Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-13, 22:47
  #1
Medlem
G3x0rs avatar
Ni verkar ju verkligen ha koll på det här så jag kanske kan få lite hjälp.
Vad är skillnaden mellan en warrant och en option? vad borde jag och mina 15000 satsa på att investera i om jag vill lära mig lite aktiemarknad? är det ett heltidsjobb att day trade:a eller kan man göra det lite vid sidan om?
lite många frågor kanske men är ny på det här och tacksam för svar
Citera
2007-03-13, 22:53
  #2
Medlem
Deannas avatar
En warrant är en option med lång löptid, enkelt sett.

Börja med aktieköp, lär dig mer om finansmarknaden.. Börja inte med day trading, det kan du göra då du blivit riktigt kunnig.
Citera
2007-03-13, 22:53
  #3
Medlem
nyliberalisms avatar
wurre e en option med mycket längre löptid
Citera
2007-03-13, 22:53
  #4
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyliberalism
wurre e en option med mycket längre löptid

Mycket längre? 1-2 år brukar man väl säga?
Citera
2007-03-13, 22:57
  #5
Medlem
nyliberalisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Börja med aktieköp, lär dig mer om finansmarknaden..
det är inte nödvändigtvis aktieköp som är det bästa, obligationer och andra finansiella instrument kan vara bra. håller dock med om att man ska vänta med derivat (ex. calls, puts, warrents) till man vet lite mer.

om du vill placera 15.000:- kan du ju inte direkt gå lös på aktiemarknaden. läs på lite om "den osynliga handen". det är ett fenomen som de flesta inte känner till men som borde vara något alla som ska allokera kapital tänker på. det jag vill säga är att finansmarknaden inte alltid är bäst.
Citera
2007-03-13, 22:58
  #6
Medlem
nyliberalisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Mycket längre? 1-2 år brukar man väl säga?
om man tar en call är dom sällan över halvåret, en warrent är ofta över året. mer än dubbla är väl mycket?

dubbla din förmögenhet och du har tjänat mycket pengar, eller?
Citera
2007-03-13, 23:00
  #7
Medlem
Drows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyliberalism
om man tar en call är dom sällan över halvåret, en warrent är ofta över året. mer än dubbla är väl mycket?

dubbla din förmögenhet och du har tjänat mycket pengar, eller?

så 100% ökning på ett halvår om man köper en warrant är vanligt?
Citera
2007-03-13, 23:01
  #8
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyliberalism
om man tar en call är dom sällan över halvåret, en warrent är ofta över året. mer än dubbla är väl mycket?

dubbla din förmögenhet och du har tjänat mycket pengar, eller?

call? Köpoption? (du är väl medveten om att det finns call warrants?)
Citera
2007-03-13, 23:02
  #9
Medlem
nyliberalisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drow
så 100% ökning på ett halvår om man köper en warrant är vanligt?
nej, det var inte det jag menade. jag ville ställa en relation till vad "mycket" är. jag menar att en warrent har "mycket längre" löptid medan det föreslogs vara "längre". således pratade jag inte något om hur mycket man tjänar på de olika derivaten
Citera
2007-03-13, 23:03
  #10
Medlem
G3x0rs avatar
okej, så inga sånna där coola grejer som alla snackar om för mig alltså får väl ta och läsa massa böcker och grejer och "låtsas köpa" och följa utvecklingen. Hur lär man sig bäst aktiemarknaden (bortsett från att sitta och kolla i ekonomiforumet)?
Citera
2007-03-13, 23:05
  #11
Medlem
nyliberalisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
call? Köpoption? (du är väl medveten om att det finns call warrants?)

calls menade jag köpoption, puts säljoption, pratar jag warrent lägger jag till det efter. brukar använda call/put-terminologi eftersom det blir lite meckigt när man pratar om att köpa/ställa/sälja optioner. vissa säger slarvigt "sälja option" och det blir "säljoption". warrents i sig är ju som sagt bara en option med längre löptid (skall således vara dyrare i teorin)
Citera
2007-03-13, 23:05
  #12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
okej, så inga sånna där coola grejer som alla snackar om för mig alltså får väl ta och läsa massa böcker och grejer och "låtsas köpa" och följa utvecklingen. Hur lär man sig bäst aktiemarknaden (bortsett från att sitta och kolla i ekonomiforumet)?

Gå kurser, bli medlem i aktiespararna/unga aktesparare (den senare om du är under 29), läs böcker, häng med på börssidorna och lär dig tolka infon där osv osv..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback