem som vill ha med dig. "Säg inget till dina föräldrar" och så vidare, innan man ska med på något möte eller event eller liknande. Det irriterade jag mig något enormt på, kändes som värsta Hitler taktiken och ta med några ensamma tröga stackare och försöka sälja in den här iden när de bara fick deras version matad framför sig.

Egentligen skulle en sådan här företagside kunna fungera i lite andra former. Dock så är det tvivelaktiga typer av människor som är med i de här företagen och det gör dem skit. Systemet är också uppbyggt på fel sätt. Som jag sade tidigare så är det ett pyramidspel som är dolt med lite riktigt dåliga produkter som de säljer.

Det "bästa" är gärna när de visar någon halv dålig video som företaget gjort, känns riktigt "B" då....
Senast redigerad av Locos 2008-07-18 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in