Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Vet inte om detta är rätt tråd att posta en sådan här fråga men jag undrar om någon här inne kan försöka förklara vad exakt som händer för en individ när planet träffade WTC? Känner man någon smärta när man dör eller vad sker i en sådan situation? Blir allt svart? Hinner man se sig själv brinna upp?

Det kanske man kan tycka att du borde kunna ana själv med lite logiskt tänk.

Planet kommer i närmare 800kmh och plaskar rätt in i en husfasad, ja det brakar mer eller mindre rätt igenom byggnaden samtidigt som det och i princip allt i det slits sönder i smådelar och flygbränslet tar full fyr, allt på några tiondels sekunder. Vad tror du själv man hinner uppfatta innan man i ett sådant scenario slocknar, när man kommer farande med ca 220 meter per sekund, eller 22 m per 0,1 sekund….? Tror du att man hinner känna efter om det gör ont….?
Citera
2024-09-14, 19:32
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det kanske man kan tycka att du borde kunna ana själv med lite logiskt tänk.

Planet kommer i närmare 800kmh och plaskar rätt in i en husfasad, ja det brakar mer eller mindre rätt igenom byggnaden samtidigt som det och i princip allt i det slits sönder i smådelar och flygbränslet tar full fyr, allt på några tiondels sekunder. Vad tror du själv man hinner uppfatta innan man i ett sådant scenario slocknar, när man kommer farande med ca 220 meter per sekund, eller 22 m per 0,1 sekund….? Tror du att man hinner känna efter om det gör ont….?

Jag uppskattar att du svarade på frågan men ändå gjorde du inte det.

Vad dör man av? Chocken kanske gör folk medvetslösa elr vad? I WTC:s fall grillades väl alla levande sekunden som planet körde in i tornet? Men just i sekunden som man dör, det är det som jag är nyfiken på.

Och Ja, det är en seriös fråga.
Citera
2024-09-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Jag uppskattar att du svarade på frågan men ändå gjorde du inte det.

Vad dör man av? Chocken kanske gör folk medvetslösa elr vad? I WTC:s fall grillades väl alla levande sekunden som planet körde in i tornet? Men just i sekunden som man dör, det är det som jag är nyfiken på.

Och Ja, det är en seriös fråga.

Då läste du nog dåligt…
Jag skrev att planet på nån tiondel slets i småbitar och i princip allt i det (ink passagerarna) när planen brakade igenom byggnaden. Detta sker ju mer eller mindre direkt, och ögonblicket före allt blir ett inferno av eld.
Så hur mycket tror du en människa hinner känna när den i ena sekunden sitter fastspänd i säkerhetsbältet, hel o oskadad, för att nån tiondels sekund senare bara sliten itu i fyrtio11 bitar som far åt alla håll…. Tror du man hinner känna smärta och säga ”aj fan…..”?
Citera
2024-09-14, 19:48
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då läste du nog dåligt…
Jag skrev att planet på nån tiondel slets i småbitar och i princip allt i det (ink passagerarna) när planen brakade igenom byggnaden. Detta sker ju mer eller mindre direkt, och ögonblicket före allt blir ett inferno av eld.
Så hur mycket tror du en människa hinner känna när den i ena sekunden sitter fastspänd i säkerhetsbältet, hel o oskadad, för att nån tiondels sekund senare bara sliten itu i fyrtio11 bitar som far åt alla håll…. Tror du man hinner känna smärta och säga ”aj fan…..”?

Det blir alltså bara svart och man är borta. Om inte paniken gjort att man tuppat av?

Det fanns någon liknande fråga och bra svar i en tråd på Flashback.org sedan tidigare :

https://www.flashback.org/t1653464

https://www.flashback.org/t3607993
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in