2007-04-12, 23:37
Jag sitter här och programmerar - i C# nota bene - ett program vars syfte är göra en grafisk illustration av mandelbrotsmängden. Jag trodde att jag hade gjort allt rätt, men när jag startar programmet upptäcker jag att det av någon anledning icke fungerar som tänkt; om någon kunde hjälpa mig att lösa detta problem skulle jag skänka dem en tacksamhetens tanke. Tycker själv att jag letat efter alla tänkbara fel, men hittar inget; jag är alltså själv för begränsad att hitta mitt fel och hoppas att någon mer erfaren kan hjälpa mig på min väg till ett lyckat program.
Såhär ser min kod ut för tillfället:
Såhär ser min kod ut för tillfället:
Kod:
private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { Graphics g = this.CreateGraphics(); for (int a = 1; a < 600; a=a + 1) { for (int b = 1; b < 600; b= b + 1) { double aa = Convert.ToDouble(textBox1.Text) + (Convert.ToDouble(textBox2.Text) - Convert.ToDouble(textBox1.Text)) * (a / 600); double imaginär = 0; double real = 0; double iteration = 0; double bb = Convert.ToDouble(textBox3.Text) + (Convert.ToDouble(textBox4.Text) - Convert.ToDouble(textBox3.Text)) * (b / 600); double absolutbelopp = 0; while (iteration < 500 && absolutbelopp < 2) { real = real * real - imaginär*imaginär + aa; imaginär = 2 * real * imaginär + bb; iteration = iteration + 1; absolutbelopp = (real*real) + (imaginär*imaginär); absolutbelopp =Math.Sqrt(absolutbelopp); if (absolutbelopp == 2) { Pen p = new Pen(Color.Yellow); g.DrawRectangle(p,a,b, 1, 1); } if (iteration == 499) { Pen p = new Pen(Color.Black); g.DrawRectangle(p,a,b,1,1); } } } } }