• 1
  • 2
2007-03-11, 23:52
Medlem
nachos avatar
Ett par ganska anmärkningsvärda uttalanden från Göran Persson om sin efterträdare i en intervju i Sydsvenska Dagbladet idag - http://sydsvenskan.se/sverige/article223546.ece

"Okej, men hon snubblade på Tobleronen. Efter några år tog du in henne i regeringen. Hur ser du nu på din efterträdare?
– Jag tycker att valberedningen har träffat ett bra val. Men man måste komma ihåg att Mona är en väldigt annorlunda person och politiker än jag. Jag har satt en ära i att kunna detaljer, jag har pluggat detaljer för att vara säker. Mona är en person som litar på intuition. Som politisk typ är hon väldigt lik en annan stor politiker som kanske inte fått de bästa eftermälen, men som var ohyggligt skicklig, nämligen Gudrun Schyman.
– Mona är en politiker som har förmåga att träffa den sträng som just nu ska dallra allra mest. Men hon har inte alls samma breda kompetens som jag.

Blir det ett problem för henne?
– Nja, det beror på vilket folk hon riggar omkring sig, vilken organisation hon bygger.

Vilka är Mona Sahlins utmaningar?
– Hon ska vinna valet 2010. Och hon ska göra det på ett sätt så att hon vinner även 2014. Vinna ett val kan vem som helst göra. Men att bli återvald, det är svårt.
"

Översatt till vanlig svenska:

1. "Men man måste komma ihåg att Mona är en väldigt annorlunda person och politiker än jag. Jag har satt en ära i att kunna detaljer, jag har pluggat detaljer för att vara säker. Mona är en person som litar på intuition." = Mona är lat och okunnig.

2. "Som politisk typ är hon väldigt lik en annan stor politiker som kanske inte fått de bästa eftermälen, men som var ohyggligt skicklig, nämligen Gudrun Schyman." = Mona är av samma skrot och korn som Schyman: bra på att snacka skit och vinna billiga poänger bland PKiter men också en okunnig lat slarver.

3. "Mona är en politiker som har förmåga att träffa den sträng som just nu ska dallra allra mest. Men hon har inte alls samma breda kompetens som jag." = Mona har noll koll på sakfrågorna. Hon lever på sin tomma retorik.

4. "Blir det ett problem för henne?
– Nja, det beror på vilket folk hon riggar omkring sig, vilken organisation hon bygger.
" = Om inte Pär Nuder och grabbarna håller stenhård koll på henne så kommer detta att gå åt helvete.

5. "Vilka är Mona Sahlins utmaningar?
– Hon ska vinna valet 2010. Och hon ska göra det på ett sätt så att hon vinner även 2014. Vinna ett val kan vem som helst göra. Men att bli återvald, det är svårt.
" = Även om hon skulle råka vinna valet 2010 så beror det bara på att folk är trötta på Reinfeldt. Hon ska inte tro att hon är nåt.
Citera
2007-03-12, 00:06
Medlem
Gudmunds avatar
Jo , det liknar en intellektuell förolämpning , den stora massan av S väljare lyssnar bara till den positiva ytan av det han säger.
Citera
2007-03-12, 00:09
Medlem
Jag kan tycka att de där så kallade översättningarna du gör är ungefär samma sak som aftonbladets löpanalyser. En av anledningarna till att folk inte förstår politiker och politiken är att de är oemottagliga för nyanser. Vad Göran säger är precis vad som står, dina översättningar är i bästa fall på rätt planhalva. För övrigt inte alls anmärkningsvärda uttalanden.
Citera
2007-03-12, 00:16
Medlem
Tjennstroums avatar
Jag tror snarare att Dr Fet förundras över hur djävla stor han själv tycker att han är. Bildligt talat eller ej låter jag vara osagt.
Citera
2007-03-12, 00:47
Medlem
snabbmats avatar
Om man kastar om orden i din rubrik blir det: Dissar Göran Persson Mona sahlin?

Svaret är: Nej
Citera
2007-03-12, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stratebano
de där så kallade översättningarna du gör är ungefär samma sak som aftonbladets löpanalyser. En av anledningarna till att folk inte förstår politiker och politiken är att de är oemottagliga för nyanser. Vad Göran säger är precis vad som står, dina översättningar är i bästa fall på rätt planhalva. För övrigt inte alls anmärkningsvärda uttalanden.
Huvudet på spiken. Lås tråden.
Citera
2007-03-12, 01:00
Medlem
Måna Muslim är en inkompetent idiot, oavsett om Göran tycker så eller inte.
Citera
2007-03-12, 01:02
Medlem
Visst övertolkas det lite men uttalanden som "har satt en ära i att kunna detaljer, jag har pluggat detaljer för att vara säker. Mona är en person som litar på intuition." kan inte ses som beröm direkt.

Inte heller "Mona är en politiker som har förmåga att träffa den sträng som just nu ska dallra allra mest. Men hon har inte alls samma breda kompetens som jag."

Göran är verkligen en ärkegris.
Citera
2007-03-12, 01:08
Medlem
Ärkegris eller ej, han kanske ogillar henne starkt. Han var tydligen ej med på Månas 50-års kalas, han var tydligen upptaget med annat. Detta kan ju tyda på att han ogillar henne. Att en föredetta statsminister ej går på den nya ministerns kalas säger kanske en del. Eller så ansåg han helt enkelt att det var trevligare att vara hemma o mysa med Anita. I ärlighetens namn så klandrar jag honom icke för det.
Citera
2007-03-12, 01:15
Medlem
Han kan gilla eller ogilla henne hur mycket han vill det är inget fel i det. Men att som avgående partiledare förtala den tillträdande är lågt inte främst mot Mona utan mot partiet. Han verkar inte kunna stava till lojalitet.
Citera
2007-03-12, 01:21
Medlem
Jag tror Göran är så pass smart så han inser att Måna kommer skada partiet mer än att göra nytta. Tror många kommer reta sig på denna kvinna o fly partiet. Skulle heller inte ta det för otroligt att etablerade politiker kommer lämna det sjunkande skeppet S med Måna vid rodret. Detta vet Göran om, därför så vet han även om att hans utalande ej gör någon större skada, för skadan är så att säga redan skedd. han vill bara göra en markering från sin sida, om än i lite kryptiska ordalag. Det är vad jag tror.
Citera
2007-03-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Göran är verkligen en ärkegris.

Varför? Visst skadar det partiet (i begränsad skala), men det är förmodligen en korrekt bedömning. Jag uppskattar att han talar från hjärtat. Är det inte det vi efterlyser i JanteSverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in