• 1
  • 2
2007-04-08, 19:55
Medlem
Cherrykills avatar
Klockan 20:00 ikväll (om 5 minuter närmare bestämt) går det en dokumentär på SVT2 om en 19-årig tjej som väljer att lämna sin familj och sitt tidigare liv för att gå med i Karmelitorden.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....19&lpos=lasMer

Jag tycker det är intressant hur en människa kan göra ett så drastiskt val och skulle vilja höra Era åsikter och teorier om varför vissa gör det här. Vad är det för liv egentligen, de får ju knappt prata? Min syn på kristendom och specifikt extrem sådan är inte så positiv, jag skulle nästan kunna sträcka mig så långt som att säga att de måste ha någon slags psykisk åkomma, men jag väljer att ge henne en chans iallafall genom att titta på dokumentären.
Citera
2007-04-08, 21:03
Medlem
Bartolomaioss avatar
Det här låter för mig helt galet, en 19 årig flicka som väljer bort familjen, samhället och möjligheten att bli kär
Citera
2007-04-08, 21:54
Avstängd
broadmans avatar
Vad beträffar kristendomen i detta är det nog fel väg att gå. Hon är en trevlig tjej och vill göra allt hon kan för att ge sitt liv till Gud och det är inget fel i det.

Jesus säger att "gå ut i hela världen och predika evangeliet". Paulus "låt inget nytt träldomsok läggas på er". jag kunde sitta och citera hela natten.

Vad vinner hon ja kanske mycket tid i bön -mer än de flesta.

Vad förlorar hon ja familj, och att vara en jesu lärjunge bland vanliga människor dvs hjälpa andra mm
Citera
2007-04-08, 22:02
Medlem
Hon kommer från samma ort som jag. Gick dessutom i samma klass som hennes syster under högstadiet. Kan ju säga att de är VÄLDIGT kristna och dessutom katoliker. Hennes syster hade också planer på att bli nunna men hon tog väl sitt förnuft tillfånga till slut.
Citera
2007-04-08, 23:36
Medlem
KortKäpps avatar
Bön och kontemplation kan vara rätt intensiva trippar sägs det...
Citera
2007-04-09, 00:05
Moderator
Popesizes avatar
En av de mest kända karmeliternunnorna, Therese av Jesusbarnet, var bara 16 år när hon gick in i klostret i Lisieux. Hon försökte redan komma in i klostret första gången när hon var nio år gammal (Då fick hon avslag med motiveringen att hon var för ung).

Jag vet att några bröder av Taizékommuniteten bara är runt 20-strecket.

-Detta är deras kallelse. De vill leva i bön och avskiljdhet från resten av världen. Och varför inte? Jag har själv haft funderingar på det ibland
Citera
2007-04-09, 06:27
Medlem
LightUponLights avatar
Jag är väldigt facinerad över detta, fastän än jag inte är kristen troende. Hon såg iaf väldigt lycklig ut, hennes liv och hennes val :-)
Citera
2007-04-09, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av legokneckt
Hon kommer från samma ort som jag. Gick dessutom i samma klass som hennes syster under högstadiet. Kan ju säga att de är VÄLDIGT kristna och dessutom katoliker. Hennes syster hade också planer på att bli nunna men hon tog väl sitt förnuft tillfånga till slut.
Lite Ned Flanders-varning på familjen, alltså?

// Roger P.
Citera
2007-04-09, 09:13
Medlem
Är det inte lite egoistiskt att gå i kloster? Mamman sa att det kändes som att Marta dog eftersom saknaden blev så oerhörd. Hennes lillebror verkade också rätt så tärd.
Citera
2007-04-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Lite Ned Flanders-varning på familjen, alltså?

// Roger P.

De är nog mer kristna är Ned Flanders. De säger aldrig mamma eller pappa, utan kallar sina föräldrar mor och far. Har haft en del diskussioner med hennes syster och hon ansåg det var helt fel med kondom eftersom gud hade skapat sexualiteten för fortplantning. Vidare trodde hon att alla som levde i Sverige före kristendomen aldrig kom till himlen. Men jag skulle absolut inte kalla henne för dum, hon hade toppbetyg.
Citera
2007-04-09, 12:24
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag förstår mig inte på vart religion håller på att leda till. Religion är inget som ska bestämma ens hela liv, det är en kränkning mot guds finaste gåva till oss; Den fria viljan.

De verkar inte ha förstått vad gud vill att vi ska göra heller. Gud vill att vi ska vara med varandra ty vi är människor och vi ska inte ge avkall på vår mänskliga sida. Och att stänga in sig i sådan där skit är inte mänskligt. Vår sociala del är något som gör oss unika. Även om det finns djur som också har socialt liv men vi människor kan utveckla det högre.
Citera
2007-04-09, 12:32
Medlem
Ad Astras avatar
Jag tyckte hennes föräldrar var otroligt sympatiska - öppna, enkla och reflekterande. Hennes äldre bror var också en frisk fläkt av tvivel när det blev lite jämntjockt av all övertygelse.

Personligen tror jag mycket på klosterlivet som ett sätt att bygga karaktär, men jag tror att det är avgörande att man sedan går ut och använder den karaktärsstyrkan och tilliten i den svåra och kaotiska verkligheten, istället för att låsa in den.

Präster och andra som besitter kyrklig makt borde enligt mig tillbringa mer tid i klosterliknande miljöer, för att nå en sant kristen ödmjukhet och fattigdom, för att påminna dem om trons sanna fundament.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in