Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag håller med. Det verkar inte spela någon roll vad alliansen hittar på. Att inkomsten efter skatt höjdes med 1 000 kronor spelar ingen större roll - att arbetslösheten är på väg ner med rekordfart är irrelevant. Folk är tydligen besvikna, rent av förbannade, på alliansen. Anledningen är väldigt enkel; socialdemokraterna bedöms efter en måttstock och deras motståndare efter en annan. Såvida inte Reinfeldt kan avskaffa arbetslösheten helt och hållet, ordna fred mellan Israel och Palestina och höja medelinkomsten i Tensta till 85 000.- i månaden kommer han inte att bli omvald.
Sahlin fungerar hos sossarnas väljare - logik och sunt förnuft är helt irrelevant därför att socialdemokraterna är till sin natur ett parti som man röstar på med hjärtat, inte med hjärnan. Sahlin talar till folks hjärtan - svårare än så är det inte.
Jag tror inte att sosseriet tar hem nästa val, helt enkelt eftersom folk kommer att vänja sig vid att ha det bra. Man ska givetvis inte underskatta dumheten, det finns alltid idioter som bara använder huvudet till att stoppa i hatten, men generellt sett så kommer Svenne Gurka att inse att han numera har jobb och nyare bil trots att de hemska Moderaterna styr. Frågan är om han väljer att gå tillbaka till de röda "av solidaritet med de arbetslösa och sjuka" som GH mässar om? Folk tenderar att främst tänka på den egna plånboken och ju bättre folk får det desto blåare blir dom.
Folk är irriterade just nu eftersom Alliansen infört ett par försämringar i högen av förbättringar. A-kassan är en av dessa. Medierna försitter inte en chans att gnugga klacken i skiten i avsikt att sprida den ännu mer och göra det ännu värre än det är. De flesta som har jobb och någorlunda förstånd inser att anledningen till "höjningen" av a-kasseavgifterna grundar sig i statens behov av att spara in på onödiga subventioner och att man själv har råd med ett par hundralappar högre a-kasseavgift i och med sin nyvunna tusenlappsökning. Den som inte inser detta är med stor sannolikhet redan rödgardist och redan förlorad. Slutligen har vi den grupp otrogna som hoppar av och an mellan blocken. Denna väljargrupp kommer också att öka på sitt välstånd. Reinfeldt är nämligen så pass smart att han tar alla försämringar direkt. Jag har skrivit det förr och jag upprepar mig; folk minns bara det som hände för sex månader sedan. Tar man alla svårigheter redan i början av mandatperioden så är det överstökat sen. När förtjänsten börjar visa sig framåt 2008-2009 så glömmer folk fort. Det viktiga är inte vad folk tycker idag, det viktiga är vad dom tycker i september 2010.
Slutligen - som grädde på moset - så kommer Sverigedemokraterna in i riksdagen 2010. Varifrån kommer traditionellt SD´s röster? Inte är det från M eller KD. Den typiske SD-väljaren är en ung eller medelålders man med låg utbildningsgrad och industriarbete, d.v.s. en typisk sosse. Fördubblar SD sina mandat återigen (inget tyder på motsatsen historiskt sett) så kommer SAP att backa 4-5% bara jämfört med årets val. Därtill hör att många ogillar Måna så starkt att hon avskräcker en hel del väljare.
Tro inte att framtiden är röd bara för att Aftonbladet skriver att ilskan jäser i folklagren.
// Roger P.