Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-04-12, 22:23
Medlem
Visste inte var jag skulle lägga detta inlägg, men Inrikes var det jag tyckte passa bäst, så jag hoppas på att mod också tycker det.

Min historia är ganska simpel egentligen. Jag växte upp med lite lustigt folk i en lite lustig kommun, mycket fylla, mycket ångest och mycket slagsmål. Allt gick för långt och tillslut urartade allt i regelrätta fylleslag och suparveckor/månader. Jag gjorde något dumt och blev åtalad, fick sitta i fängelse och blev klassad som alkoholist när jag var 21 år gammal.

Idag, tre år efter MUCK från kåken försöker jag ta mig ett körkort, på alla andra sätt har jag återanpassat mig till samhället.
Jag har gjort mig fri från mina skulder, har skaffat mig ett bra jobb och jobbat mig upp i företaget så att jag idag sitter på en chefspost.

Jag tjänar således bra och har ett barn på snart 2,5 år. Jag har ett till barn på gång, har precis köpt mig en villa för att få en tryggare uppväxt för mina barn. Jag har rent ut sagt en ordnad social tillvaro på alla sätt och vis, jag har ett ordnat socialt liv och sköter mig exemplariskt.

Så kom tiden då jag ville ha ett körkort. Jag ansöker som alla andra, först maskar länsstyrelsen med ansökan och vill inte svara på frågor, när jag till slut lyckas få tag på någon att prata med säger de bara att ett brev är på väg.

Ett tag senare får jag brevet och det visar att jag måste lämna prover för att styrka ett nyktert leverne. Fine, inga problem för mig, klart att samhället måste kolla upp folk innan de får körkort igen, finns allt för många puckon som kör runt fulla.

Detta ska tydligen kosta mig 1500kr, och inte nog med det, jag kan inte lämna proverna på kvällstid, utan måste lämna jobbet tidigare 1 gång varje vecka för att lämna dessa prover. Vad säger jag till min chef? "Jag har haft alkoholproblem och suttit på kåken, så jag måste sticka lite tidigare?"

Efter 4 månader är provtagningarna över och jag får faktiskt mitt lämplighetsintyg. DÅ kommer nästa smäll, nu ska jag lämna prover igen, och denna gången ska det kosta 1500 igen!!! Ringer läkaren och frågar om det ska vara såhär? Ja, och tydligen kommer jag få lämna prover en gång till efter att jag fått körkortet också!

Jag har ingenting emot att lämna prover, jag vet att jag klarar det, jag behöver inte dricka längre och har inget att dölja. Men mitt körkort kostar mig 4500 kr mer än vad det gör för en vanlig person. Det är ju helt sjukt, varför ska de mest utsatta, de som redan brottas med problem och skit för att kunna ta sig tillbaka till samhället få betala ännu mer än vad gemene man gör?

För mig är det inga problem att betala dessa pengar då jag faktiskt har pengar, men det finns många där ute som inte har det som gärna skulle vilja ha ett körkort efter att ha ordnat upp sina liv, men som inte kan hosta upp 1500 kontant var 4:e månad.

Jag vet inte om det var så mycket fråga i mitt inlägg, ville nog bara skriva av mig för att jag är så irriterad på samhället just nu.

Men frågan är kanske, ska det verkligen vara såhär, ska verkligen de som äör mest utsatta i samhället behöva drabbas hårdast när det gäller en så grundläggande sak som att skaffa sig ett körkort, vilket oftast är avgörande ifråga om jobb och dylikt. Känner själv att jag låter som en sann sosse just nu, men det är inte meningen. Det känns bara fel att jag som faktiskt har allt annat i samhället ska behöva betala så mycket pengar för att få något så grundläggande.

Nåväl, kom med lite åsikter tack
Citera
2007-04-12, 22:35
Medlem
MoonieZs avatar
Det är trist att det ska kosta så pass mycket mer, men själva principen att man kollas lite extra om man tidigare har gjort dumheter är inte så mycket att invända mot tycker jag. Att hitta en lösning där sådant inte innebär några extra kontroller är nog svårt.
Citera
2007-04-12, 22:40
Medlem
fahlenovics avatar
Jag tycker det är helt sjukt att du INTE måste ta prover under hela tiden som du har körkort! Vem vet när du återfaller i din alkolism? När frugan begär skilsmässa eller huset brinner ner? Då vill fan inte jag att mina barn blir påkörd och dödade av dig!
Citera
2007-04-12, 22:41
Medlem
Rob Halfords avatar
Tjuvar och banditer är kända för att återfalla i brott och det känns därför tryggt att samhället på olika sätt försöker hålla reda på dessa ogärningsmän.

Människor som begår nidingsdåd åsamkar redan samhället gigantiska kostnader och det är naturligtvis fullständigt orimligt att samhället även skall bekosta förbrytares körkort, denna kostnad skall givetvis bäras av förbrytaren själv.
Citera
2007-04-12, 23:29
Medlem
dhimmis avatar
Om man har suttit av sitt straff. Varför ska man då fortsätta straffas. Dessa extra straff hjälper ju inte direkt folk att återanpassa sig till samhället.
Citera
2007-04-12, 23:41
Medlem
Rob Halfords avatar
Hur kan det vara ett straff att betala och göra rätt för sig?

Ungefär lika dumt som att tjuvar skulle kräva gratis mat och bostad när de är frisläppta bara för att de fick det under tiden i fängelse.
Citera
2007-04-12, 23:48
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fahlenovic
Jag tycker det är helt sjukt att du INTE måste ta prover under hela tiden som du har körkort! Vem vet när du återfaller i din alkolism? När frugan begär skilsmässa eller huset brinner ner? Då vill fan inte jag att mina barn blir påkörd och dödade av dig!

Även om han skulle återfalla är det väl inte säkert att han skulle köra bil på fyllan. De flesta sansade människor låter bilen stå under ruset.

Nu kanske det var så att TS hade åkt dit på just rattfylla, då kan det vara motiverat men annars......
Citera
2007-04-12, 23:49
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhimmi
Om man har suttit av sitt straff. Varför ska man då fortsätta straffas.

En gång kriminell, alltid kriminell. Inget kan ändra på detta. Det är bra att kriminella påminns om detta med jämna mellanrum, så de förstår att det finns folk som håller koll och aldrig glömmer eller förlåter.

Jag är komplett ointresserad av att försöka rehabilitera kriminella, av ovan nämnda skäl. Jag är däremot mycket intresserad av att hålla dom borta från samhället.
Citera
2007-04-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Hur kan det vara ett straff att betala och göra rätt för sig?

Ungefär lika dumt som att tjuvar skulle kräva gratis mat och bostad när de är frisläppta bara för att de fick det under tiden i fängelse.

Som jag skrev så betalar jag gärna, jag har pengar så det gör inte mig något.
Och alla ska göra rätt för sig i samhället, jag har betalat tillbaka mina pengar, och ge mig en faktura på min vistelse så ska jag fan betala den också.

Det jag protesterar mot är att de som redan är straffade ska bli straffade en gång till, det är lätt för den med pengar att punga upp med 4500 kr, men den som inte har nåt står kvar där och det föder mer kriminalitet. Det har liksom inte gått lika bra för andra som suttit på kåken även fast de har gjort allt för att återanpassats.

Att ha ett körkort är så jävla simpelt för alla människor som växt upp med "vanliga" föräldrar, så som "Fascist" visar, men det är inte en självklarhet för oss andra, som har växt upp i andra förhållanden.
Citera
2007-04-13, 00:57
Medlem
fahlenovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Som jag skrev så betalar jag gärna, jag har pengar så det gör inte mig något.
Och alla ska göra rätt för sig i samhället, jag har betalat tillbaka mina pengar, och ge mig en faktura på min vistelse så ska jag fan betala den också.

Det jag protesterar mot är att de som redan är straffade ska bli straffade en gång till, det är lätt för den med pengar att punga upp med 4500 kr, men den som inte har nåt står kvar där och det föder mer kriminalitet. Det har liksom inte gått lika bra för andra som suttit på kåken även fast de har gjort allt för att återanpassats.

Att ha ett körkort är så jävla simpelt för alla människor som växt upp med "vanliga" föräldrar, så som "Fascist" visar, men det är inte en självklarhet för oss andra, som har växt upp i andra förhållanden.

Kommunla transportmedel då? En människas liv står inte och faller med körkort. Så det du tjatar om är bara trams. Det finns många icke-kriminella som inte har råd med körkort, hur jävla synd är det inte om dessa som straffas för ingenting?
Citera
2007-04-13, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fahlenovic
Kommunla transportmedel då? En människas liv står inte och faller med körkort. Så det du tjatar om är bara trams. Det finns många icke-kriminella som inte har råd med körkort, hur jävla synd är det inte om dessa som straffas för ingenting?

Så där säger de som själva har körkort eller aldrig lyckats ta det eller bor i Stockholm där det finns massor med bussar&tunnelbana.
Citera
2007-04-13, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Men frågan är kanske, ska det verkligen vara såhär, ska verkligen de som äör mest utsatta i samhället behöva drabbas hårdast när det gäller en så grundläggande sak som att skaffa sig ett körkort, vilket oftast är avgörande ifråga om jobb och dylikt. Känner själv att jag låter som en sann sosse just nu, men det är inte meningen. Det känns bara fel att jag som faktiskt har allt annat i samhället ska behöva betala så mycket pengar för att få något så grundläggande.

Nåväl, kom med lite åsikter tack

Jo, det ska vara så därför att sådana som suttit i fängelse ska, oavsett brott och strafflängd, lida och betala tillbaka sin skuld till samhället resten av sina liv. Dessutom ska de självfallet tvingas be om ursäkt för sina hemska brott inför kommande barn, barnbarn, arbetskamrater, grannar, vänner osv.

...i alla fall om dårarna på BOJ (Brottsofferjourernas Riskförbund) får bestämma.

Min åsikt: Jag tycker du förtjänat ditt körkort. Hoppas allt går bra och kul att höra att allt verkar gå vägen i övrigt för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in