• 1
  • 2
2007-04-04, 14:35
Medlem
JoKs avatar
Jag r en rtt genomsnittlig svensk nr det gller kontakt med de statliga myndigheterna. Min frsta kontakt med en sdan var frsvarsmakten vid mnstringen. Det visade sig vara en studie i ineffektivitet och slseri med tid och resurser. Vad jag hrt av mina jmnriga som faktiskt fick gra lumpen sen r att det var bara brjan.

Efter det har det blivit ett par vndor med Frskringskassan, CSN, Vgverket, utbildningsvsendet osv. I mitt yrke har jag dessutom varit i kontakt med ett flertal informatrer, kommunikationsansvariga etc p ett par olika myndigheter.

Det som slr mig r hur utbredd inkompetensen r i det offentliga Sverige. De gnger man som privatperson r i kontakt med en myndighet fr man ofta intrycket av att det man frgar efter aldrig har hnt frr, att det inte finns ngra rutiner fr ngonting. Man knner sig ibland som om man pratar med en trering och mste dubbelkolla att de skrivit av uppgifter rtt och att man har frsttt varandra fullt ut.

I de yrkesmssig kontakterna kommunicerar man med personer som inte kan fatta beslut p egen hand. Frst sger en sak sedan frgar de nrmaste hgre chefen som sger en annan och till slut fr nsta chef i ordningen sga sitt vilket innebr ett tredje besked.

r det ngon som knner igen sig? Jag talar om egna erfarenheter och inte saker man hrt genom media el.dyl.

Vad beror detta p? r det en speciell sorts mnniskor som hamnar p dessa positioner? r det 40-50talisterna som ftt jobben som tack fr lng och trogen tjnst utan att egentligen vara kompetenta? Eller blir man helt enkelt dum i huvet av att sitta instngd i gra funkishus frn storhetstiden (50talet)?

Diskussionen om blockpolitik och offentlig sektors vara eller icke vara kan vi spara till en annan trd.
Citera
2007-04-04, 15:01
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoK
I de yrkesmssig kontakterna kommunicerar man med personer som inte kan fatta beslut p egen hand. Frst sger en sak sedan frgar de nrmaste hgre chefen som sger en annan och till slut fr nsta chef i ordningen sga sitt vilket innebr ett tredje besked.

r det ngon som knner igen sig?
Jag knner absolut igen mig! Jag jobbade ngra mnader inne i ett kommunalhus p ett konsultuppdrag. Beslut fattades hela tiden niver ver den chef som jag skulle rapportera till. Beslut som grundades p min information fattades allts av personer som jag sllan hade mjlighet att kommunicera med direkt. Frdrjningar och missfrstnd var enorma och frlamande.

personerna som jobbar dr inne i kommunens mrkaste hjrta sen! De enda produktiva, frutom stdare och en del annan rent teknisk personal, fanns bland damer i ldern 50+ som jobbat dr hela livet (sen offentlig sektors storlek mngdubblades p 60-70-talen). S nu nr deras tillbakadragande sker p bred front s frvntar jag mig att produktiviteten rasar ytterligare, hur otnkbart det nd kan verka med tanke p dagens lga niv.

Jag tror att korruptionen kommer in i offentlig sektor p bred front nu nr bde yngre generationer och nya svenskar tar ver. Traditionellt har ju gubbarna redan frfogat fritt ver kommunernas miljardbelopp nr de anlitat polare som konsulter och frdelat stora byggkontrakt m.m. Men framver lr det bli normalt att kpa sig fre i ker genom att betala tjnstemn ven p lgsta niv. Ja faktiskt, att man verhuvudtaget inte kommer att kunna f ut ngra bidrag eller f prvat ngot tillstnd man mste ha, utan att betala inofficiellt.

Frutsttningarna fr utbredd korruption r formidabla i Sverige. Offentlig sektor bestmmer ju ver alla detaljer i allas liv och r s gigantiskt stor och rrigt reglerad att all kontroll r omjlig. I kombination med att nstan inga brott alls klaras upp och ljligt lgas straffsatser s finns inga sprrar alls fr offentliganstllda att tjna extra p mutor. Men dr gr jag utanfr egna erfarenheter.
Citera
2007-04-04, 15:27
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Jag jobbar p ett byggfretag. P ett sjukhus i Sverige ansg inte fastighetsgaren att de klarade av en mindre entreprenad sjlva utan lejde ett projektledningsfretag fr att svara mot entreprenren (oss). Dm om vr frvning nr 3-4 personer frn projektledningsfretaget blir inblandade i denna lilla entreprenad. D dom fakturerar hutlsa belopp i timmen handlade det dom flera hundra tusen i mnaden totalt i ondan.
Citera
2007-04-04, 16:09
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoK
Det som slr mig r hur utbredd inkompetensen r i det offentliga Sverige.
Jo tack, detta r inget nytt tyvrr. Jag tror man mste jobbat inom bde den privata sektorn samt den offentliga sektorn fr att verkligen frst hur illa stllt det r med byrkrati, hierarkier, inkompetens, oprofessionalism, mentalitet och attityder. Det r ofta en viss typ av personer som "jobbar" inom offentliga sektorn. De r nstan alltid vnster (bara konstaterar fakta), de har ofta "jobbat" dr hela sitt liv och kommer antagligen aldrig ska nytt. Det r tryggt och skert och man kommer undan med att gra nstan ingenting. Man vet att man inte kan f sparken, drav den bristflliga och oproffesionella attityden utt mot t ex utomstende som r i kontakt med
dem - varfr bry sig? Folk inom offentliga sektorn ser ofta ocks rent utseendemssigt annorlunda ut, bde nr det gller klder och frisyrer. Det r gammalt, grtt, trkigt, unket. Mnga r ven ptagligt fula. Vet inte varfr det r s, men lustigt r det. Stll upp tio slumpmssigt utvalda personer p en rad och du kan direkt peka ut vilka som "jobbar" inom offentlig sektor. Fr den som vill gra en stilstudie finns ett utmrkt exempel p Vasagatan 23 i Stockholm vid lunchtid. Dr har ni dem alla i ett ntskal:

http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace...erId=100479409
Citera
2007-04-04, 16:14
Medlem
insideouts avatar
man mste frga sig, vad r drivkrafterna fr en anstlld i den ofantliga sektorn? dr har man inte alls samma krav p sig som i privat sektor...drav skillnaden, sedan finns eldsjlar i ofantliga sektorn och slackers i privat sektor, men de utgr inte majoriteten...

ge alla resultatbaserad ln s ska ni f se p fan i produktivitetskning i detta land...
Citera
2007-04-04, 16:21
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideout
man mste frga sig, vad r drivkrafterna fr en anstlld i den ofantliga sektorn? dr har man inte alls samma krav p sig som i privat sektor...drav skillnaden, sedan finns eldsjlar i ofantliga sektorn och slackers i privat sektor, men de utgr inte majoriteten...
Angende drivkraft s, tja, det finns ingen. De som "jobbar" inom offentliga sektorn r i frsta hand ute efter ett kneg, dvs ett ndvndigt ont som man r tvungen att ha fr att kunna betala hyran/ln. Ju lttare och snabbare tiden sitts av desto bttre. Visst finns det en och annan eldsjl med ambitioner i offentliga sektorn, men de r ltt rknade. Jag tycker nstan lite synd om dessa fr ofantliga sektorn r verkligen inte rtt milj att verka i om man har drivkraft, vilja och ambitioner.
Citera
2007-04-04, 16:34
Medlem
Jag kan trsta dig med att liknande inkompetensbefordringar tycks vara mer regel n undantag i stora privatgda fretag. Sm och medelstora fretag
funkar bttre, kanske fr att folk har mer pejl och r mer beroende av varandra.
Men stora fretag liknar rena Kafka. Klpare kan gmma sig i stora organisationer.

r det bara jag som har bra erfarenheter av Skattemyndigheten? Som fretagare blir man faktiskt bra bemtt och folk p fretagsbeskattningen vet oftast vad de snackar om. De kanske stter sina brajtaste personer dr, och inte p personbeskattningen, fr de r inte lika klipska.
Citera
2007-04-04, 16:38
Medlem
CaptainNemos avatar
Glm ej heller bort att bl.a. Frskringskassan har en hg andel omplacerad personal. Folk som gjort misstag p sina ordinarie platser inom kommunen eller helt enkelt inte hnger med pga personliga problem r de som hanterar oss vanliga jobbare nr vi r sjuka, drav alla dessa problem med FK.

Hur tillsttningen sker till CSN m.fl. har jag mindre kunskaper om men tror nog att FK r den vrsta arbetsplatsen nr det gller anstllda nollor.
Citera
2007-04-04, 16:44
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Jag kan trsta dig med att liknande inkompetensbefordringar tycks vara mer regel n undantag i stora privatgda fretag. Sm och medelstora fretag funkar bttre, kanske fr att folk har mer pejl och r mer beroende av varandra. Men stora fretag liknar rena Kafka. Klpare kan gmma sig i stora organisationer.
Ja, men d mste de som sagt gmma sig. I offentliga sektorn kan man visa sin inkompetens och ointresse helt ppet och komma undan med det!
Citera
2007-04-04, 16:53
Medlem
haskans avatar
Citat:

I brjan r motivationen och energin p topp och man gr in fr full fart fr uppgiften, men ganska snart inser man att kompetens och drivkraft och resultat inte betalar sig. D rinner den mesta motivationen ur en och man blir bitter och gnllig.

Citat:
ge alla resultatbaserad ln s ska ni f se p fan i produktivitetskning i detta land...

Har en kollega som jobbar p en ortopedavdelning dr de prvade med ekonomiska incitament inom ramen fr ett projekt fr att korta vntetiderna. Personalen trivdes bttre med arbetet och vntetiderna frsvann rtt snabbt. Nr man sedan efter projektets avslut tog bort de ekonomiska incitamenten fll allt tillbaka till gamla rutiner och vrdkerna bildades igen.
Citera
2007-04-04, 17:02
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
personerna som jobbar dr inne i kommunens mrkaste hjrta sen! De enda produktiva, frutom stdare och en del annan rent teknisk personal, fanns bland damer i ldern 50+ som jobbat dr hela livet (sen offentlig sektors storlek mngdubblades p 60-70-talen).

Det r ju faktiskt sant. Vill man att ngot ska hnda, nr man har kontakt med det offentliga Sverige, s ska man i frsta hand vara extra trevlig mot den dr hennafrgade kvinnan i vre medelldern som nstan alltid heter Barbro.
Citera
2007-04-04, 17:34
Medlem
dhimmis avatar
Har en hel del kontakt med myndigheter och jag mste sga att det r hierarkierna inom dessa myndigheter som gr att ingen vgar fatta beslut utan att frga chefen. Drivkraft och handlingskraft verkar inte belnas som p privata fretag, sen finns det en del underbara undantag men d r det antagligen fr att man pratar med den som bestmmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in